معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: یکی از دغدغه‌ها و سیاست‌های مورد نظر در دوره مدیریت جدید آستان قدس رضوی تلاش برای زمینه‌سازی جهت توجه به فناوری‌های نوین و توسعه اقتصاد مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است.

توجه به فناوری‌ و اقتصاد دانش بنیان سیاست جدید آستان قدس رضوی
به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد مهدی نژاد نوری  در مراسم افتتاح  مرکز نوآوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: برای تبدیل علم به ثروت و قدرت، چرخه‌ای وجود دارد که طی آن ابتدا ایده در ذهن محقق و یا نوآور شکل می‌گیرد و سپس تبدیل به یک محصول شده و که مورد استفاده بهره‌برداران قرار می‌گیرد و در عمل باعث رفع بعضی مشکلات و یا ایجاد کسب و کار جدید می‌شود.
وی افزود: آستان قدس رضوی به عنوان نهادی که هم دربردارنده سازمان‌ها و موسسات بهره‌بردار و هم تولید کننده این ظرفیت‌ها است، با نگاه هدایت و راهبری این ظرفیت‌ها، به دنبال این است که با استفاده از شبکه علمی، فناوران و دانشوران بتواند مسائل خود را حل کند و خود به عنوان راهبر و هدایت کننده این فضا و جریان علمی باشد.
معاون علمی آستان قدس رضوی عنوان کرد: اگر نیازهایی که در جامعه وجود دارد به درستی تعریف نشود ممکن است ایده‌ها و تولیداتی که جوانان و دانشمندان تولید می‌کنند عملا به کارگیری نداشته باشد. ما در آستان قدس برای این ظرفیت، توان زیادی قرار دادیم تا این حوزه و مسائل مشخص شود و این‌ها در اختیار دانشجویان، اساتید دانشگاه و نوآوران قرار گیرد.
مهدی نژاد گفت: در نتیجه حاصل کار در مراکزی مانند پژوهشکده‌ها و پارک علم و فناوری بتواند هم مورد استفاده آستان قدس رضوی باشد و هم اینکه راهی بازار شود و اگر این اتفاق بیافتد تا انتهای کار متقاعد می‌شویم که زیست بوم مناسب تولید ثروت از علم شکل گرفته و می‌تواند ما را به سمت مرجعیت علمی و شکوفایی اقتصادی برساند.
وی تصریح کرد: اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و صنعتی شریف سخت در حال نوشتن مقاله‌های علمی و پژوهشی هستند تا تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند و هر کدام از این افراد دیدگاه‌هایی داشتند و ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی را برای مقاله نویسی در خود تقویت کردند. اما واقعا با این مقاله نویسی دنیا، خود و آینده را تحلیل می‌کنیم؟
وی  عنوان کرد: راه نجات، توانمندی و قابلیت است اینکه بتوانیم کاری را انجام دهیم و یا کاری را راه بیاندازیم. بسیاری از دانشجویان جسارت کار تحقیقاتی را ندارند و می‌ترسند چراکه به شدت وابسته به یک الگویی هستند که به آن‌ها گفته می‌شود این کار را انجام دهند و این کار را انجام ندهد، باید زمینه‌سازی کنیم و ببینیم چه چیز درست و یا غلط است و تکیه بر مهارت و قابلیت وجود ندارد.
مهدی نژاد خاطر نشان کرد: ما باید قابلیت و توانمندی‌های خود را بالا ببریم و همه درگیر کار و امور جامعه باشند.  
وی اظهار کرد: ما با کارکردن و ‌ارائه دستاوردهای خوب می‌توانیم مرجع ‌شویم تنها با مقاله نوشتن نمی‌توانیم مرجع شویم، البته عرض بنده این نیست که مقاله نوشتن کار نادرستی است، خیر. اساتید و دانشجویان باید مقاله بنویسند، مقاله یعنی توان تدوین دانسته‌ها و توانمندی‌ها برای دیگران.
مهدی نژاد افزود: باید نقطه شروع حرکت از نیازشناسی در جبهه تقاضا باشد و در این صورت عمده فعالیت‌هایی که در نظر دارید به ثمر می‌رسد و مورد رجوع دیگران قرار خواهد گرفت و در مسیر مرجعیت علمی با قدرت پیش خواهد رفت.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.