دلیل تناقض دراظهارات مسوولان سابق و فعلی قطارشهری چیست؟ مسوولان سابق مدعی اند بودجه خط 2 قطارشهری مشهد تامین شده اما مسوولان فعلی بر کسری بودجه این پروژه تاکید دارند. اگر تجهیزات طی سالهای گذشته خریداری شده، خرید مجدد تجهیزات چه معنایی دارد؟

بودجه قطارشهری مشهد  تامین شده است؟/بروز ناگهانی ۳۰ میلیون یوروکسری بودجه! / ابهام جدی درخرید یا نخریدن تجهیزات خط2

قدس آنلاین - وحید اکرمی: چند روز پیش بتول گندمی عضو شورای پنجم اسلامی شهر مشهد در گفت و گو با یکی از رسانه های خراسان رضوی مدعی شد، که " ما برای خط ۲ و برای سال ۹۷، اجازه انتشار ۴۰۰ میلیارد اوراق را از دولت گرفتیم، در واقع برای این که بتوانیم خط را از میدان شریعتی به شهرک سلامت برسانیم، تونل اجرا شده اما تجهیزات باید نصب و ایستگاه ها ساخته شود ، برای تجهیزات از رقم پیمانکار حدود ۳۰ میلیون یورو باقی مانده ،نوسانات قیمت ارز در این جا خود را نشان می دهد و این ۳۰ میلیون یورویی که قرار است برای سال ۹۷ تجهیزات خریداری شود، هنوز خریداری نشده زیرا پیمان حدود ۲۸۰ میلیون یورو تعهدات ارزی داشته و بخشی از این تعهدات ارزی در سال ۹۶ و بخشی مربوط به سال ۹۷ و قسمتی هم با توجه به مسائل ارزی احتمالا به سال ۹۸ انتقال یابد. " در واقع خانم گندمی مدعی است که برای خرید تجهیزات و تکمیل خط ۲ قطار شهری مشهد حداقل ۳۰ میلیون یورو مورد نیاز است.

 این درحالی است که خلیل موحدی یکی از اعضای شورای چهارم شهر مشهد می گوید: " تمام تجهیزات خط ۲ قطارشهری در شورای قبلی خریداری شد و مونتاژ واگنها برای حمایت از صنعت داخلی به واگن سازی تهران داده شد ، تعدادی در گمرک جنوب ماند که پرداخت حق گمرک و آزاد شدن آن وظیفه پیمانکار است نه شهرداری . بنابراین هیچ مراوده ارزی نداشته و ندارید ... لطف بفرمایید تفریغ بودجه سالهای ۹۵ و ۹۶ قطار شهری را که مورد تایید فرمانداری وقت قرار گرفته روی سایت شورا بگذارید. "

ماجرا وقتی جالب تر می شود که بدانیم کیانوش کیامرز مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد هم در همین خصوص در اسفندماه سال گذشته مدعی شده بود که " یکی از برنامه‌های قطار شهری در سال آینده با توجه به تأمین بودجه‌ها تکمیل خط ۲ قطارشهری تا پیروزی و شهرک سلامت است ، این قول را می‌دهیم در سال ۹۷ کل خط ۲ قطارشهری مشهد را به بهره‌برداری برسانیم" اما همین مقام مسوول چند روز پیش درسخنانی متفاوت میگوید: " سال آینده در مجموع نیاز به ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه اجرای خط ۲ و۳ قطار شهری مشهد داریم که به صورت جدی درحال پیگیری برای تامین این مبلغ هستیم. "

دلیل این تناقض درگفتار مقامهای مسوول قبلی و فعلی در چیست؟ اگر بودجه تامین شده چرا سخن از کسری بودجه به میان میاید؟ اگر تجهیزات قبلا خریداری شده، ماجرای خرید تجهیزات در دوره جدید شورای شهر چیست ؟

***تجهیزات را خریده ایم

درهمین خصوص ،مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد به خبرنگار ما میگوید: عملیات اجرایی باقی مانده خط ۲ قطار شهری مشهد، مطابق زمانبدی در حال پیشرفت است.

