۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 646456

در گردونه افزایش روز به روز قیمت‌ها، در آستانه روز مادر بازار «گل» هم از کمبود عرضه و گرانی گل خورد.

این بازار «قانون» ندارد
 
به گزارش قدس آنلاین ، در کشورهای اروپایی هر فرد سالانه 200 شاخه گل استفاده می‌کند که این سرانه در ایران فقط هفت شاخه است، معمولا خرید گل در مناسبت‌های خاصی همچون اعیاد، روز مادر، شب یلدا و.. رونق پیدا می‌کند و با توجه به افزایش تقاضا شاهد افزایش قیمت آن نیز می‌شویم، رونقی که گویا عده‌ای در تلاش هستند تا با سوء استفاده از شرایط و افزایش بی منطق قیمت‌ها در چنین مناسبت‌هایی آن را کمرنگ کنند.
قیمت هر شاخه گل رز در آستانه روز ولنتاین و پس از آن روز مادر در بازار بین 15 تا20 هزار تومان به فروش می‌رسید، فروشندگان علت چنین جهش قیمتی را  ناشی از افزایش قیمت تمام شده برای خود و مناسبت‌هایی همچون روز ولنتاین و روز مادر عنوان می‌کنند.
همچنین بعد از جست‌وجو در چند سایت اینترنتی، می‌بینیم که هر دسته گل با قیمتی بین 80 تا 400 هزار تومان به فروش می‌رسد، در این میان دسته گلی با عنوان رز قرمز سوپر ممتاز با 22 شاخه گل رز با قیمتی معادل 398 هزار تومان جزو پرطرفدارترین دسته گل‌ها به فروش می‌رسد.
این در حالی است که گل در بازار گل خیام مشهد که به عنوان یکی از مراکز مهم عرضه عمده گل در شهر مشهد شناخته می‌شود، با افزایش شدید قیمت گل رز و کمبود آن مواجه شده است.
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا در بازار گل خیام، انبارداری گل را به صورت مستقیم عرضه نمی‌کرد و برای خرید گل، متقاضیان را به فروشندگان گل در سطح شهر ارجاع می‌داد، او قیمت گل رز را بین 12 الی 13 هزار تومان در چند روز گذشته اما در نزدیکی روز مادر 15 هزار تومان به بالا تعیین می‌کرد، قیمت گل میخک و داوودی نیز در طی یک روز از 11 هزار تومان به 14 هزار تومان رسیده بود.
یکی از فروشندگان عمده گل به خبرنگار ایسنا که خود را به عنوان خریدار معرفی کرده بود، گفت: در این روزها به دنبال گل رز نباشید، زیرا بسیار کم است و تولیدکنندگان نیز در این روزها هر بسته گل رز ایرانی را تا 400 هزار تومان می‌فروشند، امروز که درخواست 10 بسته گل را به آن‌ها دادیم اعلام کردند که موجود نیست و دلیل آن نیز ارسال گل به تهران است.
در بازار گل خیام مشهد که مرکز عرضه عمده گل است، قیمت‌ها متغیر بوده و هر کس به دلخواه خود سقف قیمت را مشخص می‌کند، هر بسته گل رز نیز با قیمت 180، 200  و 250 هزار تومان به فروش می‌رسد.
اما برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به گل‌فروشی‌های موجود در سطح شهر نیز سرزدیم، یکی از گل‌فروشی‌های سطح شهر در رابطه با وضعیت بازار گل در مشهد اظهار کرد: بازار گل شرایط بسیار نابسامانی دارد و بیشترین آسیب را گل‌فروشان در ایام مناسبت‌ها متحمل می‌شوند، در مناسبت‌ها به علت تقاضای زیاد قیمت هر بسته گل از 50 الی 60 هزار تومان به 270 الی 280 هزار تومان می‌رسد.
 
