وقوع دو سانحه رانندگی در جاده مشهد – فریمان طی ۲۴ ساعت گذشته و جان باختن ۹ نفر و جراحت چهار نفر می تواند گویای نقص در جاده ای ناایمن باشد.

یک جاده دو طرفه و ۹ کشته

به گزارش قدس آنلاین، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: برخورد صبح امروز دو دستگاه خودرو پژو و پراید در کیلومتر ۳۶ جاده فریمان به مشهد منجر به مرگ دو نفر و جراحت سه نفر دیگر شد. دیروز نیز برخورد یک دستگاه خودرو تریلی اسکانیا و یک دستگاه خودرو پژو در کیلومتر ۲۰ جاده فریمان - مشهد هفت نفر کشته و یک نفر زخمی برجای گذاشت.

سرهنگ هادی امیدوار علت این سوانح را لغزندگی جاده در برخورد تریلی با پژو و انحراف به چپ راننده در برخورد دو دستگاه پژو و پراید عنوان کرد.

بی تردید نمی توان از بروز خطای انسانی در وقوع سوانح رانندگی چشم پوشید اما وقتی جاده ای باریک و ناایمن است کوچکترین سهل انگاری در رانندگی فجایع بزرگی به بار می آورد. جاده فریمان - مشهد پنجمین جاده حادثه خیز در خراسان رضوی است.

در موضوع جاده دو نهاد متولی هستند، اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت ساخت جاده و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مسئولیت حفظ و نگهداری آن را عهده دارند.

جاده فریمان - مشهد بخشی از جاده ترانزیتی مشهد - فریمان - درگز - دوغارون است که طرح دوبانده شده آن چند سالی توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجرا است اما هنوز به اتمام نرسیده و راه فریمان - مشهد نیز درست در همین بخش واقع است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص علت باریک ساخته شدن جاده فریمان - مشهد گفت: این جاده که بخشی از آن حوالی تپه سلام واقع شده و سانحه رانندگی منجر به فوت هفت نفر در آن منطقه به وقوع پیوسته جاده ای دوطرفه، باریک و مربوط به ۴۰ سال پیش است.

محمد پارسا افزود: متولی ایمن سازی جاده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است و اداره کل راه و شهرسازی فقط جاده را می سازد و تحویل می دهد لذا اداره کل راهداری باید تمهیدات لازم را برای ایمن سازی جاده بیاندیشد.

وی ادامه داد: با این حال دولت ساخت جاده فریمان - مشهد - درگز - دوغارون را از چند سال پیش به صورت جاده ای دو بانده آغاز کرده و تاکنون ۱۸۰ کیلومتر از این جاده ۲۴۵ کیلومتری از دوغارون تا مشهد ساخته شده است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: حوالی تپه سلام مربوط به بخش از این جاده ترانزیتی مشهد - فریمان - درگز - دوغارون می شود که هنوز ساخته نشده است. در صورت ساخت این جاده، راه مربوط به تپه سلام به باند رفت تبدیل می شود و باند برگشت، از پشت تپه سلام خواهد گذشت.

وی افزود: هم اینک در ۱۸۰ کیلومتر از جاده مشهد - فریمان - درگز - دوغارون که به صورت دوبانده و چهارخطه ساخته شده هیچ تصادفی به صورت رخ به رخ بروز نکرده مگر اینکه راننده حین رانندگی دچار خواب شده و خودرویش واژگون شود.

معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مطالعات باند دوم جاده فریمان - مشهد انجام شد و در سفر اخیر هیات دولت به مشهد مقرر شد طی سه سال (از ۹۷ تا ۱۴۰۰) هزار میلیارد ریال به این جاده اختصاص یابد که هنوز این اعتبارات ابلاغ نشده است. در صورت ابلاغ اعتبار بلافاصله ساخت باند دوم جاده مشهد - فریمان آغاز می شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز که مسئولیت نگهداری و حفظ راههای استان را برعهده دارد به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اصلی جاده مشهد - فریمان در بخش تپه سلام به سنگ بست، دوطرفه و باریک بودن آن است که از ۱۰ سال پیش تاکنون طرح چهار خطه کردن آن محور در حال اجرا است.

علیرضا خجسته افزود: بخش اعظم مسیر دو طرفه مشهد - فریمان از تپه سلام تا سنگ بست است که همچنان دوطرفه باقی مانده و به نظر می رسد کمبود بودجه علت تاخیر در ساخت این محور چهارخطه است.

وی ادامه داد: کاهش تصادفات در این مسیر در گرو ارتقای جاده اصلی از دو طرفه به چهارخطه است زیرا طی ۲۴ ساعت گذشته دو تصادف منجر به فوت با هفت کشته و سه مجروح در همین بخش از جاده که هنوز دوطرفه باقی مانده رخ داده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.