رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: پس از حادثه اشترانکوه تا زمان تعیین تکلیف این حادثه دوره‌های مربی‌گیری در استان خراسان رضوی برگزار نخواهدشد.

عدم برگزاری دوره‌های مربی‌گری در مشهد با دستور من بوده‌است
به گزارش قدس آنلاین ، رضا زارعی در مجمع سالیانه هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مربی گری در رشته کوهنوردی موضوع کاذبی است، عنوان کرد: مربی‌گری کوهنوردی در هیچ کجای دنیا به جز ایران سابقه‌ای ندارد. در اقصی‌نقاط دنیا کوچینگ تعریف می‌شود همچنین در اغلب سالن‌های کشورهای دیگر فرد را به عنوان کوچ، مانتین گاید و یا راهنما می‌شناسند.  
وی ادامه داد: هر فرد عاری از تجربه‌ای می‌تواند با گذراندن 14 دوره، مدرک مربیگری خود را بگیرد، با این وجود گفته می‌شود عدم آموزش باعث بروز حوادث می‌شود. از این جهت اگر این دوره‌ها نتواند فرد را آگاه سازد مدرک مربیگری نمی‌تواند توفیقات خوبی برای علاقه‌مندان داشته باشد و تاثیری در کاهش حوادث ندارد.
رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی افزود: زمانی که فردی با سن کم وارد دوره‌های مربیگری شود پس از اخذ مدرک دیگر به کوهنوردی ادامه نمی‌دهد. این موضوع بزرگترین معضل ماست و برای حل آن، فدراسیون کوهنوردی به تبعیت از فدراسیون جهانی، رویکرد جدید آموزش راهنمایان کوهستان را در پیش گرفته‎‌است.
زارعی با اشاره به اینکه خراسان رضوی باتوجه به پیشینه کوهنوردی، جزو برترین هیات‌های کوهنوردی کشور است، عنوان کرد: در سال 96 خراسان رضوی توانست رتبه دوم را کسب کند و همچنین در 9 ماهه سال جاری از نظر آموزشی پس از تهران این استان توانسته جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. با توجه به کسب مقام‌های متوالی این استان در مسابقات می‌توان گفت هیات کوهنوردی خراسان رضوی جزو بهترین هیات‌های ورزش کوهنوردی است.
وی با بیان اینکه هیات‌های کوهنوردی فشار مالی زیادی را متحمل می‌شوند، اظهار کرد: در حالی که بعضی از استان‌ها فاقد دیواره سنگ نوردی هستند، در مجموع 400 دیوراه سنگنوردی در کشور وجود دارد. متاسفانه هیات‌های کوهنوردی جزو ندارترین هیات‌های ورزشی هستند. طی 4 سال اخیر در تلاش بوده‌ام تقویم آموزشی برای کوهنوردی تشکیل دهم اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب تاکنون نتوانستم تقویم آموزشی ارائه دهم. 
زارعی با بیان اینکه شخصا دستور عدم برگزاری دوره‌های مربی‌گری را در خراسان رضوی داده‌ام، عنوان کرد: پس از حادثه اشترانکوه تا زمان تعیین تکلیف این حادثه دوره‌های مربی‌گری در این استان برگزار نخواهدشد. متقاضیان دوره‌های مربیگری خراسان رضوی برای حضور در این دوره‌ها می‌توانند از طریق سایر استان‌ها شرکت کنند.
رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به اینکه طبق آمارهای ارائه شده، باشگاه آزادگان رتبه نخست در آموزش‌های کوهنوردی را دارد، بیان کرد: در حادثه اشترانکوه که برنامه مشترک میان دو باشگاه پلنگ برفی و آزادگان بود، به عقیده من یک غفلت، بی‌توجهی و اعتماد نابجا نسبت به سرپرست و مدیرفنی برنامه صورت گرفته است. اینگونه حوادث مانند اشترانکوه و حوادث گذشته باعث افت فضای کوهنوردی کشور می‌شود.
وی افزود: در برنامه صعود به اشترانکوه در سال 96 خطاهایی رخ داد که منجر به عزادار شدن چندین خانواده و از دست دادن بهترین همنوردان ما شد. در این میان برخی با تحریک خانواده‌های این افراد می خواهند آنها را در برابر فدراسیون قرار دهند. در حالی که فدراسیون هیچ زد و بندی با بیمه ندارد اما برخی از افزاد خانواده‌های داغدار را تحریک و احساسات آنها را جریحه دار می‌کنند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.