معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی با بیان اینکه تلاش ما این بود که اقدامات اگر مختصر است با رویکردی جدید همراه باشد، شکل مطالعه‌ای پیدا کند و از حالت کمک‌های پراکنده و از نقاط غیرموثر دور شود، گفت: بر همین اساس طرح جامع محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان تنظیم شد که در ابتدای سال آینده این کمک‌ها به طور هدفمند و موثرتر در مناطق مورد نیاز، دنبال شود.

آستان قدس به دنبال کمک موثر و هدفمند به نیازمندان است
به گزارش قدس آنلاین ، مصطفی خاکسار قهرودی امروز نهم بهمن‌ماه در نشست خبری معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی در آستانه سومین سال انتصاب تولیت آستان قدس رضوی که در محل این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در نگاه به ماموریت‌های آستان قدس رضوی اتفاق افتاد و در حکمی که توسط مقام معظم رهبری صادر شد و امروز به عنوان منشور هفتگانه در آستان قدس رضوی نام برده می‌شود، مطالبی خطاب به تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفته که اساس اقدامات در ادامه فعالیت‌های گذشته است. بخشی از آن‌ها تغییر نگاه جدیدی را در آستان قدس رقم زد و نگاهی فراگیر در آستان قدس رضوی در اجزای ساختاری و برنامه‌ها ظهور کرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه ساختاری معاونت امداد مستضعفین و بنیاد کرامت رضوی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و رویکرد جدید، خدمت‌گذاری به زائرین و مجاورین به عنوان موضوع مهم مورد توجه آستان قدس رضوی قرار گرفت. در گذشته نیز این گونه خدمات ارائه می‌شد، اما در حال حاضر این ماموریت برجسته‌تر است. باید گفت نقش آستان قدس رضوی در عرصه کمک و ارائه خدمات نقشی مشابه به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی که دارای ماموریت ذاتی هستند، نیست. آستان قدس رضوی قرار نیست به جای دستگاه‌های دیگر قرار گیرد و نقش آن‌ها را ایفا کند، اما در عرصه خدمت‌رسانی، با توجه به امکانات و اعتباراتی که در اختیار دارد، در کنار دستگاه‌های دیگر به ارائه خدمت می‌پردازد.
خاکسار قهرودی عنوان کرد: از مزیت‌های آستان قدس رضوی می‌توان به مزیت ذخیره سرمایه الهی و روحانی اشاره کرد که با استناد به امام رضا(ع) و عشق و علاقه مردم به این بارگاه، به عنوان سرمایه به آن توجه می‌شود و در کنار توان‌مندی مادی از این پتانسیل معنوی در جهت خدمت‌رسانی به مردم به عنوان یک تدبیر مناسب بهره می‌بریم.
معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی با بیان اینکه بر همین اساس شبکه خادم‌یاری رضوی، دو سال گذشته در آستان قدس رضوی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر در آن عضو هستند و با تشکیل کانون‌ها و دفاتر نمایندگی در استان‌ها که هویت مردمی و غیر اداری دارد، با مشارکت مردم و همچنین تعامل با دستگاه‌ها و شناسایی توان‌مندی‌ها به فعالیت می‌پردازد.
وی اضافه کرد: افرادی که دارای توانمندی در جهت خدمت‌رسانی به مردم هستند با ورود به این شبکه از ظرفیت خادم شدن در حرم مطهر بهره‌مند می‌شوند تا بتوانند خدماتی را به افراد نیازمند در سراسر ایران ارائه دهند. با توجه به این موضوع که در هر نقطه از ایران هستند می‌توانند به اتصال به حرم رضوی خدمت‌رسانی خود را دنبال کنند.
خاکسار قهرودی بیان کرد: اگر امروز آستان قدس رضوی بخشی از اعتبارات خود را برای خدمت به مردم استفاده می‌کند، این بودجه از طریق دفاتر نمایندگی رضوی در استان‌ها دنبال می‌شود و امید است توسعه این عرصه به خارج از کشور سرایت کند و به برکت وجود امام رضا(ع) این خدمت‌رسانی به مردمان محروم خارج از کشور هم رقم بخورد، چرا که ظرفیت‌های لازم موجود است.
معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز می‌بینیم که زائرشهر و زائرسرا در نقاط مختلف در جهت خدمت به مردمان و افراد نیازمند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در دوره سه ساله مدیریت جدید، حضور یک میلیون زائر اولی و محروم در مشهد تسهیل شده و زمینه‌ای ایجاد گردید که با همکاری و تعامل بخش‌های مختلف بتوانند برای زیارت به مشهد بیایند. این جمعیت مهمان امام رضا(ع) و تغذیه آن‌ها با آستان قدس رضوی و حتی اسکان آن‌ها نیز رایگان بود.
وی اضافه کرد: براساس شناسایی که توسط شبکه مردمی و مدیریت آستان قدس رضوی در استان‌ها صورت می‌گیرد نقطه توجه به مناطق محروم و نیازمند برای تامین معیشت مردم و ایجاد زندگی بهتر و فضای اشتغال است. کمک به انجام پروژه‌های زیرساختی، کمک به بهبود و ایجاد موارد زیرساختی، فعالیت‌ در عرصه طرح‌های آبی مانند قنات، ایجاد بندهای آبی و... به خصوص در خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی از جمله این اقدامات بود. بر همین اساس با حضور مردم و تعامل دیگر دستگاها موفق شدیم به ۲۴۷ طرح و پروژه ورود پیدا کنیم.
