پس از آنکه محمدجواد ظریف روز شنبه اعلام کرد سفر به پیونگ‌یانگ را در برنامه کاری خود دارد و بزودی به کره‌شمالی سفر خواهد کرد، حالا خبر رسیده که هیئتی از کره‌شمالی به ریاست «پاک یونگ گوک» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در راه تهران است.

هیئت دیپلماتیک کره‌شمالی در راه تهران

آرش خلیل‌خانه/

پس از آنکه محمدجواد ظریف روز شنبه اعلام کرد سفر به پیونگ‌یانگ را در برنامه کاری خود دارد و بزودی به کره‌شمالی سفر خواهد کرد، حالا خبر رسیده که هیئتی از کره‌شمالی به ریاست «پاک یونگ گوک» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در راه تهران است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی دیروز گزارش داد که این دیدار در چارچوب یک سفر دوره‌ای و چند مقصده صورت می‌گیرد و هیئت دیپلماتیک پیونگ‌یانگ روز شنبه سفر خود را به غرب آسیا و آسیای‌میانه آغاز کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه کره‌شمالی و هیئت همراه وی قرار است به سوریه، آذربایجان، مغولستان و ایران سفر کنند، اما منابع کره‌شمالی هنوز جزئیاتی از این سفر را منتشر نکرده‌اند و این سفر زمانی رسانه‌ای شد که خبرگزاری کره‌جنوبی خروج پاک یونگ گوک را از پکن شکار کرده و تصاویر آن را منتشر کرد.

سفر این هیئت به تهران در زمانی صورت می‌گیرد که کره‌شمالی به دنبال تقویت روابط با ایران، روسیه و سوریه است و درصدد است روابط تجاری خود را با این کشورها تقویت کند.

ظریف برنامه سفرش به کره‌شمالی را زمانی علنی کرد که خبرنگاران در نیویورک با اشاره به دیدارهای کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی با پوتین و شی جین پینگ رؤسای جمهور روسیه و چین، از او درباره امکان دیدار رهبر کره با حسن روحانی پرسیدند.

معاون وزیر خارجه کره‌شمالی شنبه به تهران می‌آید

خبرنگار قدس اما کسب اطلاع کرد که هیئت دیپلماتیک کره‌شمالی قرار است روز شنبه وارد تهران شود. یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به قدس گفت که این سفر در قالب رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها در چارچوب «نم» کشورهای عضو جنبش عدم تعهد صورت می‌گیرد و البته مسائل دوجانبه از جمله همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور نیز در دستور کار خواهد بود.

دیدارها و مذاکره‌های معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در تهران با عباس عراقچی معاون سیاسی ظریف خواهد بود و در چارچوب اهداف مشترک توسعه همگرایی راهبردی سیاست خارجی دو کشور طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گفته این منبع آگاه، برنامه سفر ظریف به کره‌شمالی نیز از مدت‌ها پیش و حتی در دولت یازدهم وجود داشته و با فراهم شدن مقدمات و شرایط قرار بوده در چند ماه آینده انجام شود، ولی حالا ممکن است این سفر جلو انداخته شده و زودتر هم انجام گیرد.

روابط تهران و پیونگ‌یانگ در چهار دهه گذشته همواره در کانون توجه بوده، بویژه آنکه همکاری‌های نظامی ایران و کره‌شمالی در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی به نوعی پایه‌گذار و کمک کار توسعه برنامه دفاع موشکی ایران در سال‌های بعد بوده است و هر دو کشور دارای فناوری هسته‌ای سطح بالا و پیشرفته هستند. ایران اما کاملاً تحت نظارت آژانس و با کاربری صلح آمیز و کره‌شمالی با ابعاد نظامی و البته در تنش سطح بالا با آمریکا.

اون به دنبال احیای روابط با ایران، روسیه و سوریه

این روزها همه تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی از تمایل و تلاش کره‌شمالی برای نزدیک شدن به روسیه در وهله اول و البته احیای روابط راهبردی و مهم خود با کشورهای غرب آسیا بویژه ایران و روسیه خبر می‌دهند.

مهم‌ترین دلیل این تغییر راهبرد به گفته نوذر شفیعی کارشناس مسائل شرق آسیا، ناشی از فشارهای سیاسی چین بر اون و پیونگ‌یانگ تحت تأثیر مطالبات ترامپ و البته جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن بوده است.

به گفته عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رهبر کره‌شمالی حالا می‌خواهد از سطح وابستگی اقتصادی بیش از حد خود به چین بکاهد و آلترناتیوها و جایگزین‌های دیگری را ایجاد کند.

در این چارچوب وزیر خارجه کره‌شمالی مرداد ماه گذشته و پس از ملاقات اون و ترامپ به ایران سفر کرده و با روحانی دیدار کرد. «ری یانگهو» در آذرماه پارسال هم به دیدار اسد رفت و در دیدار با او تأکید کرد که کشورش و سوریه با دشمنی مشابه مواجهند و از این رو خواستار افزایش همکاری بین این دو کشور شد. قرار است اسد نیز در تابستان به کره‌شمالی سفر کند.

کیم جونگ اون در روزهای اخیر سفری بی‌سابقه نیز به روسیه داشت و با پوتین دیدار کرد. دیداری که به گفته خودش برای بازسازی آنچه «پیوندهای سنتی» با روسیه عنوان کرده، انجام گرفت. رهبر کره‌شمالی در سفر به روسیه اعلام کرد که از این پس در مورد بحران شبه‌جزیره کره با همتای روس‌اش هماهنگی خواهد کرد.

با این وصف به نظر می‌رسد تمایل کره به توسعه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی با مثلت روسیه، ایران و سوریه منجر به رفتن زیر ذره‌بین آمریکا، چین و دیگر کشورها باشد، بویژه پس از آنکه دیروز عباس عراقچی بار دیگر در مورد بی‌اقدامی کشورهای اروپایی در مورد برجام هشدار داد که صبر ایران هم حدی دارد، این گمانه در رسانه‌های غربی مطرح شده که نزدیکی تهران و پیونگ‌یانگ ممکن است تهران را به سمت گزینه‌های سخت‌تر سوق دهد. این رسانه‌ها حتی به گمانه‌زنی در مورد خروج از «ان‌پی‌تی» همانند کره‌شمالی هم روی آورده‌اند.

سیدمحمدجواد ابطحی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفته است: سفر وزیر امور خارجه به کره‌شمالی بسیار بجا و اثرگذار است، کما اینکه ایران می‌تواند از ظرفیت هسته‌ای کره‌شمالی استفاده و غنی سازی اورانیوم را در این کشور پیگیری کند.

هرمیداس باوند تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی اظهار داشته: با توجه به اینکه دونالد ترامپ برجام را فرصتی برای هسته‌ای شدن ایران تلقی کرده است و با خروج از آن و اعمال مجدد تحریم‌ها به باور خود این فرصت را از تهران گرفته است، بی‌شک این سفر احتمالی وزیر امور خارجه می‌تواند از سوی کاخ سفید تلاشی برای پیگیری مجدد هسته‌ای شدن تهران تلقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.