در آستانه هفته درختکاری و منابع طبیعی شماری از خبرنگاران و اصحاب رسانه از ارتفاعات جنوبی مشهد بازدید کردند.

از زمین خواری یک مسئول تا تصرف اراضی توسط سودجویان

به گزارش خبرنگار ما، حدود ۱۱ سال از هشدار صریح رهبر انقلاب مبنی بر تخریب ارتفاعات جنوب شهر مشهد و ساخت و سازهای غیرمجاز می‌گذرد. تذکر دلسوزانه‌ای که حال کوک

زمین خواران و کوه خواران سوداگر را تا اندازه‌ای ناکوک کرد و پای شورای حفظ حقوق بیت المال، مقامات استانی و شهری و قضایی را برای رفع تصرفات غیرقانونی ارتفاعات جنوبی، کمربند پرحاشیه جنوبی و مجتمع آبادگران و... به میان آورد. هشدار رهبری انقلاب صریح و قاطع بود: «این‌ها غلط است، جرم بدانید این‌ها را...». اهمیت ارتفاعات جنوبی مشهد به عنوان کریدور جابه جایی هوای مشهد با تزریق هوای پاک و رفع آلاینده‌ها از پایتخت معنوی ایران اسلامی و نیز افزایش شور و نشاط شهروندی تا به آن اندازه است که برای چندمین بار و این بار به همت بسیج رسانه خراسان رضوی شماری از خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح روز گذشته کفش و کلاه کرده و از این مناطق به صورت میدانی بازدید به عمل آوردند.

 مشاهده آلودگی شهر از بام مشهد

ساعت حدود ۷ بامداد از پیچ و خم‌های طبیعت زیبای بالادستی محله صابر آب و برق خود را به جاده مشرف بر کمربند جنوبی مشهد می‌رسانیم. هر چه بالاتر که می‌رویم نفس‌های ماشین تنگ‌تر، اما در عوض نفس‌های بازدیدکنندگان روان‌تر می‌شود. آلودگی شهر از بام مشهد تعجب حاضران را بر می‌انگیزد و خس خس ریه‌های مشهد حالا کوبنده‌تر احساس می‌شود. یکی از فعالان محیط زیست و علاقه‌مندان به طبیعت به عنوان راهنما در جمع حضور دارد. علی بلوری آتش‌نشان مشهدی است که در میانه راه با انحراف از جاده اصلی بازدید کنندگان را به مسیر خاکی هدایت می‌کند. مسیری که ظاهراً به پشت بند گلستان منتهی می‌شود و از سمت غربی به مایانات ختم می‌شود. دو ساختمان در میانه دشت باعث بهت خبرنگاران می‌شود. یکی با نمای سنگ و دیگری نیمه کاره به نظر می‌رسد. تا چشم کار می‌کند در اطراف این دو ساختمان هیچ سازه‌ای دیده نمی‌شود. پرسش خبرنگاران که ساکنان و یا مالک این دو ساختمان چه کسی یا چه کسانی هستند و چگونه مجوز ساخت و ساز گرفته، بی‌جواب می‌ماند، چرا که هیچ مسئولی برای پاسخگویی حضور ندارد. در فلزی؛ به تنهایی و بدون دیواره‌ای؛ در حاشیه جاده خاکی اصلی تعبیه شده، که با مسیر خاکی تازه احداث شده به همان دو ساختمان منتهی می‌شود. راهنمای گروه به تازگی احداث این مسیر خاکی حدود یک کیلومتری اشاره می‌کند. بلوری در حالی که سبزه‌های تازه رسته پیرامون مسیر را نشان می‌دهد؛ با افسوس می‌گوید: خاک این مسیر خاکی غیرمجاز در دل طبیعت به تازگی دستکاری شده است؛ چرا که هیچ سبزه‌ای دیده نمی‌شود. مسئولان کجای کار هستند!؟.

 رد پای یکی از مدیران در زمین‌خواری

وی ادامه می‌دهد: زمین‌خواران و کوه خواران در ابتدا با جانمایی در و یا کاشت چند درخت برای تصرف زمین‌ها مقدمه می‌چینند که نیازمند هوشیاری مسئولان است.

چند دوچرخه سوار در شور و نشاط صبحگاهی دیده می‌شوند. کوهنوردانی نیز در روی قله زو به استراحت مشغول هستند. حالا جای خالی پلیس کوهستان احساس می‌شود و اصحاب رسانه بر ضرورت حضور و تأسیس پلیس کوهستان تأکید می‌ورزند. بازار شایعه نیز داغ است. بلوری از رد پای یکی از مدیران صنایع استان و زمین‌خواری صورت گرفته توسط وی در ارتفاعات بعد از قله زو خبر می‌دهد و با نشان دادن منطقه مذکور می‌گوید: «چشم‌انداز این منطقه که بر تمام شهر اشراف دارد بی نظیر است. این شخص حتی جاده اصلی آسفالته را منحرف کرده و خاکبرداری و کوه خواری نموده است».

در ادامه خبرنگاران و اصحاب رسانه از مجتمع آبادگران و منطقه زکریا سر در می‌آورند. در بخشی از مسیر دیوارهای بلوکی دیده می‌شود که زمین‌هایی را محصور کرده است. کامیون هایی در حال تردد دیده می‌شوند که مشخص نیست برای کمربند جنوبی کار نموده و یا برای سودجویان و زمین خواران و کوه‌خواران!