وی می افزاید: این مسیر را تا بهار آینده به صورت اصولی و استاندارد، افتتاح و راه اندازی خواهیم کرد.

این عضو شورای شهر مشهد خاطر نشان میکند: خرید تجهیزات مورد نیاز، انجام شده و هیچ مشکلی در این بین وجود ندارد. اکنون مطابق برنامه زمانبندی در حال انجام کار هستیم و بر همان اساس خط را افتتاح خواهیم کرد.

بهاروند تصریح میکند: اینکه بخواهیم بگوییم به خاطر نبود تجهیزات کار تعطیل شده و انجام نمی شود صحت ندارد. می توانید به پروژه مراجعه کنید و فعالیت روزه مره نیروها را در زیر خیابانهای شهر، مشاهده کنید.

وی اذعان داشت: عملیات تکمیل و اتمام خط ۲ قطار شهری مشهد در حال انجام است و مشکل و مانعی در مقابل ما وجود ندارد. متاسفانه تاثیرات منفی مشکلات ارزی اخیر در همه استانها دیده می شود و ممکن است در برخی از قسمت ها دامن ما را هم گرفته باشد اما اکنون بدون هیچ مشکلی در حال انجام کار و فعالیت هستیم. بودجه کامل تامین شده و تمام و کمال بدست ما رسیده و مشکلی نداریم.

***تجهیزات خریداری نشده اند

درمقابل این اظهارات اما سید امیر رضا حسینی مدیر روابط عمومی شرکت قطار شهری مشهد  به خبرنگار ما میگوید: اکنون درخط ۲ قطار شهری یکسری تجهیزات به صورت کامل خریداری شده، برخی دیگر را باید بخریم و برای بعضی دیگر از تجهیزات، توافقات لازم صورت گرفته و قراردادها را بسته ایم، اما نیاز است که ابتدا پول آن را واریز کنیم تا شرکت های خارجی تجهیزات و لوازم خریداری شده را برای ما ارسال نمایند.

وی می افزاید: در تلاشیم تا بر مشکلات ارزی که در مقابل ما وجود دارد غلبه کنیم و بتوانیم اعتبارات لازم را جذب و برای شرکت های مد نظر ارسال نماییم تا آنها تجهزات را برایمان بفرستند. قول می دهم انشالله روزی که مشکل ارزی رفع شود طی دو تا حداکثر سه ماه ، خط ۲ قطار شهری مشهد به صورت کامل افتتاح شود.

مدیر روابط عمومی قطارشهری خاطرنشان میکند: عملیات سازه ای ایستگاه های خط ۲ رو به اتمام است. اما یکسری تجهیزات مانند ریل، سیگنالینگ و ... اگر برای ما ارسال نشود و بدستمان نرسد، نمی توانیم خط را راه اندازی کنیم. این موارد در گرو برطرف شدن مشکلات ارزی است. با دولت و بانکهای مختلف جلسات زیادی گذاشته ایم. راهکارهای بسیار زیادی را هم دیده و بررسی کرده ایم. امیدواریم که هر چه سریعتر به نتیجه برسیم.

وی در مورد تناقض در گفته های مهندس کیامرز، مدیرعامل قطار شهری مشهد طی ماههای گذشته نیز میگوید: تصور کنید بودجه ما ثابت است. در زمان مصاحبه ابتدایی قیمت دلار سه هزار تومان بوده است. اکنون بودجه ما همان رقم و دلار ۱۰ هزارتومان شده است. در واقع قول های لازم به ما داده شد و تا حدود زیادی جذب اعتبار انجام گردید. اما قرار بوده مرحله به مرحله تجهیزات خریداری شود که متاسفانه در بین راه با افزایش قیمت ارز روبرو شدیم.

وی اعلام کرد: اکنون برای تکمیل خط ۲ قطار شهری مشهد همان ۳۰ میلیون یورویی که خانم گندمی گفته اند را کم داریم. چه بسا ممکن است نیاز بودجه ای ما حتی از آن بیشتر هم بشود.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.