دکتر علی یوسفی جامعه شناس و استاد دانشگاه فردوسی گفت: عید باستانی نوروز بهانه مناسبی برای دید و بازدید با کسانی است که به دلایلی با آن ها ترک رابطه کرده ایم زیرا در عید نوروز خانه تکانی قلب نیز ضرورت دارد و باید از کینه ها و ناراحتی ها پاک شود.

دید و بازدید نوروزی خاصیتهای زیادی دارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: دید و بازدید عید نوروز از دیرباز سنتی بسیار نیکو و پسندیده در دنیا بخصوص در میان شرقی‌ها و به ویژه در بین مردم ایران زمین بوده است که شاید امروزه کمی به فراموشی سپرده شده و یا مورد بی‌توجهی قرار گرفته باشد. ما ایرانیان اشتیاق زیادی به همنشینی با دوستان و آشنایان داریم و همانطور که دید و بازدید عید نوروز باعث خوشحالی و شادمانی ما می‌شود باعث شارژ روحی ما نیز می‌شود.

در همین رابطه دکتر علی یوسفی جامعه شناس دید و بازدید عید را موثر و مثبت ارزیابی کرد و گفت: دید و بازدید عید از نظر روحی و روانی شرایطی را فراهم می کند که همانا مهمترین نیاز ما انسان ها که نیاز عاطفی است را در برنامه روزانه خود قرار دهیم. و برای ایجاد فضایی سالم و جامعه ای پر نشاط، به امرسفارش شده صله رحم مبادرت کنیم.

وی ادامه داد: عید نوروز برای ما زمینه ای را فراهم کرده است تا ارتباط مستحکم و همدلی بالایی بین مردم ایجاد شود و این ایام بهترین بهانه برای آشتی و فراموش کردن کدورت‌هاست.

یوسفی ادامه داد: چند نکته است که از منظر جامعه شناسی در ایام نوروز باید باید به آن توجه شود. یکی از وجوه اجتماعی است که کارکرد مهمی که عید نوروز با خود به همراه دارد  و اتفاقا کارکرد بسیار موثری هم در جهت بهبود روابط اجتماعی افراد دارد همین دید و بازدید هایی است که به این مناسبت در میان اشنایان و فامیل انجام می شود.

این قضیه صرف نظر از اتفاقی که در این مناسبات بین افراد می افتد نفس رابطه و رفت و آمد و دید و بازدید است که خاصیتهای زیادی دارد. در وهله اول نسبت به سایر ایام بیشترین دید و بازدید در عید نوروز رخ می دهد. اتفاقی که شاید در دیگر ایام سال به این شکل اتفاق نیفتد اینکه افراد یک فامیل به این شکل دور هم جمع شوند آنهم در یک چنین مناسبتی که هم احساس خوشایندی در بین افراد و هم در کل جامعه وجود دارد خلاصه این که ایام نوروز بهانه ای برای شادمانی است و دقیقا همین قضیه رابطه ها را نسبت به سایر مناسبت ها گرم تر می کند که به نظر من جزو معدود رسم هایی است در کشورهای محتلف هم مورد توجه قرار دارد و تا حد زیادی هم در رابطه میان خانواده، فامیل و...جاری و موثر است. که دقیقا به همین دلیل باید قدراین ایام را دانست.

این جامعه شناس افزود:هر چند که متاسفانه چند سالی است بخشی از تکلفات که در چارچوب این دید و بازدیدها بوجود آمده یا حتی به آن  تحمیل شده است اندکی از کیفیت این دید و بازدید ها کاسته است و همین سنگین شدن تکلفات و هزینه هایی که ایجاد شده  باعث ایجاد یکسری تاثیرات منفی بر این مناسبات داشته است.

چون از قدیک الاایام فرصت دید و بازدید عید زمان بسیار مناسبی برای تحکیم روابط فامیلی و اجتماعی و از بین بردن کدورت ها بوده و هست و بارها و بارها هم در  روایات مختلفی از بزرگان دینمان در این خصوص شندیده و خوانده ایم.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه هر رسم و سنتی یک کارکردی دارد عید نوروز هم به عنوان یکی از رسوم کهن ما ایرانیان بهترین فرصتی است برای تحکیم آن روابطی که به هر دلیل در طول سال مخدوش شده است برای این است که همیشه از این ایام در جهت تقویت روابط، انسجام، تقویت روحیه و نشاط استفاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.