نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان روز سه‌شنبه از اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره تمرکز نشست ورشو بر مسائل ضدایرانی عقب‌نشینی کرد.

عقب‌نشینی آمریکا از تمرکز ضدایرانی نشست لهستان

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «جاناتان کوهن»، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت از ادعاهای قبلی دولت کشورش درباره تمرکز ضدایرانی نشست لهستان عقب‌نشینی کرد.

کوهن در جلسه ماهانه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع غرب آسیا و مسئله فلسطین سخنرانی می‌کرد. او  گفت: «آقای رئیس! به منظور پرداختن به چالش‌های خاورمیانه، ایالات متحده همراه با همکارانمان در لهستان، روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه ریاست مشترک یک جلسه وزراتی برای پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه را در ورشو را بر عهده خواهند گرفت.»

وی اضافه کرد: «این نشست وزراتی فرصتی برای مبادله تجربیات، بینش‌ها و ارزیابی‌های در راستای همکاری‌هایمان در جهت ایجاد خاورمیانه‌ای باثبات‌تر و آرام‌تر فراهم خواهد کرد. این نشست وزارتی، در حکم یک جلسه اندیشه‌باران در سطح جهانی خواهد بود که از خلال آن می‌توانیم به طرح کلی یک معماری امنیتی قوی‌تر در خاورمیانه دست پیدا کنیم.»

نماینده آمریکا اضافه کرد: «دستور کار این جلسه موارد زیر را شامل می‌شود: بحث درباره بحران‌های بشری در سوریه و یمن، برگزاری جلساتی درباره توسعه موشکی، افراط‌گرایی و امنیت سایبری.»

در شرایطی که کشورهای زیادی اعلام کرده‌اند در نشست لهستان شرکت نخواهند کرد و یا وزرای خارجه خود را به آن ارسال نمی‌کنند، کوهن گفت: «این هم اهمیت دارد که به صراحت بگوییم که محور این نشست وزراتی چه چیزهایی نخواهد بود. [این جلسه]، محفلی برای طرح دعوی مجدد درباره صلاحیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.»

وی اضافه کرد: «در حالی که ما نگرانی‌های خودمان را درباره برجام به صراحت ابراز کرده‌ایم به تصمیم سایر کشورها برای حمایت از آن احترام می‌گذاریم. ضمن آنکه [این نشست] محفلی برای بدنام کردن ایران یا حمله به آن کشور نیست. آقای رئیس‌، در واقع، وزیر امور خارجه ایالات متحده راهبردی آشکار برای رسیدن به یک توافق جامع جدید با ایران  اعلام کرده است.»

کوهن در ادامه این نشست خواستار مقابله جامعه بین‌المللی با برنامه موشکی ایران شد. او مدعی شد نیروهای نیابتی ایران در حال انجام اقداماتی هستند که صلح و ثبات در منطقه را با خطر مواجه می‌کنند. 

غیر از نماینده موقت آمریکا در نشست شورای امنیت، نمایندگان سایر کشورها هم سخنرانی کردند. در زیر خلاصه‌ای از محورهای سخنان نمایندگان چند کشور و همچنین ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی آمده است.  

«دنی دانون»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، پیش از آغاز جلسه شورای امنیت تکرار ادعاها درباره ایران پرداخت. 

«دانون» در این کنفرانس خبری مدعی شد ایران به سمت جولان اشغالی موشک شلیک کرده است. وی گفت: «روز یکشنبه یک موشک از سایتی در نزدیکی فرودگاه دمشق به داخل جولان شلیک شد. طبق روال این سال‌ها، اسرائیل به مقصران این اقدام خشونت‌آمیز واکنش نشان داد.»

نماینده رژیم صهیونیستی که همانند «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم عادت دارد برای طرح ادعاها علیه ایران به نمادهای تصویری و گرافیکی متوسل شود نقشه‌ای نشان داد و ادعا کرد که ایران ظرف یک سال ۷ میلیارد دلار برای فعالیت‌هایش در منطقه هزینه کرده است.

وی در بخش دیگری از ادعاهایش با متهم کردن ایران به تلاش برای ترور برخی نفرات در اروپا از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال کرد.

