غلامرضا میری گفت: دولت باید قیمت زعفران را کارشناسی کرده و به هر قیمت که آن ها رسیدند که برای کشاورز مقرون به صرفه باشد و به هر عددی که رسیدند ما با آن عدد موافق هستیم و می‌توانیم صادرات هم انجام دهیم ولی این عدد را ثابت نگه دارند و ما مشکلی با قیمت پیشنهادی نداریم و استقبال هم می کنیم که هم منافع کشاورز تأمین شود و هم ما صادراتمان را انجام دهیم.

تاکید بر لزوم کارشناسی و تثبیت قیمت زعفران توسط دولت

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران هنوز به طور رسمی انجام نشده است و برنامه ای هم برای این موضوع تاکنون صورت نگرفته، عنوان کرد:ممکن است از سوی یک تعاونی خریدی انجام گیرد، اما اینکه دستور العملی باشد که خرید زعفران با یک نرخ مشخص خریداری شود هنوز چنین چیزی ابلاغ نشده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی اعلام آمادگی کرده اند که اگر قیمت زعفران به حدی برسد که ببینیم کشاورز متضرر می شود خودمان وارد می شویم و اقدام به خرید توافقی زعفران از کشاورز می کنیم.

وی در خصوص ناراضی بودن کشاورزان از خرید توافقی زعفران به دلیل اینکه پرداخت پول خرید زعفران از جانب دولت  گاهی تا یک سال هم زمان می برد، گفت :ما باید کشاورز را راضی نگه داریم و به موقع و به قیمت روز محصولش را خریداری کنیم و به موقع پرداخت را داشته باشیم و کاری نکنیم که بخواهد از روی اجبار محصول خود را به فروش برساند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه دولت سال گذشته محصول را از کشاورز خریداری کرد و پول را به موقع به کشاورز پرداخت نکرد و بعد زعفران گران شد و به همین دلیل کشاورزان امسال نگران همین موضوع هستند و از فروش توافقی زعفران خود رضایت ندارند.

میری درخصوص افت شدید قیمت زعفران در هفته های اخیر و دلال بازی عده ای برای پایین نگه داشتن قیمت برای سود های آینده و فروش در آینده عنوان کرد: من هم موافق اینکه دلالان در بازار زعفران بسیار تأثیرگذارند، هستم؛ اما تاکنون راهکاری هم برای مقابله با دلالان اندیشیده نشده است و دلالان با توجه به نقد شوندگی بالای زعفران به این بازار ورود کرده اند.

وی افزود: زعفران از دست کشاورز خارج می شود و در خانه ها به امید افزایش قیمت نگهداری می شود، که این امر و شریط نامناسب نگهداری برای صادرات و زیرساخت های صادراتی هم مضر است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه به دلیل کمبود نقدینگی ما هم نمی توانیم به کشاورز اعلام کنیم که زعفران خود را به تعاونی ها و یا واحد های بسته بندی صادراتی بدهند، افزود:ما به دولت وجهاد کشاورزی و وزارت صنعت ومعدن پیشنهاد دادیم که یک قیمت کف را برای زعفران تعیین کنید تا اگر کسی خواست از این قیمت کمتر بخرد آن سازمان یا اداره اقدام به خرید کند و یک پشتوانه‌ای باشد برای کشاورز؛ چرا که این امر می تواند برای کشاورز قوت قلبی باشد، اما این موضوع تاکنون انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران دیگر از منطقه خراسان رضوی و جنوبی عبور کرده است، افزود: الان استان های دیگر هم مدعی تولید زعفران هستندو تولید خودشان را به بازار عرضه می کنند.

میری درخصوص قیمت چند برابری زعفران در کشورهای اطراف، افزود: این موضوع به این شکل نیست؛ به طوری که ما  همین الان زعفرانی را که از کشاورز می خریم می توانیم با وجود تمام هزینه های حمل و نقل و آزمون و... با دو درصد افزایش قیمت به هر کجای دنیا که بخواهند، تحویل دهیم.

وی با تأکید بر اینکه ملاک فروش زعفران آن چیزی هست که در بازار تجاری فروخته می شود، اظهار داشت: برای اینکه کشاورزان ما خیالشان راحت باشد؛ دولت باید قیمت زعفران را کارشناسی کرده و به هر قیمت که آن ها رسیدند که برای کشاورز مقرون به صرفه باشد و به هر عددی که رسیدند ما با آن عدد موافق هستیم و می‌توانیم صادرات هم انجام دهیم ولی این عدد را ثابت نگه دارند و ما مشکلی با قیمت پیشنهادی نداریم و استقبال هم می کنیم که هم منافع کشاورز تأمین شود و هم ما صادراتمان را انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.