خوزستان- فتح الله ابوعلی درباره آموزش برای از بین بردن ملخ های دریایی، گفت: در آموزش یکروزه کشور مقام اول را داریم، برای مبارزه با این نوع ملخ نیز آموزش های مربوطه انجام شده است.

مبارزه با "ملخ دریایی" آموزش داده شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در نشست خبری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان، فتح الله ابوعلی، رئیس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نظام مهندسی این سازمان در سال ۸۰ تشکیل و در سال ۸۱ این سازمان به صورت استانی نیز شروع به کار کرد و تا به امروز ۴۰ دوره چهار ساله را پشت سر گذاشته است، گفت: در این ۱۶ سال که از عمر نظام مهندسی می‌گذرد ۲۵۰ هزار نفر کارشناس کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشور و ۱۵ هزار نفر در استان در این حوزه فعالیت می کنند.

۱۵ هزارکارشناس عضو نظام مهندسی، کشاورزی خوزستانند

ابوعلی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۰ کارشناسی ارشد و ۵۷ نفر دکترا عضو سازمان نظام مهندسی شده اند، فعالیت های سازمان نظام مهندسی را در سه بخش خدمات به اعضا، خدمات فنی، مهندسی به تولیدکنندگان و خدمات اداری پژوهشی به بخش کشاورزی و محیط زیست خوانده و گفت: در زمینه فنی، پرورش آبزیان و در زمینه گیاهپزشکی خدمات به بهره برداران و در کلینیک گیاهپزشکی صدور پروانه ها توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود، فعالیت های دام روستایی و شرکتهای خاک شناسی نیز به این سازمان داده‌ شده است.

وی از ۲۳ دفتر نمایندگی صدور پروانه در سطح شهرستان های استان خوزستان خبر داد و اظهار کرد: سامانه ای تشکیل شده تا نیاز به حضور فیزیکی افراد در مرکز نباشد، ضمن اینکه ۴ مرکز خدمات غیر دولتی تاسیس شده که بخشی از فعالیت ها را انجام میدهند که امیدواریم این تعداد به بالای ۱۰ برسد که عمده وظایف بخش کشاورزی را در این مراکز به صورت خدمات غیر دولتی انجام دهیم تا بار دولت نیز کم شود. چراکه همراه محیط زیست و منابع طبیعی در دو سال گذشته دستاوردهای خوبی در پروژه‌های پژوهشی داشته ایم.

عدم تعامل با سازمان آب و برق و شهرداری

ابوعلی با ابراز اینکه دستگاههای دولتی جدیتی در تقویت سازمان نظام مهندسی کشاورزی نداشته و در تمام مسائل عمده مطالب پیگیری شده توسط خود سازمان بوده، اذعان کرد: با سازمان آب و برق خوزستان به تعامل نرسیده ایم با شهرداری بخشهایی را در سال های قبل پیش برده اما با تغییرات شورا و شهرداری دوباره دچار مشکل شده ایم.

وی افزود: دو وظیفه اصلی و تابع داریم که کمک به مهندسی کردن فرآیندهای تابع و رساندن خدمات به اعضا است در اولین گام با صدور پروانه ها انجام می شود.

خروجی دانشگاه ها مهارتی نیست

رئیس نظام مهندسی، جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خروجی دانشگاه ها مهارتی نیست و صرفاً علمی است، خاطر نشان کرد: در قانون افزایش بهره وری در سال ۸۹ در یکی از مواد قانونی آن، وزارت آموزش عالی موظف شده رشته، ظرفیت و جنسیت مورد پذیرش را با هماهنگی جهاد کشاورزی انجام دهد، استان خوزستان نیاز به رشته های بیابان گردی و مبارزه با ریزگردها دارد اما متاسفانه انجام نمی شود، شورای راهبردی تشکیل داده ایم تا این کار عملی شود.

ابوعلی درباره آموزش یکروزه برای از بین بردن ملخ های دریایی، گفت: در این نوع آموزش در سطح کشور مقام اول را داریم، در طول ۱۶ سال حدود ۵۳ هزار نفر را آموزش داده ایم و بدون تکرار دوره‌ها از ۱۵ هزار نفر حداقل ۱۴ هزار نفر آموزشها را دیده اند، برای مبارزه با این نوع ملخ نیز کارهای مربوطه انجام می شود.

وی درباره صدور پروانه های دامپروری که از سال ۹۰ به نظام مهندسی سپرده شده است، تاکید کرد: مرحله اول موافقت اصولی تاسیس بهره‌برداری و تمدید پروانه است که ۴ هزار و ۷۷۶ پروانه به جز مجتمع های دامپروری صادر شده، در صدور پروانه دامپروری ها هزار و ۷۰۴ و در شیلات به صورت انفرادی ۲۲۷ پروانه صادر و به صورت مجتمع ۶۰۶ پروانه صادر شد.

۶۰ درصد افراد، جویای کار مرتبط با تحصیل خود هستند

این مسئول در پایان با ذکر این مهم که ۶۰ درصد افراد، جویای کار مرتبط با تحصیل خود هستند و ما به استاندار نیز این موضوع را مطرح کرده ایم، عنوان کرد: با پتانسیل استان خوزستان حتی داشتن یک فارغ التحصیل بیکار، نشانه ضعف شدید بر پیشانی مدیریت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.