نمی‌شود از اعضا اتحادیه به خود اتحادیه شکایتی انجام داد
 
وی افزود: در زمینه قیمت کلی گل هیچ نظارتی رخ نمی‌دهد اما اگر گل‌فروشی گلی را با قیمتی بیشتر بفروشد بلافاصله از تعزیرات و اتحادیه با او برخورد می‌شود اما کسی به شکایت گل‌فروشان جوابی نمی‌دهد و علت آن نیز این است که گلخانه‌دار و انباردار عضو اتحادیه بوده و مسلما نمی‌شود از اعضا اتحادیه به خود اتحادیه شکایتی انجام داد.
یکی دیگر از فروشندگان گل ضمن گلایه‌مندی از افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته گفت: در سال گذشته با 500 هزار تومان کل ویترین مغازه پر می‌شد اما امسال با یک میلیون و 500 هزار تومان حتی گوشه‌ای از ویترین پر نمی‌شود. مشکل اینجاست که گل هیچ ربطی به دلار و گرانی ندارد و اگر بر فرض هم ارتباط داشته باشد، چرا در مناسبت‌ها گران و سپس ارزان می‌شود؟
گل فروش دیگری نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها از روز ولنتاین تا کنون ثابت مانده و تا روز مادر قیمت‌ها به همین صورت است و واقعا نمی‌دانم که گلخانه‌ها تحت نظر و پوشش چه نهادی هستند که اگر به اتحادیه اطلاع دهیم که قیمت‌ها افزایش بی منطقی دارد، در جواب می‌گویند که قیمت همین است اگر نمی‌خواهید خرید نکنید.
تعیین قیمت گل بر عهده اتحادیه نیست
محمود علیان، رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد در خصوص علت افزایش قیمت گل رز در روزهای منتهی به آخر سال و روز مادر اظهار کرد: از قیمت گل رز اطلاعی ندارم و بنده نیز گل رز نمی‌فروشم.
وی در رابطه با نظارت اتحادیه بر قیمت‌ها افزود: تعیین قیمت بر عهده ما نیست بلکه بر عهد جهاد کشاورزی و تنظیم بازار است. فروشندگان نیز موظف هستند گل‌های خریداری شده خود را ۱۰الی ۱۵درصد گران‌تر از  قیمت مصوب اعلام شده، عرضه کنند.
رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد در خصوص قیمت گل میخک و داوودی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت آن ۱۵هزار تومان است و نسبت به ده روز گذشته قیمت آن تغییری نکرده است.
علیان در رابطه با کمبود در عرضه گل رز بیان کرد: در حال حاضر کمبودی وجود ندارد. زمانی که تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت و این موضوع بیشتر دارای بار روانی است و بعد از اتمام مناسبت‌ها قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت. در حال حاضر بحث عرضه و تقاضا مطرح است و کاهش عرضه سبب افزایش قیمت خواهد شد.
 
برای تنظیم بازار کاری نمی‌شود انجام داد
 
وی در خصوص اقدامات اتحادیه برای تنظیم بازار اضافه کرد: کاری نمی‌شود انجام داد. ممکن است فقط پنج روز در طول سال قیمت‌ها افزایش یابد و 360 روز دیگر قیمت‌ها طبیعی است. در این چند روز وضعیت بازار به این شکل است و مردم باید تحمل کنند و چاره آن این است که مردم یا کم بخرند یا اصلا خرید نکنند.
علیان در خصوص عمده مشکلات فروشندگان گل گفت: عمده مشکل فروشندگان عدم ثبات قیمت‌ها است و تنها راه حل این مشکل کم شدن تقاضا است و موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که افزایش فروش تولید کنندگان در این چند روز باعث جبران ضرر آنان در مناسبت‌هایی همچون ماه رمضان و محرم جبران می‌شود.
رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد در رابطه با علت ارسال گل به تهران در صورت وجود تقاضا در مشهد، گفت: این موضوع مرتبط با تولیدکنندگان است و بررسی مشکلات مربوط به آن بر عهده جهاد کشاورزی است و آنها باید جوابگو باشند.
وی ادامه داد:  برای رفع مشکل صادرات گل، جهاد کشاورزی باید تهمیداتی را بیاندیشد. وقتی کمبود وجود دارد باید از صادرات گل جلوگیری کرد. در حال حاضر روزی یک کامیون گل از بازارچه مرزی عشق آباد صادر می‌شود اگر در این چند روز مانع صادرات شویم قیمت‌ها متعادل خواهد شد.
در ادامه هاشم نقیبی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص اظهارات رئیس اتحادیه گل فروشان برخی تناقضات موجود در خصوص فروش گل در بازار، اظهار کرد: ما نقشی در نرخ‌گذاری محصولات گل و گیاه تزئینی نداریم و عرضه و تقاضا را به بخش نظارتی منتقل کردیم تا نرخ مصوبی وجود داشته باشد.
وی افزود: نظارتی بر گلخانه‌ها وجود داشته و هزینه تمام شده محصول وجود دارد. فصل فروش گل‌های تزئینی درکشور ما فصول خاصی است و فروش گل و گیاه در ماه محرم و صفر و ایام ماه رمضان به شدت کاهش پیدا کرده و ارزان می‌شود و در ولادت‌ها، جشن‌ها و شب عید قیمت افزایش می‌یابد.
 
