نیویورک تایمز با بررسی این که ترامپ چگونه با تکرار اشتباهات، تغییر عقیده، حذف جزئیات، اغراق و حملات گمراه‌کننده واقعیت‌ها را تحریف کرده، الگوی دروغگویی‌های او را رمزگشایی کرد.

روش‌های دروغگویی ترامپ رمزگشایی شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نیویورک تایمز با بررسی اینکه دونالد ترامپ چگونه در سال ۲۰۱۸ با تکرار اشتباهات، تغییر عقیده، حذف جزئیات، اغراق و حملات گمراه کننده واقعیت‌ها را تحریف کرده، الگوی دروغگویی‌های او را رمزگشایی کرده است.

این روزنامه در مقاله‌ای نوشت: ترامپ یک مشکل شناخته شده در گفتن واقعیت دارد. کارشناسان فهرست‌هایی از همه دروغ‌های ترامپ از زمان رسیدنش به سمت ریاست جمهوری (واشنگتن پست بیش از ۷۵۰۰ و تورنتو استار بیش از ۳۹۰۰ دروغ او را برشمرده اند) تهیه کرده و در آن‌ها دروغ‌های بزرگ وی را بررسی کرده اند.

در ادامه آمده است: ما در نیویورک تایمز نیز همایش‌های مختلف انتخاباتی، کنفرانس‌های خبری، مصاحبه‌ها و پست‌های توییتری ترامپ را بررسی کردیم و پس از دو سال بررسی صحت اظهارات ترامپ، می‌توانیم نه تنها درباره میزان دروغگویی رئیس جمهور بلکه درباره اینکه چگونه او از ادعاهای نادرست برای پیشبرد برنامه هایش، انتقاد از رسانه‌ها و تمجید از دستاوردهایش استفاده می‌کند، نتیجه گیری‌هایی داشته باشیم.

تکرار 

ترامپ از تصحیح ادعاهای نادرست خود امتناع می‌کند و در عوض، بارها بر آن‌ها تاکید نیز می‌کند. این ادعاها فقط به علت تکرار، به "واقعیت‌های جایگزین" و جزء اصلی همایش‌های انتخاباتی و سخنرانی هایش تبدیل می‌شوند. مثال‌ها در این خصوص فراوانند. او بیش از صد بار کاهش مالیاتی ۲۰۱۷ را بزرگترین نمونه در تاریخ آمریکا خوانده است در حالی که موارد دیگری هست که بزرگتر بوده اند. او برای گمراه کردن مردم بیش از نود بار گفته است که دیوار وعده داده شده اش در مرز جنوبی در حال احداث است، اما ساخت و ساز در هیچ نقطه‌ای از مرز هنوز شروع نشده است. او به غلط و بیش از شصت بار دموکرات‌ها را به حمایت از مرزهای باز متهم کرده است. این در حالی است که دموکرات‌ها از امنیت مرزی و نه دیوار مرزی حمایت می‌کنند. او بیش از ۲۵۰ بار حمله نادرست به تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا داشته است.

مبالغه

او همچنین برای بزرگ نشان دادن دستاوردهایش بسیار مبالغه می‌کند. بعد از اینکه دولت در ماه مارس اعلام کرد بر واردات آلومنیوم تعرفه وضع می‌کند رئیس جمهور ادعا کرد بخش فولاد آمریکا شش کارخانه جدید باز کرده است. یک ماه بعد از آن، او گفت که هفت کارخانه باز شده است و برخی اوقات نیز می‌گفت هشت کارخانه باز شده است و یکبار نیز گفت هر روز کارخانه باز می‌شود. تا الان آمریکا هنوز یک کارخانه جدید باز نکرده است.

توسل به ادعایی جدید

ترامپ در مواجهه با انتقاد و جنجال ناشی از اشتباهات اولیه خود، از ادعاهای مشکوک دیگر دفاع می‌کند. این رویکرد در تغییر اظهارات او درباره پرداخت حق السکوت به یک هنرپیشه فیلم‌های مستهجن دیده می‌شود. ترامپ ماه آوریل به دروغ هر گونه اطلاع از این پرداخت را انکار کرد. بعد از اینکه اف بی آی به دفتر کوهن، وکیل سابق ترامپ یورش برد وی در توییتر اذعان کرد کوهن این پرداخت را انجام داده است، اما به ریاست جمهوری او ارتباط ندارد.

ابهام آفرینی‌های منحرف کننده و جزئیات تخیلی

ترامپ به این شهرت دارد که خیلی اهل زبان نیست، اما برخی اوقات از خود خویشتنداری تاکتیکی نشان می‌دهد. بعد از اینکه برت کاوانا، نامزد پیشنهادی او برای پست دیوان عالی تایید شد و در روزهای قبل از انتخابات میان‌دوره ای، ترامپ به هواداران خود در میسوری گفت: "شاکی قبول کرده است که هرگز با او (کاوانا) ملاقات نکرده و هرگز او را ندیده، با او صحبت نکرده و کاری با او نداشته است." حذف یک اسم و استفاده از واژه‌هایی همچون "شاکی" شاید این احساس منحرف کننده را بدهد که کریستین بلیزی فورد که در کنگره شهادت داد کاوانا به او تعرض جنسی کرده، حرف خود را پس گرفته است، اما ترامپ به یک شاکی گمنام‌تر دیگر به نام جودی مونرو اشاره داشت که ادعای تعرض جنسی را پس گرفته است.

ترامپ همچنین با داستان‌های پیچیده مخاطب خود را سرگرم می‌کند. داستان‌های او درباره مردان سخت و قوی، معدنچیان و کارگران فولاد که گریه می‌کنند و از او تشکر می‌کنند ممکن است اتفاق افتاده باشد، اما نمی‌توان آن‌ها را تایید کرد.

هدف همیشگی این نوع دروغ گویی‌ها رسانه‌های خبری هستند که به گفته ترامپ او را دست کم می‌گیرند و برداشت نادرست از او ارائه می‌کنند. ترامپ اغلب از رشد گسترده اقتصادی در دوره خود دم می‌زند و می‌گوید "رسانه‌های جعلی" این آمار و ارقام را غیرممکن یا خنده دار می‌دانستند. اما او فراموش می‌کند که اضافه کند شغل ایجاد شده در بیست و دو ماه بعد از شروع ریاستش (۴.۲ میلیون) کمتر از رقم ۴.۸ میلیون شغل ایجاد شده در بیست و دو ماه قبل از رسیدن او به ریاست است. بدین ترتیب او به وعده انتخاباتی اش عمل نکرده است.

در موارد دیگر، ترامپ جوک‌هایی را که برای هوادارانش تعریف می‌کند در دیدار بعدی با آن‌ها به عنوان واقعیت ارائه می‌کند. در یک همایش انتخاباتی در ماه اکتبر در آریزونا او از دموکرات‌ها به خاطر اجازه دادن به مهاجران غیرقانونی برای ثبت نام در آزمون رانندگی انتقاد کرد و بعد به تمسخر گفت: مرحله بعدی خرید ماشین برای آنهاست.

یک روز بعد در نوادا او این فرضیه را به عنوان یک واقعیت بیان کرد و به هوادارانش گفت: دموکرات‌ها می‌خواهند به مهاجران غیرقانونی علاوه بر بیمه درمانی و آموزش رایگان، ماشین و گواهینامه رانندگی نیز بدهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.