خاکسار قهرودی ادامه داد: در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در حد توانایی خدمت‌رسانی‌ به ۳۱۰ خانه در خصوص مرمت و ساخت خانه صورت گرفت. به عنوان مثال در کرمانشاه با کمک بسیج سازندگی به ۲۰۰ خانه تجهیزات لازم در حدود ۲ میلیون تومان صورت گرفت. همچنین طی تفاهماتی که با ۲۹۰۰ گروه‌ جهادی در سراسر کشور صورت گرفت، به حمایت از این گروه‌ها پرداخته شد. برای ایام عید نوروز نیز به حدود ۵۰۰ گروه جهادی نیز کمک‌رسانی صورت خواهد گرفت.
ایجاد اشتغال برای ۲۵۰۰ نفر تا پایان سال 
معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی بیان کرد: در عرصه اشتغال نیز حمایت‌هایی انجام گرفت. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است تا پایان سال در حدود ۲۵۰۰ نفر مشغول به کار شوند. بخشی با تعامل دستگاه‌ها و بخشی با کمک تمام آستان قدس رضوی و همکاری هیات‌های اندیشه ورز، طرح‌ها مورد بررسی و تسهیلات لازم در اختیار افراد قرار گرفت.
وی عنوان کرد: همچنین برای کمک به رفع نیازهای مردم در حوزه زندگی عادی، بسته‌های معیشتی تدارک دیده شده است. این بسته‌ها که در حدود ۳۰۰ هزار بسته است، در مناسبت‌های مختلف توزیع شده و در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در این مدت نیز ۴۲۰ تن گوشت عقیقه و نذورات در بین مردم نیازمند توزیع شد.
خاکسار قهرودی عنوان کرد: همچنین ۱۰ هزار نفر در حاشیه شهر شناسایی و بسته‌هایی به آن‌ها داده شد. دیدار و سرکشی از افراد نیازمند و در اختیار گذاشتن صبحانه رایگان به دانش آموزان نیازمند و توزیع ۳۱۰ بسته لوازم‌التحریر در بین آن‌ها، از دیگر فعالیت‌های معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی است.
معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی افزود: همچنین تقاضاهای زیادی از استان‌های مختلف داشتیم که ۱۴۰ تقاضا مورد بررسی قرار گرفت و در حد توان وام کارگشایی، وام اشتغال، ازدواج و... اعطا شد. همچنین اعتباراتی به طور مستقیم برای تهیه جهیزیه در اختیار افراد نیازمد قرار گرفت. در بحث درمانی نیز کمک هزینه درمان برای افراد درنظر گرفته و یا کمک‌هایی به بیمارستان‌ها شد. در حوزه اشتغال نیز نمایشگاه‌های مشاغل خرد و خانوادگی با کمک کامل آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی و برپایی ۸ نمایشگاه با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج سازندگی به انجام رسید.
خاکسار قهرودی با بیان اینکه تلاش ما این بود که اقدامات اگر مختصر است با رویکردی جدید همراه باشد و شکل مطالعه‌ای پیدا کند و از حالت کمک‌های پراکنده و از نقاط غیرموثر دور شود، عنوان کرد: بر همین اساس طرح جامع محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان تنظیم شد که در ابتدای سال آینده این کمک‌ها به طور هدفمند و موثرتر در مناطق مورنیاز که شناسایی می‌شوند دنبال خواهد شد. 
وی گفت: مجموعه این کارها برای ارتقای سطح زندگی مردم و ایجاد ماندگاری و مهاجرت معکوس به روستاهاس. به عنوان مثال ۲۰ خانواری که از دهستان زاوین شهرستان کلات به حاشیه شهر مشهد آمده بودند با تدابیر اندیشیده شده به نقاط روستایی خود بازگشتند.
روزانه یک میلیون زائر اولی به حرم رضوی مشرف می‌شوند
در ادامه این نشست خبری مسعود مجردی، مدیر امور زائران معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی طی سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر زیارت اولی به طور متوسط روزانه به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند که گاها از ۸۰۰۰ هزار نفر نیز پذیرایی صورت می‌گیرد. این امر ابتدا از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج سازندگی خدمات دنبال می‌شد که بعدها این تشرف از طریق دفاتر زائرین که در استان‌ها شکل گرفت، دنبال شد.
وی ادامه داد: بر این اساس ۸۰ تا ۸۵ هتل آپارتمان در اطراف حرم توسط طرح مهر درخشان رضوی برای زائرین درنظر گرفته شد و این امر به اشتغال این تعداد هتل آپارتمان نیز کمک کرد. در حال حاضر نیز به ۵ هزار و ۸۰۰نفر خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد. در گذشته تنها از زائر اولی‌ها و در ادامه محرومین نیز افزوده شدند. در ابتدا زائرین بالای ۴۰ سال مهمان آستان قدس رضوی می‌شدند که قرار بر این شد جوان‌ترها نیز حضور یابند تا از افراد مسن محافظت کنند. بعد نوجوانان و جوانان نیز به این طرح افزوده شدند.
مدیر امور زائران معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی اظهار کرد: در خصوص زائرین صعب‌العلاج، ایتام و زائرین غیر ایرانی نیز باید گفت،در این خصوص شرط سن وجود ندارد اما موضوع محرومیت دنبال می‌شود. در این میان همچنین زوج‌های جوانی که در قالب جهیزیه و... از خدمات آستان قدس رضوی بهره‌مند شدند نیز با حمایت مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی به مدت سه روز مهمان امام‌رضا(ع) می‌شوند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.