عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم گفت: نتوانسته ایم به عنوان یک ایرانی خلیج فارس را به درستی به جهانیان معرفی کنیم.

روز ملی خلیج فارس در دانشگاه فردوسی مشهد گرامی داشته شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمدتقی ایمان پور افزود: تلاش کشورهای عربی در معرفی خلیج فارس به نام خودشان از ما بیشتر است.

وی اظهار داشت: این کشورها با انتشار و ارسال رایگان پوسترها و نقشه های مختلف به دانشگاه ها سعی در مخدوش کردن تاریخ و نام خلیج فارس دارند.

وی گفت: رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور در این زمینه کم کاری هایی دارند که باید اصلاح شود.

 نداشتن برنامه در معرفی خلیج فارس

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با اشاره به خروج پرتقالیها از ایران در چنین روزی گفت: حضور کشورهای غربی در این منطقه بر اساس نیازهایشان بود و تکلیفشان مشخص بود که به دنبال چه چیزی هستند ولی ما هیچ استراتژی و برنامه خاصی در این منطقه نداریم.

محمدجواد رنجکش افزود: ایران با ۱۵ کشور از پنج حوزه تمدنی همسایه است و با این تنوع گسترده از این موقعیت همسایگی استفاده نمی کند.

وی اظهار داشت: اصل اول تدوین سیاست خارجی هر کشور بر شناخت همسایه و سپس نگاه به کشور های دارای اشتراک اقتصادی و فرهنگی در دیگر نقاط جهان است و بر همین اساس کشور ترکیه یکی از بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه شناخته می شود زیرا سعی در تعامل با همسایگان خود دارد.

وی گفت: ایران به جای استفاده از این موقعیت به سراغ کشورهای درجه دوم برای تجارت و برنامه های مشترک سیاسی رفته است و آنها نیز هر زمان منافعشان در جای دیگر اهمیت داشته باشد از ما دفاع نخواهند کرد.

 استفاده از بازار مصرف کشورهای همسایه

استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: پس از همه گیر شدن استفاده از اینترنت در کشور مردم در گروه های اجتماعی حساسیت های خود را نسبت به استفاده نامناسب از نام خلیج فارس نشان دادند که به نوعی بالندگی در جامعه است.

وحید ارشدی افزود: در حال حاضر ما از ظرفیت اقتصادی خلیج فارس به خوبی استفاده نکرده ایم و دیگران چشم به کسب منفعت بیشتر از این منطقه دارند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ارتباط با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت آنها یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی است و به عنوان مثال کشور ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان به عنوان یک مصرف کننده کالا از دید ما پنهان مانده است و می توانیم با این کشور به یک تعامل اقتصادی سازنده برسیم.

وی گفت: بازارهای خوب کشورهای همسایه را نباید به خاطر برخی مسائل و منافع کم اهمیت از دست بدهیم.

ارشدی افزود: بر همین اساس می توان گفت ظرفیت خلیج فارس بسیار زیاد است و تنگه هرمز نیز برای ما اهمیت فراوان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.