عزت الله یوسفیان ملا گفت: افرادی که طرح استانی شدن انتخابات را مطرح می کنند هدفشان این است که از شهرت خود برای ورود به عرصه انتخاباتی استفاده کنند تا مردم به شهرت و جایگاه آنان رای بدهند نه اقدامات و برنامه های آنان.

با استانی شدن انتخابات، مردم به چهره‌ها رای می‌دهند نه برنامه‌های افراد

عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «قدس آنلاین» درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: باید دید هدف از طرح طرح استانی شدن انتخابات چیست؛ مردم در تهران همیشه به لیست انتخاباتی توجه کرده اند و اگر لیستی اقبال عمومی داشت، افراد زیادی از آن لیست رای می آوردند؛ بنابراین مردم تهران به فرد رای نمی دادند بلکه بیشتر به لیست انتخاباتی رای می دادند؛ اگر طرح استانی شدن انتخابات تصویب شود، باید چنین شرایط رای دهی را نیز به استان ها سرایت دهیم، درحالیکه در استان ها مردم به فردی که می شناسند، رای می هند.

یوسفیان ملا ادامه داد: با وجود اینکه برای تهران ۳۰ نماینده از سوی مردم رای می آورند، اما اکثریت رای دهندگان این ۳۰ نفر را نمی شناسند و ارتباطی با آنها ندارند؛ رای دادن لیستی تنها موجب می شود که نمایندگانی روی کار بیایند که ارتباط چندانی با مردم ندارند؛ گرچه در تهران، انتخابات و رای دادن به افراد بصورت لیستی است اما با عمومیت دادن آن به تمام کشور معلوم نیست در آینده چه بر سر مردم خواهد آمد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: افرادی که طرح استانی شدن انتخابات را مطرح می کنند، هدفشان این است که از شهرت خود برای ورود به عرصه انتخاباتی استفاده کنند تا مردم به شهرت و جایگاه آنان رای بدهند نه اقدامات و برنامه های آنان؛ استانی شدن در شرایط کنونی به هیچ نحو به صلاح مردم نیست اما اگر زمانی حزبی فراگیر در کشور داشته باشیم، این طرح می تواند طرح خوبی باشد.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با انتقاد از فعالیت برخی افراد تحت عنوان فعالیت حزبی، تصریح کرد: طرح استانی شدن انتخابات در صورت فعالیت و حضور مستمر حزبی فراگیر و شناخته شده می تواند طرحی سازنده باشد اما در حال حاضر تنها باند و گروه هایی پراکنده و شخص محور در زمان انتخابات به صحنه می آیند و پس از مدتی دوباره فعالیت شان متوقف می شود. اینها نه برنامه دارند و نه خط مشی مشخصی. چنانچه از هیچ یک از افراد منتسب به گروه های اصولگرا و اصلاح طلب برنامه مشخص و هدفمندی در مجلس برنامه نمی بینید. بنابراین اگر این بی برنامگی گروه ها به مقیاس وسیعتر کشور سرایت کند مردم گرفتار عدم شناخت کاندیداها خواهند شد.

این نماینده مجلس افزود: با روش انتخابات فعلی مردم می گویند فلان  نماینده برای ما کار کرده و اقدامات  او را دیده ایم بنابراین برای دوره بعدی هم به همان نماینده رای می دهیم، درحالیکه با طرح استانی شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان به حداقل کاهش پیدا می کند.

وی همچنین بیان کرد: اگر حزب مشخص داشته باشیم، افراد آن حزب موظفند خط مشی خود را اعلام کنند؛ بنابراین مردم با آگاهی و آشنایی به برنامه های افراد رای می دهند، در حالیکه در طرح جدید نه حزب مشخصی لحاظ شده  و نه اقدام خاصی برای بالا بردن آگاهی و مشارکت مردم در نظر گرفته شده است؛ با طرح استانی شدن انتخابات، مردم فقط به چهره ها و افراد مشهور رای می دهند بدون اینکه از برنامه ها و عملکرد آنان آگاهی و یا حتی رضایت داشته باشند.

یوسفیان ملا اظهار داشت: در حال حاضر، شرایط کشور به گونه ای است که جز با ابزار شناخت نمی توان کاری انجام داد. ما زمانی که شناخت کافی و  درستی نداریم چگونه می توانیم به لیست رای بدهیم؛ تبعات این طرح غیرقابل جبران است؛ الان در مجلس نمایندگان گمنامی هستند که شب و روز برای خدمت به مردم در حال تلاش هستند اما نمایندگان مشهوری هم هستند که فقط در حال مصاحبه اند و فقط به برنامه تبلیغاتی خود می پردازند؛ مردم باید افراد را بشناسند و به فردی رای دهند که به فکر خدمت به مردم و کشور است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.