رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی پس از تهران از نظر ساخت‌وساز مسکن در جایگاه دوم و به نسبت سایر استان‌های دیگر وضعیت مطلوب‌تری نیز دارد.

وضعیت مطلوب مسکن در خراسان رضوی به نسبت سایر استان‌ها
 
به گزارش قدس آنلاین ؛ محمد پژوم ، در خصوص تهاتر در بازار مسکن، عنوان کرد: طی 6 سال اخیر با توجه به وضعیت بازار و کاهش نقدینگی سازندگان برای تامین مواد اولیه ساختمان با تولید کنندگان مصالح و لوازم در حال تهاتر هستند.
وی ادامه داد: تهاتر مانند پیش فروش بوده به این صورت که سازندگان به جای خرید اعتباری موارد سرمایه‌بر در ساختمان با تولید کنندگان مواد اولیه این صنعت تهاتر می‌کنند، به این صورت که سازندگان بر اساس نوع پروژه خود اعم از تجاری و یا مسکونی تعدادی واحد بر اساس میزان سرمایه نیازمند تامین مواد اولیه به آن شرکت ها طبق قیمت کارشناسی اختصاص می دهند که در این میانه پروژه‌هایی داریم که بالغ بر 60 درصد تامین مصالح مواد اولیه از جمله بتن و اسکلت سازه با تهاتر انجام شده است.
پژوم افزود: باتوجه به اینکه تهاتر در شرکت‌های مواد اولیه محدود بوده پیشنهادی از سوی کانون سراسری انبوه سازان کشور به دولت شد مبنی بر اینکه نقدینگی به واحدهای تولید مصالح، تاسیسات و... اختصاص داده شده است.
رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی عنوان کرد: باتوجه به اینکه تهاتر بین سازندگان و واحدهای تولیدی با قیمت روز صورت می‌گیرد با بروز نوسانات در بازار سازندگان را دچار مشکلاتی کرده لذا پیشنهاد ما به سازندگان این است که اگر پروژه مراحل انتهایی خود را سپری می‌کند تهاتر با شرکت‌های آسانسور، تاسیسات و... صورت گیرد که آنها را با مشکلاتی روبه رو نکند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت ساخت و ساز انبوه سازان استان بالغ بر 10 میلیون متر مکعب است، عنوان کرد: در حال حاضر حدود 45 درصد ظرفیت خالی داریم، اما استان ما پس از تهران در وضعیت بهتر و مطلوب‌تری نیز قرار دارد.
پژوم خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش دستمزدها در سال آتی و تاثیر 30 درصدی این افزایش دستمزدها بر پروژه‌ها و همچنین افزایش قیمت محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان با افزایش 20 درصدی قیمت مسکن در سال آینده روبه رو شده‌ایم.
وی تاکید کرد: این افزایش 20 درصدی قیمت در ساختمان زمانی قابل پیش بینی است که بازار در شرایط ساکن باشد، اما در زمانی که با نوسانات قیمتی مواجه هستیم پیش بینی صحیحی در این خصوص نمی‌توان داشت.
رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان نیاز به 80 هزار واحد مسکونی داریم، افزود: اگر نتوانیم خود را در قبال تقاضاهای بازار مسکن به روز کنیم با کمبود مسکن مواجه می‌شویم که در نتیجه این موضوع تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت مسکن نیز خواهد داشت.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.