دادستان عمومی و انقلاب طرقبه - شاندیز گفت: اولویت ما در پاک‌سازی مسیل‌ها، دو رودخانه زشک و کردینه است که بیشترین خسارات را در هنگام سیل به باغات و راه‌ها وارد کرده‌اند و در مرحله بعد رودخانه‌های کنگ، جاغرق و ابرده قرار دارد.

دو رودخانه زشک و کردینه در اولویت پاکسازی مسیل است

به گزارش قدس آنلاین، سید هادی سبحانی گفت: امسال در بحث پاک‌سازی بستر و حریم رودخانه‌های طرقبه‌وشاندیز مصمم هستیم، متاسفانه سال‌های گذشته مردم و مسؤولان در موضوع حفظ و احترام به بستر و حریم رودخانه‌ها جدی نبودند، اما در سال جدید با مشاهده خساراتی که سیلاب‌های حاصل از بارش باران و نزولات جوی در سراسر کشور و از جمله شهرستان در پی‌ داشت، اهمیت توجه به حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها را به مردم و مسؤولان یادآور شد.

دادستان عمومی‌ و انقلاب طرقبه‌ و شاندیز افزود: مهم‌ترین منشاء و مبداء سیل و حوادث ناشی از آن تصرفات غیرمجاز، انحراف مسیر رودخانه با دخالت عامل انسانی و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها بوده بنابراین بهتر است، قبل از اینکه قهر طبیعت ما را گرفتار کند و طغیان رودخانه و سیل هستی‌ و نیستی را از بین ببرد خودمان نسبت به طبیعت و اجزای آن با احترام برخورد کنیم.

وی ادامه داد: این انحراف مسیر و تجاوز به حریم و بستر رودخانه سبب می‌شود با یک سیل رودخانه به مسیر طبیعی خود بازگردد و در این بین تمام تصرفات و ساخت‌وسازهای اطراف خود را هم از بین ببرد.

سبحانی ضمن درخواست از همه مردم و دستگاه‌های اجرایی برای احیای حریم رودخانه‌ها، خاطرنشان کرد: اداره آب‌وفاضلاب یک حریم ۵ تا ۸ متری را برای رودخانه‌ها تعیین کرده، ما نیاز داریم این حریم حفظ شود و رودخانه به مسیر اصلی خود بازگردد.

دادستان عمومی‌ و انقلاب طرقبه‌ و شاندیز با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی هنوز خطر سیل در کمین است، افزود: همه مردم و مسؤولان در حفظ این حریم باید مشارکت کنند و استثناء هم ندارد، بعد از جلسات متعدد با ستاد بحران شهرستان و استاندار و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط طرح حفظ حریم رودخانه‌ها آماده شد و همه برای اجرای صحیح آن باید اقدام کنند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رفع تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها، گفت: ۷۲ پل غیرمجاز که روی بستر رودخانه‌های این منطقه بود جمع‌آوری شد و ۵۰ تخت و آلاچیق در مسیر رودخانه‌ها برچیده شد.

سبحانی اضافه کرد: همچنین ساخت‌وسازها و دیوارهای متجاوز به حریم رودخانه‌ها تخریب و کلیه ‌دکه‌هایی که در بستر و حریم رودخانه‌ها بود، جمع‌آوری شد.

دادستان عمومی‌وانقلاب طرقبه‌ و شاندیز تاکید کرد: این آمار اصلا مطلوب ما نیست، چراکه تعداد تصرفات و ساخت‌ و سازهای غیرمجاز بسیار زیاد است، اما حتما به نوبت جمع‌آوری می‌شوند.

وی یادآورشد: اولویت ما در پاک‌سازی مسیل‌ها رودخانه‌های زشک و کردینه است که بیشترین خسارات را در هنگام سیل به باغات و راه‌ها وارد کرده‌اند و در مرحله بعد رودخانه‌های کنگ، جاغرق و ابرده قرار دارد.

سبحانی بیان‌کرد: از جمله اقدامات درخصوص رودخانه زشک اصلاح مسیر کناری این رودخانه است به طوریکه دو جاده یکی برای رفت و دیگری برای برگشت احداث و رودخانه زشک در بین این دو مسیر جاری می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.