 اراضی تبدیل به پارک خطی شود

همزمان با بازدید اصحاب رسانه بدون حضور متولیان امر از ارتفاعات جنوبی مشهد یک فعال محیط زیست نیز به مناسبت روز بزرگداشت زمین اظهار کرد: تخریبات انجام شده در کمربند جنوبی را نمی‌توانیم برگردانیم، اما پیشنهاد می‌کنیم این اراضی تبدیل به پارک خطی شود تا تبدیل به تفرجگاهی برای مردم شود.

فرشته تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت کوه‌خواری در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد اظهار کرد: ایرادی که به پدیده کوه‌خواری در کمربند جنوی شهر مشهد وارد است، این است که مطالعات محیط‌ زیستی این پروژه انجام نشده و تهدیدات، مضرات و فرصت‌ها به لحاظ تخصصی و کارشناسی‌شده بررسی نشده است. کمربند جنوبی دقیقاً بر روی ارتفاعات جنوبی شهر مشهد واقع شده و بر همگان روشن است که هر کجا که جاده هست، توسعه ساخت‌وساز هم وجود دارد.

وی ادامه داد: اراضی دو طرف جاده در ارتفاعات جنوبی است که بین بزرگواران تقسیم شده، آن اراضی را سهم خود دانسته و نسبت به آن احساس تملک دارند بدون اینکه جایگاه قانونی داشته باشد. ما سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم دغدغه‌مند فعالیت‌ها و اعتراضات را پیگیری می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد؛ چراکه این اراضی بیت‌المال است، تمامی این اراضی متعلق به مردم مشهد است و منافع طبیعی و سرمایه ملی ایران محسوب می‌شوند و باید از آن حفاظت شود.

  تصرفات غیرقانونی

این فعال محیط زیست اضافه کرد: شنیده شده که در اراضی واقع‌شده بین شهر مشهد و شهرستان طرقبه‌شاندیز کسانی روی هکتارها زمین دست گذاشته‌اند و تصرفات غیرقانونی انجام می‌دهند که باید پیگیری قانونی شود. نباید اجازه داد ارگانی که نفوذ دارد و مکاتبه و سندسازی یاد دارد، اراضی مردم را به نفع خود سندسازی کرده و زمانی که مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد به کارهای این افراد اعتراض می‌کنند، به معترضان سند اراضی را نشان دهد و آن را از آنِ خود بداند. مسئولان بدانند، مردم آگاه بوده و باید در برابر این تصرفات ایستادگی کرد.

 پرونده کیفری برای کمربند جنوبی

تقی‌زاده ادامه داد: در کمربند جنوبی طبق مستندات و تصاویر بیش از ۶۰ نوع گونه‌ جانوری مثل کفچه‌مار و پرندگانی مثل عقاب وجود دارد. از طرفی پوشش گیاهی بسیار غنی داریم؛ اما این امکانات به دست مسئولان بی‌برنامه تخریب شده‌است. در دادستانی مشهد در خصوص کمربند جنوبی پرونده کیفری داریم. انتظار می‌رود کسانی که می‌بایست پول عوارض مردم را به جای جاده‌سازی، صرف تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خط دوچرخه و فرهنگ‌سازی کنند، به پای میز عدالت کشانده شوند.

وی تصریح کرد: من نمی‌گویم که کمربند جنوبی مشهد پروژه اشتباهی است بلکه متخصصین، کارشناسان اداره کل اطلاعات و بازرسی، دادستانی، کارشناسان شورای حفظ حقوق بیت‌المال و استادان دانشگاه آن را تأیید کرده‌اند که این پروژه برای مشهدی‌ها چیزی جز ضرر و زیان ندارد. این فعال محیط زیست افزود: اعتراف به عملکرد اشتباه از سوی مسئولان یعنی بلوغ آن‌ها. زمانی که فهمیده‌اند این کار اشتباه است از آن برگردند و این موضوع را صادقانه به مردم اعلام کنند تا مردم هم با امید و اعتماد بیشتر به مشارکت و حمایت ادامه دهند، اما اگر بخواهند با رابطه، لابیگری و کارهای دیگر در جهت اهداف خود پیش روند بدانند که بازنده محض خواهند بود. وی گفت: در مواردی هم دیده شده که نهادهای دولتی برای زمین‌هایی که سهم و نقشی در آن ندارند و جزو منابع طبیعی شهر است، سندسازی می‌کنند و بر سر مردم و قانون کلاه‌ می‌گذارند. اراضی مشرف به خلج و در کنار سنگ سیاه از سال ۴۲ محل تمرین سنگ‌نوردی است که ورزشکاران در آن جا به ورزش و تمرین و مردم به تفریح می‌پردازند؛ چگونه ممکن است نهاد نظامی با ارائه سند ساختنی ادعای مالکیت آن را دارد؟ چرا باید برای افراد سیم‌خاردار بکشند و آن‌ها را راه ندهند؟

این فعال محیط زیست اضافه کرد: نامه قیچی فنس‌ها را از سوی دادستانی داشتیم، اما به ارگانی که باعث کشیدن سیم‌خاردار بود احترام گذاشتیم و اجازه دادیم تا خودشان فنس‌ها را جمع کنند، حتی نامه دادستانی داشتیم، اما این کار را نکردیم. همین سازمان‌ها باید کنار مردم و برای مردم باشند و منافع شخصی خود و سازمانی را به منافع جامعه و مردم ترجیح ندهند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.