بنابر آخرین آمارها درسال گذشته میلادی ۱/۱۸ میلیون مورد جدید سرطان در جهان شناسایی شده است که این رقم درکشورما ۱۱۰ هزار مورد بوده است.

همه‌ چیز درباره سرطان‌های تهدید کننده خراسان رضوی

دکتر محمد جعفر صادقی، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تشریح وضعیت ابتلای سرطان در جهان می‌گوید: سرطان امروزه در کشورهای پیشرفته دومین عامل مرگ شناخته می‌شود و در کشور ما سومین عامل می‌باشد. همچنین بنابر پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی روند ابتلا به سرطان به دلیل رشد جمعیت سالمند در جهان روبه فزونی است. چنان که برآورد می‌شود تا سال۲۰۵۰ حدود ۲۴ میلیون نفر مبتلا به سرطان در جهان وجود داشته باشند. این درحالی است که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و در۶۰ درصد دیگر نیز می‌توان مداخله کرد.

وی با اشاره به دلایل بروز سرطان می‌افزاید: امروزه جدی‌ترین عامل بروز این بیماری چاقی است که به دلیل تغییر سبک زندگی درکشور شاهد رشد مبتلایان به اضافه وزن هستیم. ناگفته نماند که از دلایل این امر نیز کم تحرکی است. چنان که بنا بر بررسی‌های انجام شده امروزه هر فرد از زمانی که فعالیت روزانه خود را آغاز می‌کند تا موقعی که به خواب می‌رود حدود۲۰۰۰ قدم حرکت می‌کند، در حالی که برای داشتن تنی مناسب باید هرروزه ۶۰۰۰ قدم برداشت.

دکتر صادقی همچنین خاطرنشان می‌کند: غربالگری سه سرطان شایع پستان، کلورکتال و دهانه رحم دردستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته؛ چرا که امکان غربالگری آن‌ها وجود دارد. ازهمین رو دردانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر تحت غربالگری سرطان پستان قرار گرفته‌اند و افرادی نیز به سطح دو درمان معرفی شده‌اند. در خصوص غربالگری سرطان روده بزرگ نیز براساس سن مبتلایان افراد بالای ۴۰ سال مطابق میزان خون درمدفوع مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی می‌افزاید: سرطان‌های شایع خراسان‌رضوی در هر دو جنس به ترتیب معده، پوست، پستان، مری و روده بزرگ است. همچنین از عامل ابتلا به سرطان معده عفونت به وسیلهٔ باکتری هلیکوباکتر پیلوری و کمبود ویتامین‌های آ و سی می‌باشد. این در حالی است که با تغییر سبک زندگی همانند پرهیز از مصرف غذاهای چرب و نوشیدنی‌های داغ، تأکید بر مصرف سبزیجات ومیوه جات می‌توان از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش پیشگیری کرد.

 وضعیت درمان کودکان سرطانی

بنابر آمار موجود سرطان‌های مربوط به اطفال ۱۰ درصد سرطان‌های کشور را تشکیل می‌دهند. دراستان خراسان رضوی، بیمارستان دکتر شیخ آشناترین مجموعه خدمت رسانی به این کودکان است.

دکتر زهرا بدیعی، فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی کودکان با اشاره به اینکه بخش هماتولوژی بیمارستان دکتر شیخ سال ۱۳۷۵ شکل گرفته، می‌گوید: درحال حاضر به دلیل حجم بیماران در قالب دو بخش مجزا و با بیش از ۷۰ تخت به خدمت رسانی مشغولیم. البته تمام بیماران بخش هماتولوژی را مبتلایان به سرطان تشکیل نمی‌دهند و دیگر بیماران مبتلا به بیماری‌های خونی نیز خدمت می‌گیرند. همچنین به دلیل آنکه جمعیت کشور افزایش یافته به طور طبیعی بر تعداد بیماران نیز افزوده شده است، ازاین رو به دلیل بار بیمار و مدت زمان طولانی بستری شدن‌ها، همیشه افرادی برای چند روز در فهرست انتظار قرار گرفته و با تأخیر پذیرفته می‌شوند.

رئیس بخش هماتولوژی کودکان بیمارستان دکتر شیخ ادامه می‌دهد: بخش شیمی درمانی این مرکز نیز به طور متوسط هر روزه بین ۲۰ تا۳۰ مراجعه کننده دارد که به طور سرپایی خدمات خود را دریافت می‌کنند. همچنین برخی بیماران مبتلا به امراض خونی برای دریافت فراورده‌های خونی گاهی در بخش شیمی درمانی و گاه در بخش هماتولوژی بستری می‌شوند. گرچه تصور می‌شود ایجاد مراکز درمانی دیگر توانسته بار این بیمارستان را کاهش دهد، در عمل چنین نبوده؛ زیرا تنها بخش انکولوژی و هماتولوژی کودکان در منطقه ۳ استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در همین بیمارستان فعال است. همچنین جمعیت قابل توجهی از بیماران این مرکز از استان‌های همجوار مراجعه کرده و حتی به اتباع کشورهای دیگر همانند تاجیکستان، افغانستان و عراق خدمات می‌دهیم.

دکتر بدیعی تأکید می‌کند: در بحث ابتلای بزرگسالان به سرطان امکان غربالگری برخی گونه‌های سرطانی وجود دارد، اما در مقوله سرطان کودکان در هیچ کجای دنیا غربالگری انجام نمی‌شود و امکان‌پذیر نیست. همچنین گرچه سرطان‌های کودکان ریشه‌ای ژنتیکی می‌تواند داشته باشد، اما ارثی نیست. به این ترتیب برای مثال همانند هموفیلی نیست که اگر فردی در خانواده‌ای مبتلا باشد، امکان انتقال بیماری به نسل‌های دیگر وجود داشته باشد.

رئیس بخش هماتولوژی کودکان بیمارستان دکتر شیخ در پاسخ به اینکه آیا تهیه داروهای کودکان سرطانی با توجه به فشار تحریم‌ها و نوسان‌های ارزی تغییراتی داشته، می‌گوید: بنابر شواهد این مسائل در دسترسی به داروها بی‌تأثیر نبوده است، چنانکه درحال حاضر امکان تهیه برخی اقلام دارویی با دشواری همراه است و برخی برندهای اصلی داروها کمتر در دسترس بوده و بیشتر برندهای هندی در بازار دارویی دیده می‌شود. همچنین برخی داروهای این عارضه به سختی پیدا می‌شود و بیماران ناگزیرند برای یافتن این نوع داروها دشواری‌هایی را تجربه کنند. ناگفته نماند این مشکلات تنها مختص بیماران سرطانی نیست و سایر بیماران نیز با چنین وضعیتی مواجه هستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.