رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان از پیوستن ایران به پیمان راه آهن های آسیای میانه خبر داد.

ایران به پیمان راه آهن های آسیای میانه پیوست

به گزارش قدس آنلاین , محمد حسین روشنک روز سه شنبه طی نشست خبری در مشهد افزود: از ابتدای اتصال ایران به راه آهن آسیای میانه واگنهای ما اجازه حرکت و سیر در این کشورها را نداشتند که اخیرا وزارت راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری نمود که منجر به امضای پیمان یاد شده گردید.

وی ادامه داد: اکنون باید به دنبال واگنهای استاندارد و هماهنگ با خطوط ریلی آسیای میانه باشیم تا بتوانیم بر روی ریل این کشورها سیر نموده و کالای خود را صادر کنیم.
وی با بیان اینکه این اتاق چهار ماه است که تشکیل شده گفت: اتاقهای مشترک تشکیلاتی است که ارتباط اقتصادی بین 2 کشور را سازماندهی و پیگیری می کند تا زمینه های توسعه اقتصادی که اغلب در حوزه تجارت است بین دو کشور فراهم شود.
روشنک افزود: ایران در میان کشورهای آسیای میانه فقط در تاجیکستان و قزاقستان اتاق فعال دارد و اتاق مشترک افغانستان با ایران هم به مرکزیت تهران فعال است و در مشهد نمایندگی دارد.
وی ادامه داد: ویژگی اتاق مشترک ایران و تاجیکستان این است که به جز این اتاق هیچ اتاق مشترکی که دفترش در خراسان رضوی و مشهد و هیات مدیره آن از اهالی مشهد و خراسان رضوی باشند وجود ندارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: این اتاق در تهران دفتر مرکزی دارد اما دفتر اصلی و پایگاهش در مشهد است ضمن آنکه دفتر اتاق مشترک در دوشنبه پایتخت تاجیکستان هم فعال می باشد.
روشنک افزود: هم اکنون خراسان رضوی بیشترین صادرات را به کشور افغانستان دارد و این کشور مقام اول را در واردات کالا از خراسان رضوی به خود اختصاص داده است و پس از این کشور بیشترین صادرات خراسان رضوی به تاجیکستان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: سومین کشور مقصد صادراتی خراسان رضوی در آسیای میانه نیز ازبکستان است که آمار دقیق در این زمینه وجود ندارد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.