هشتم دیماه سال ۸۹ بود که پس از کش و قوس زیادی که بین مجلسی‌ها و دولت وجود داشت ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تصویب و وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت تا عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به ورزش و جوانان در ایران عملاً کار خود را آغاز نماید.

نمره مردودی به اداره‌ای که فقط نام جوانان را یدک می‌کشد

با شکل‌گیری وزارت ورزش و جوانان آنچه که انتظار می‌رفت از تشکیل این وزارتخانه این بود که هر دو موضوع ورزش و جوانان در کنار همدیگر اموراتشان دنبال شود. گرچه ورزش میدان بروز توانمندی‌های جسمانی جوانان از گذشته تاکنون بوده و بی‌ارتباط به جوانان نیست، اما عملاً آنچه که از بخش دوم این وزارتخانه انتظار می‌رفت که همان حوزه جوانان باشد، چندان اقدامی در این عرصه نه از سوی وزارتخانه مربوطه شده نه در ادارات کل استان‌ها بهایی به این امر داده شده است. به طوری که چند بار زمزمه جدا شدن معاونت جوانان از بدنه وزارت ورزش و جوانان به گوش می‌رسید و حتی همین چند روز اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس رأی به جدایی معاونت «جوانان» از وزارت ورزش داد تا در صورت نهایی شدن در صحن علنی مجلس بعد از ۹‌سال جوانان از ورزش جدا شود!

سؤال مهم این است که چرا باید ادغامی که با کلی سر و صدا اتفاق افتاد هنوز به یک دهه نرسید به جدایی بینجامد؟ به بهانه امروزکه روز جوان نام‌گذاری شده و هنوز فعالیت‌های مرتبط با جوانان زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شود گریزی زدیم به فعالیت حوزه جوانان در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی تا بلکه پاسخ این سؤال را همینجا و در مشهد پیدا کنیم.

  مردودی جوانان در اداره کلی که برای ورزش و جوانان است

با تبدیل اداره کل تربیت بدنی خراسان رضوی به اداره کل ورزش و جوانان در همان سال ۸۹، سازمان ملی جوانان استان به معاونت جوانان اداره کل تبدیل شد و سید هادی طالبیان که آن زمان رئیس سازمان ملی جوانان خراسان رضوی بود عهده دار این معاونت در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی شد. با اینکه طالبیان نیروی تقریباً کاربلدی در حوزه جوانان بود، اما به جز ابتدای شروع به کارش که بیشتر او و حوزه تحت مدیریتش به چشم می‌آمدند، اما هر چه که از ادغام با ورزشی‌ها می‌گذشت معاونت جوانان اداره کل ورزش وجوانان کم فروغ‌تر می‌شد تا جایی که طالبیان خیلی زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت از بدنه اداره کل ورزش و جوانان جدا شد!

پس از رفتن طالبیان و در سال‌های بعد از آن تمام انتصاب‌هایی که در معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان انجام شد از بین ورزشی‌ها انتخاب شدند که کارنامه قابل قبولی در این حوزه نداشتند!

شاید اصلی‌ترین دلیل برای عقب ماندن حوزه جوانان از ورزشی‌ها را در همین مقوله باید جست. افرادی که عمرشان با ورزشی‌ها سر و کله زده‌اند باید طبق آنچه که برای حوزه جوانان مدون شده این حوزه را مدیریت می‌کردند.  

تلاش برای بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان درخصوص طرح‌های ملی و استانی، تقویت باورهای دینی و اجتماعی جوانان با تبیین اهداف مورد نظر در سطح شهرستان به منظور جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی، شناسایی، نظارت، حمایت و تقویت تشکل‌های غیردولتی جوانان در سطح شهرستان، ساماندهی فعالیت‌های فراغتی نسل جوان متناسب با مقتضیات دوره جوانی به منظور سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی و اجتماعی جوانان در مناطق شهری و روستایی، ارائه شیوه‌های مناسب و به روز برای استفاده بهینه از استعداد و توانایی‌های جوانان و بهره‌گیری بیشتر از امکانات و منابع دستگاه‌های اجرایی مربوط در کنار نظارت بر فعالیت‌های قرآنی جوانان از جمله سر فصل‌های است که اداره کل ورزش و جوانان برای حوزه جوانان در اولویت قرار داده است. با این تفاسیر قطعاً کارنامه معاونتی که مدیرش ورزشی صرف است، نمی‌تواند کارنامه درخشانی باشد که اگر این گونه بود درصد رضایتمندی‌ها از حوزه جوانان به مراتب بهتر از آنی بود که اکنون هست!

سؤال این است که معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان تا چه اندازه توانسته به این موارد ورود پیدا کند و دستاوردی دندان‌گیر نصیبش شده باشد. صرف برگزاری جلسات با برخی از سمن‌ها و تشکلات که خیلی از آن‌ها ناراضی از عملکرد حوزه جوانان هستند که نمی‌شود نامش را گذاشت اداره امورجوانان!

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.