یزد- فخرالسادات خامسی هامانه گفت: جشنواره علمی فرهنگی و هنری کودکان کار و خیابانی با عنوان "باز باران" از تاریخ ۲۴فروردین تا ۲۹فروردین در یزد برگزار خواهد شد.

جشنواره علمی، فرهنگی و هنری کودکان کار و خیابانی در یزد برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فخرالسادات خامسی هامانه مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد  پیش از ظهر شنبه در نشست خبری این جشنواره اظهارداشت: جشنواره علمی فرهنگی و هنری کودکان کار و خیابانی  با عنوان  "باز باران" از تاریخ ۲۴فروردین  تا ۲۹فروردین  با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و  شهرداری یزد و انجمن نمایش  استان در یزد برگزار خواهد  شد.

وی افزود: آئین نامه ساماندهی متکدیان و کودکان در سال ۱۳۸۴مصوب شده که متاسفانه تاکنون برای ساماندهی این کودکان اقدامات موثری صورت نگرفته است و کودکان کارو خیابانی دو مقوله جدا از هم هستند کودکان کار و خیابانی جزو ۵ آسیب اجتماعی است که توسط نهادهای بهزیستی، شهرداری، دیگر نهاد ها  ساماندهی و در کنار آن باید فرهنگسازی دردستور کار قرار بگیرد.

 مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: خانواده های کودکان کار باید تحت آموزش ها قرار بگیرند چون اکثر کودکان از چرخه آموزش باز مانده اند و درجامعه رها شده اند  و متاسفانه در گیر دیگر آسیب های اجتماعی می‌شوند این کودکان برخی دارای استعدادهای خوبی در تمامی حوزه ها هستند و استعدادیابی، فرهنگسازی، ایجاد چتر حمایتی برای این قشر و آگاه سازی مهمترین هدف این جشنواره است.

وی خاطر نشان ساخت : شهرداری مسئول جمع آوری متکدیان و کودکان  کار و خیابانی است و مدیریت این افراد بر عهده سازمان بهزیستی است و شهرداری باید زیرساختهای نگهداری این افراد را فراهم سازد و در کنار آن دیگر ارگانها نیز باید با همکاری دولت و سازمان های مردم نهاد برای ساماندهی این کودکان مشارکت داشته باشند.

۵میلیون ۷۰۰نفر کودک کار خیابانی در جهان وجود دارد

خامسی گفت: بین کودک کار و خیابانی باید تفکیک قائل شد و اینکه کودک کار برای امرار معاش خود و خانواده مجبور به دستفروشی درچهار راه ها و خیابان ها است.

 وی ادامه داد : طبق آمار رسیده شده به این دفتر کودکان کار و خیابانی استان وابسته به باند و افراد خاصی نیستند و بیشتر این افراد بنا به فقر خانوادگی به این کار روی آورده اند فرصتی برای ادامه تحصیل ندارد و از سوی دیگر کودک خیابانی از خانواده خود بریده شده و در جامعه رها شده و طبق آمارهای بین المللی هم اکنون بیش از ۵میلیون ۷۰۰نفر کودک کار خیابانی در جهان وجود دارد.

خامسی افزود: اول اینکه مهمترین هدف این جشنواره توانمندسازی سازمان های مردم نهاد است و دیگر اینکه فرهنگ سازی بین مردم صورت بگیرد وقتی کمک های خیابانی مردم کاهش پیدا کند واین کمک ها به این سازمان ها اختصاص یابد کودکان به چرخه آموزش باز می گردنند و  مهارت‌های این افراد  نیز شناسایی می شود و درراستا ی تحقق اهداف بهداشتی آموزشی و حتی کار این فراد  اقدامات مثبتی صورت خواهد گرفت.

۹۰درصد کودکان خیابانی و کار استان یزد اتباع خارجی هستند

مدیر کل  دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت : در حال حاضر با توجه به آماری که بهزیستی استان ارائه داده درسال ۹۶بیش از ۱۵۳کودک خیابانی و کار تحت پوشش مراکز شبانه روزی استان بوده اند و این امار در سال گذشته به بیش از ۱۶۹نفر رسیده که ۹۰درصد از این افراد کودکان  اتباع خارجی بوده اند.

عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و شهرداری یزد نیز در این نشست اظهارداشت: برگزاری جشنواره باز باران تلنگری است برای همه بخصوص اهالی و هنر برای اینکه آسیب های اجتماعی شناسایی شود یک نهاد به نتهایی  نمی تواند برای مقابله با  این آسیب ها تلاش کند  وهمه باید در کنار هم باشند.

  کم کاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اثرات مخربی در آینده دارد

وی افزود: این سازمان در یک سال گذشته مجموعه فعالیت‌های اجتماعی را برای توسعه و بهبود معضلات اجتماعی را محورکار خود قرار داده و برنامه‌های خوبی نیز تهیه شده و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ارزشمندی نیز در دستور کار قرار گرفته و همیشه در حوزه فرهنگ یک بحث جدی که وجود دارد که اگر در حوزه آسیب های اجتماعی  کم کاری شود اثرات و آسیب های ناشی از این کم کاری در اینده پا برجا ها خواهد شد.

ملازینلی تصریح کرد: یزد یک استان مهاجر پذیراست و بیش از ۱۴الی و ۱۵درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد و تضاد  فرهنگی در استان این معضلات را بوجود خواهد آورد و ما باید با نحوی ظرافتمندانه با این آسیب ها برخورد کنیم و برای مقابله با این آسیب ها باید یک کار نرم فرهنگی انجام شود.

تجهیز مرکز نگهداری کودکان خیابانی توسط سازمان شهرداری

  وی گفت : سازمان شهرداری یک سازمانی را برای  ساماندهی کودکان  کار و خیابانی  در منطقه آزاد شهر تجهیز کرده و آن را در اختیار بهزیستی قرار خواهد داد.  

ملازینلی افزود: اگر ملاحظات و ترحم افراد کم شود  و به این کودکان کمک نشود و به جای آن به سازمان های  مردم نهاد کمک شود بهتر می‌توان با این آسیب بزرگ مقابله کرد که ترحم و دلسوزی بزرگترین اشکال است و موثرترین راه این است که به کودکان خیابانی کمک نشود و ما حمایت خود را از سازمان‌های مرتبط با این کار انجام دهیم.

احمد ندافی رئیس انجمن نمایش استان نیز در این نشست اظهار داشت: جشنواره علمی فرهنگی و هنری کودکان کار و خیابانی با عنوان  "باز باران" از ۳ماه پیش در استان آغاز شد و اولین گام این جشنوراه  مسابقه نقاشی با همکاری اداره آموزش و پرورش برای کودکان ۷ تا ۱۱سال بود که در این خصوص  بیش از ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در این بین بیش از ۶۰ اثر برگزیده شده  دومین گام اجرای تئاتر و نمایش های خیابانی و برگزاری سرود  و پرفورمنس با هنرمندی خود کودکان کار و خیابانی است که در پارک آزادگان اجرا خواهد شد.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره همکاری با سارمان های مردم نهادی است که در این حوزه فعال هستند و تاکید ما بر اجرای برنامه های هنری است  و بیش از ۱۰۰کودک با ما مشارکت دارند و همچنین اجرای طرح حامیان کودکان کار و خیابانی با عنوان" لطفا از من خرید نکنید " در دستور کار است و اگر افرادای که در سرچهارراه ها به فروشندگی مشغول هستند تحت پوشش سازمان ها و موسسات خیریه قرار بگیرند هم از آسیب ها در امان هستند و هم به تحصیل مشغول می شوند.

ندافی ادامه داد: برگزاری  مسابقات ورزشی، پخش فیلم، برگزاری بازارچه خیریه همراه با نمایشگاه نقاشی و انشا با محوریت کودکان کار و خایبانی، اجرا ینمایش و تاتر خیابانی و پرفورمنس و سرود، اجرای طرح حامیان ازمن خرید نکنید، تماشای سیرک، طرح حمایتی پنج شنبه های بدون خودرو، عضویت رایگان در کتابخانه عمومی  و مراسم اختتامیه جشنواره از مهمترین برنامه های جشنواره فرهنگی "باز باران" است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.