محمد مودودی با تأکید بر مدیریت منابع ارزی گفت: این سازمان هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو ندارد.

برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش خودرو نداریم

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد مودودی امروز در نشست خبری توانمندی‌های صادراتی صنعت مبلمان در پاسخ به سوالی در رابطه با بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو گفت: سازمان توسعه تجارت در رابطه با بازگشایی سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا سال ۹۸ هیچ برنامه‌ای ندارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی مدیریت منابع ارزی و ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی، صنعتی و کشاورزی در اولویت نخست کشور قرار دارد، گفت: ارز حاصل از صادرات باید صرف تأمین کالاهای اساسی و تأمین دارو و همچنین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت و کارخانجات شود و بنابراین برای واردات کالاهایی همچون خودرو اولویتی نداریم. 

مودودی در مورد تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات کشور اظهارداشت: برای این خودروها هزینه‌هایی صورت گرفته و ارز کشور صرف واردات آن شده و حتی مشتریانی در داخل کشور بابت خرید آنها پول پرداخت کرده‌اند و منتظر ترخیص خودروهای خود از گمرکات هستند بنابراین جدای از مباحث مربوط به تخلف یا عدم تخلف واردکنندگان باید موضوع ترخیص این خودروها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت در این راستا پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گفت: بنابراین با مطرح کردن موضوع ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور هیأت دولت در این خصوص مصوبه‌ای داشت اما هنوز در مورد تاریخ ورود خودروها به کشور اختلاف نظر وجود دارد.

وی اظهارداشت: از طرف بانک مرکزی موضوعی در مورد انتقال ارز حاصل از واردات این خودروها مطرح شده که جای بحث و بررسی دارد که این موضوع شامل خودروهایی شود که قبل از مرداد وارد شده‌اند یا اینکه بعد از خرداد وارد گمرکات کشور شده‌اند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: بررسی‌های کارشناسی در این خصوص در حال انجام است و در صورت حصول نتیجه نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر چه برخی از شاخص‌های اقتصادی ما در شرایط تحریم منفی شده است، گفت: اما در حوزه تجارت خارجی آمارهای صادراتی خوبی داشته‌ایم به طوری که در ۸ ماهه ۱۳ درصد و در ۹ ماهه ابتدای امسال ۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم که البته افت ماه نهم دلایل دیگری دار و بیشتر مربوط به تغییر نرخ پایه گمرکی برخی محصولات صادراتی است.

مودودی در ادامه در مورد وضعیت صادرات مبلمان اظهار داشت: در ۹ ماهه ابتدای امسال صادرات این بخش ۳۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۷ درصد به لحاظ کمی رشد داشته است. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات مبل ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق،‌افغانستان و عمان اظهار داشت: کشور عراق در جذب صادرات مبل ایرانی ۲۴۱ درصد و افغانستان ۱۷۵ درصد و عمان ۶۰ درصد رشد داشته است. 

مودوی در ادامه با اشاره به دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عرصه نمایشگاهی گفت: در این حوزه در سال ۵۷ تنها یک سایت نمایشگاهی وجود داشت در حالی که امروز به بیش از ۹۷ سایت نمایشگاهی افزایش یافته است. 

وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های ارزی و تحریمی سبب شد تا امسال مبلمان جزء هزار و ۳۳۹ قلم کالاهای ممنوعه واردات قرار بگیرد افزود: اگرچه تعرفه حدود ۶۰ درصدی برای آن تعریف شده اما افزایش حدود ۳ برابر قیمت ارز، فرصتی مناسب برای صادرات این محصولات است. 

مودودی با بیان اینکه در سال ۵۷ متراژ سرپوشیده نمایشگاه تنها ۳۵ هزار مترمربع بود گفت: این متراژ امروز به ۴۰۰ هزار مترمربع افزایش یافته است. 

وی همچنین بیان داشت: در سال ۵۷ تعداد نمایشگاه‌های سالیانه تهران ۶ عنوان بود که امروز این تعداد به ۸۰ عنوان افزایش یافته است ضمن اینکه در اوایل انقلاب میانگین تعداد شرکت کنندگان سالیانه در نمایشگاه‌ها کمتر از هزار مشارکت کننده بود اما اکنون این تعداد به ۲۰۶ هزار عضو افزایش یافته است. 

مودودی بیان داشت: در سال ۵۷ پنج عنوان نمایشگاه خارجی در کشور برگزار می‌شد که که این تعداد در سال ۹۶ به ۱۰ عنوان افزایش یافته است این در حالی است که برگزاری نمایشگاه‌های خارجی به عنوان پیشران معرفی محصولات ایرانی در خارج از مرزها است. 

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در عرصه صنعت نمایشگاهی در حال رخ دادن است، گفت: باید به دنبال استفاده از صنعت نمایشگاهی برای توسعه تجارت باشیم. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این صنعت هنوز به خوبی  در کشور معرفی نشده است، گفت: در سال‌های گذشته تنها در بحث‌های کمی شاخص‌های قابل اندازه‌گیری داشتیم و کمتر روی کیفیت برگزاری نمایشگاه‌ها تمرکز شده است.

وی گفت: بنابراین از این پس باید به جای مجوزهای نمایشگاهی، مجوز رویدادهای نمایشگاهی به مجریان و برگزارکنندگان نمایشگاهی اعطا شود و افرد به جای برگزاری نمایشگاه باید مجموعه‌ای از رویدادها از جمله مدل کسب و کارهای تجارت به تجارت که باعث عقد قرارداد تولید کالا یا انتقال تکنولوژی و فناوری می‌شود طراحی و اجرا شود. 

مودودی با تاکید بر اینکه باید یک تشکل فراگیر در حوزه صنعت نمایشگاهی ایجاد کرد، گفت: این تشکل باید در برگیرنده همه حوزه‌های از جمله مجریان، متولیان و نهادهای پشتیبانی صنعت نمایشگاهی باشد.

در این نشست عبدالحسین عباسی رئیس اتحادیه درودگران با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌الملل صنعت مبلمان اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی صنعت مبلمان از سال آینده با رویکرد نگاه به بازارهای جهانی، صادرات و حمایت از کالای ایرانی برگزار می‌شود. 

وی بیان داشت: این نمایشگاه از سال آینده با تغییر مدیریت برگزاری نمایشگاه و با حضور شرکت‌های مختلف تولیدی سراسر کشور مرداد ماه ۹۸ برگزار می‌شود. 

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.