 جهاد کشاورزی هم هیچ نقشی بر قیمت محصولات گل و گیاه زینتی ندارد
نقیبی بیان کرد: ما این تقاضا را از سیستم‌های نظارتی داشتیم و با اتحادیه نیز صحبت کردیم و آن‌ها نیز موافق بودند که کمیسیون نرخ‌گذاری تشکیل شود و این نرخ‌گذاری به شکل یکنواختی در طول سال باشد و متناسب با شرایط بازار تغییراتی ایجاد شود اما در حال حاضر ما هیچ نقشی بر قیمت محصولات گل و گیاه زینتی نداریم.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر مسئولیت به ما محول نشده و من اطلاعی ندارم که متولی خاص آن کیست، عنوان کرد: ما از کمیسیون نرخ‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری تقاضا کردیم تا در این بحث مشارکت داشته باشیم اما پاسخ خاصی داده نشد. تقاضای ما این بود برای اینکه نرخ‌ها سامانی داشته، کمیسیون نرخ‌گذاری باشد تا هم نظارت داشته و هم در طول سال نرخ متعادلی تعیین کند. در حال حاضر هیچ نقشی نداریم و من اطلاعی ندارم که چه افرادی نقش دارند.
وی با اشاره به اینکه شبکه‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارند که تلاش می‌کنند بازار را کنترل نمایند، تصریح کرد: با این وجود عمده ضرر و زیان متوجه تولیدکننده است تا واسطه‌ها. از طرفی مدتی است که با توجه به نرخ دلار، صادرات توجیه پیدا کرده و عمده آن صادر می‌شود، خصوصا گلخانه‌هایی که کیفیت بهتری دارند.
نقیبی در خصوص نظارت بر صادرات، گفت: ما قوانینی برای صادرات نداریم تا محدودیت ایجاد کنیم زیرا گل و گیاه محصولی لوکس است و ما در حال حاضر اختیاری نداریم که محدود کنیم و هنوز در این خصوص ابلاغیه‌ای برای ما صادر نشده، مگر اینکه از وزارت‌خانه یا مقامات بالادستی ابلاغیه صادر شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه وظیفه ما پیگیری، نظارت و کنترل مشکلات تولیدکننده نه بازار است، عنوان کرد: نظارت ما تنها در خصوص قاچاق و گل‌های آلوده است. همکاران ما در اکیپ‌هایی در سطح بازار گشت می‌زنند و نظارت دارند. نظارت ما در بحث گل و گیاه زینتی کنترل گلخانه‌ها، آلودگی‌ها، نظارت بر محصول و پیگیری مشکلات تولید است.
وی ادامه داد: زمانی که گل از گلخانه به بازار آمد، ما نقشی در نرخ‌گذاری نداریم و آنچه در این زمینه نقش بازی می‌کند، واسطه‌ها هستند و عمده سود به واسطه‌ها و فروشندگان می‌رسد. در گلخانه فاکتور شفاف داده می‌شود اما بعد از آن در بازار تا 20 و حتی 30 برابر اختلاف وجود دارد که ما با این اختلاف مخالف هستیم.
نقیبی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت و کمبود در بازار به این دلیل است که عمده این محصول با توجه به تفاوت نرخ ارز صادر می‌شود. صادرات عمدتا از تهران صورت می‌گیرد و ما از کشورهای ترکمنستان، روسیه، عراق و حتی اخیرا رومانی تقاضای صادرات داشتیم. 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص آمار تولید گل رز در استان، بیان کرد: در سال 96 سطح کل گلخانه‌های رز در سطح استان، 13 هکتار و میزان تولید نیز  12 میلیون و 373 هزار و 750 شاخه بوده است.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.