در پنجمین مرحله از سفر کاروان رسانه‌ای بسیج رسانه به شهرستان‌های خراسان رضوی این کاروان راهی شهر نیشابور شد.

 تحصیل ۲۰ هزار دانشجو در نیشابور

در این سفر که با دوازدهم بهمن، سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن همزمان شده بود، نمایندگان رسانه‌های خبری با همراهی مردم شهر نیشابور در مراسم گرامیداشت آغاز دهه فجر که در محل مصلای شهر نیشابور بود شرکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی، امام جمعه نیشابور در این مراسم با اشاره به تشابه هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه با ورود امام راحل به کشور گفت: ورود پیامبر(ص) به شهر مدینه با استقبال بی‌نظیر مردم همراه بود که از این حیث ورود امام خمینی(ره) با آن استقبال کم نظیر در دنیا تشابه زیادی دارد.

 از منظر اقدامات و کارهایی که در طول ۱۰ سال حضور پیامبر(ص) در مدینه باید گفت:حضور ایشان در این مدت در مدینه سر منشأ خدمات و اقدامات قابل توجهی بود که بعد از سال۱۴۰۰ امام خمینی(ره) نیز در مدت ۱۰ سالی که بعد از انقلاب حضور داشتند، آنچه که انجام شد به واقع شرایط کشور را متحول ساخت.

  تریبون آزاد

در حاشیه این مراسم تریبون آزادی با ابتکار بسیج رسانه با حضور مردم و مسئولان شهر نیشابور برگزار شد که مردم با عنوان معضلات و مشکلات پیرامونی خودشان آن‌ها را با مسئولان در میان گذاشتند. مسئولان حاضر در این برنامه نیز به بعضی موارد مطرح شده پاسخ دادند. همچنین پس از برگزاری نماز جمعه شهرستان نیشابور امام جمعه این شهر به همراه چند تن از مسئولان در نشست رسانه‌ای حاضر شد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با عنوان این موضوع که فعالیت‌های انجام شده در قبل و بعد انقلاب به هیچ عنوان قابل قیاس نیست، گفت: نیشابور از جمله شهرهای فرهنگی و تاریخی شناخته شده در کل کشور است، اما در همین شهرستان با سابقه ما پیش از انقلاب حتی یک دانشگاه نداشتیم در حالی که در حال حاضر نزدیک به ۲۰ دانشگاه و مرکز علمی فعالیت دارند که چیزی نزدیک به ۲۰ هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. ضمن اینکه در زمان طاغوت حوزه‌های علمیه تبدیل به انبار شده بود که این حوزه‌ها توسعه قابل توجهی در سطح شهرستان داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: با اینکه در حال حاضر نیشابور را همه صنعتی می‌دانند اما پیش از انقلاب همه واحدهای صنعتی این شهرستان انگشت شمار بود، در حالی که اکنون ۴۰۰ واحد صنعتی فعال در نیشابور داریم. حسین مهرآبادی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان نیشابور نیز گفت: در ابتدای انقلاب درصد پوشش پیش دبستانی برای کودکان نیشابوری ۶ درصد بود که این رقم در حال حاضر به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

پیش از پیروزی انقلاب درصد کمی از پوشش تحصیلی وجود داشت که اکنون به ۹۲ درصد در دوره اول و ۹۰ درصد در دوره دوم رسیده است. ۳۵ درصد از مردم نیشابور قبل از انقلاب سواد داشتند که این رقم در حال حاضر به ۹۸ درصد رسیده است که به جذب ۱۰۰ درصدی در بحث سوادآموزی رسیده‌ایم. وی در ادامه اظهار داشت: در کل نیشابور ما ۱۰۰۰ دانش آموز معلول داشتیم که برای آن‌ها پیش از انقلاب حتی یک مدرسه وجود نداشت که اکنون ۱۷ مدرسه فعالیت دارند.

دکتر محسن عظیمی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور هم گفت: در نیشابور قبل از انقلاب حتی یک پزشک متخصص وجود نداشت، اما در حال حاضر ۱۹ پزشک فوق تخصص، ۱۱۳ متخصص و ۱۶۰ پزشک عمومی داریم. پیش از انقلاب از خدمات بهداشتی به جز در چند روستا در بقیه روستاها خبری نبود، اما اکنون در ۱۹۰ روستا با حداقل ۵۰۰ نفر جمعیت خانه‌های بهداشت فعال داریم که در مابقی روستاها نیز خدمات دهی از طریق خانه‌های بهداشت همجوار داده می‌شود و در ۵۱ منطقه شهری و روستایی با حداقل جمعیت ۵۰۰۰ تا ۱۵ هزار نفر پزشک، دندانپزشک، ماما و غیره فعالیت دارند که پیش از انقلاب به اندازه انگشتان یک دست نمی‌رسید.

وی ادامه داد: شاخص‌های مرگ ومیر کودکان نیز یک سال و پنج سال در قبل از انقلاب اصلاً قابل قیاس با اکنون نیست در حال حاضرما اثری از این مرگ و میرها در نیشابور نداریم. سرهنگ حسینی، فرمانده بسیج نیشابور نیز با اشاره به رشادت‌های مردم این شهرستان در طول سال‌های پس از انقلاب گفت: نیشابور در طول ۴۰ سال گذشته ۲۳۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرد که از این مجموع ۱۳ شهید در زمان پیروزی انقلاب و۱۰ شهید مدافع حرم بودند.

وی عنوان کرد: خدمت به محرومان نیز در مناطق محروم شهرستان از جمله خدمات بسیج به مردم است که ساخت هشت خانه محروم و مرمت ۳۴ خانه از محرومان از جمله اقدامات اخیر ما بوده است.

بازدید از مجتمع فولاد نیشابور که از جمله اقدامات بزرگ پس از انقلاب در این شهر بوده برنامه بعدی کاروان رسانه انقلاب بود؛ مجتمعی که یکی از بهترین‌ها در کشور به شمار می‌رود. مراسم شرکت در افتتاح نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب با حضور مردم، وزیر نیرو و جمعی از مسئولان شهرستان نیشابور از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.