بعد از سخنان دنی دانون  جلسه شورای امنیت درباره اوضاع غرب آسیا آغاز شد. «نیکلای ملادونوف»، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه در این جلسه درباره خطرات درگیری‌های میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی ابراز نگرانی کرد و گفت: «با گذشت زمان، احتمال تشکیل کشور فلسطینی یکپارچه کاهش یافته است.»

وی در ادامه اظهاراتش همچنین از «تحولات امنیتی خطرناک» در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد و گفت: «خطر بی‌ثباتی افزایش پیدا کرده است.» این مقام سازمان ملل گفت شمار اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی در نواحی A و B کرانه باختری افزایش یافته است. 

ملادونوف تصریح کرد بایستی اجازه داد اقتصاد فلسطین گسترش پیدا کند. او گفت جامعه بین‌المللی بایستی بداند که هر دو طرف (اسرائیل و فلسطین) به روند صلح متعهد هستند. 

در ادامه، «ریاض منصور»، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل گفت فلسطینی‌ها سال جدید میلادی را با امید به غالب شدن خصائل خوب انسانی آغاز کرده‌اند. 

او گفت که فلسطینی‌ها مصمم به حفظ راهکار دو دولتی هستند. منصور تصریح کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد هر ماه، تلاش‌های مهمی برای یافتن راهکارهایی منصفانه مبتنی بر راهکار دو دولتی انجام داده است. او گفت که اشغالگری رژیم صهیونیستی، راهکار دو دولتی را تضعیف کرده است.

وی گفت: «اسرائیل قوانین بین‌المللی را به سخره گرفته است. این رژیم با شهرک‌سازی‌های جدید در حال آواره کردن فلسطینی‌ها و تسهیل انتقال شهرک‌نشین‌ها به اراضی ما است.»

ریاض منصور همچنین تصریح کرد اسرائیل در حال تلاش برای تغییر ویژگی‌های مربوط به کرانه باختری است. او گفت که اسرائیل وضعیت موجود را در حرم الشریف تضعیف کرده است. نماینده فلسطین تصریح کرد شهروندان فلسطینی از حقوق اساسی محروم شده‌اند و از نفرت بی‌امان علیه زنان و مردان فلسطینی کاسته نشده است. 

نماینده فلسطین یادآوری کرد نیروهای رژیم صهیونیستی در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) ۲۹۵ فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند که این بالاترین رقم از زمان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ به شمار می‌رود.

«دنی دانون» بعد از ریاض منصور سخنرانی کرد. در حالی که دستور کار این نشست اوضاع خاورمیانه و مسئله فلسطین است، نماینده رژیم صهیونیستی سخنانش را با ادعاها علیه ایران آغاز کرد و مدعی شد که دو روز پیش نیروهای ایران اقدام به شلیک یک فروند موشک به جولان کرده‌ است. نماینده رژیم صهیونیستی گفت که جامعه بین‌المللی بایستی اقدام ایران را محکوم کند. 

او گفت که ایران بایستی فوراً نیروهایش را از سوریه خارج کند. دانون گفت که اسرائیل خواستار دامن زدن به تنش‌ها نیست، اما قادر است از خودش دفاع کند. 

او گفت: «ایران بایستی به طور کامل به حضور نظامی‌اش در سوریه خاتمه دهد. اسرائیل مایل به تشدید تنش‌ها نیست. کسانی که تهدید می‌کنند اسرائیل را از نقشه محو کنند، کاملاً پاسخگو خواهند شد.»

دنی دانون مدعی شد که ایران از منابع مالی به دست آمده بعد از حصول توافق هسته‌ای برجام برای تأمین مالی «تروریسم» استفاده کرده است. 

نماینده رژیم صهیونیستی ادعا کرد ایران در تلاش است به «یهودا و شومرون» (یهودا و سامره) نفوذ کند.  او مدعی شد ایران ۷ میلیارد دلار برای نابودی اسرائیل هزینه کرده است. 

دنی دانون از شورای امنیت خواست علیه ایران اقدام کند. او همچنین گفت که شورای امنیت بایستی حزب‌الله و حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

او سپس ایران را به حمله به اروپا متهم کرد و گفت: «دنیا نمی‌تواند در خوش خیالی زندگی کند. ایران در حال حمله به اروپا است. اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گام مهمی رو به جلو برداشته است.»

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.