سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱

رمضان؛ غنیمت یا غرامت؟!‏

آیت الله ابوالقاسم یعقوبی

امام جمعه بجنورد

خراسان شمالی- آیت الله ابولقاسم یعقوبی گفت: ماه رمضان زمینه‏ های شکوفایی فطرت آدمی را فراهم می سازد.

‏به گزارش قدس آنلاین، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه مرکز استان خراسان شمالی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در یادداشتی نوشتند:

‏ فطرت و طبیعت بشر همواره در برابر هم صف‏آرایی میکنند، فطرت به‏سوی آسمان و ملکوت مییکشاند، طبیعت انس یا ملک و زمین ‏دارد. هدی ریشه در فطرت انسان دارد و «هوی» ریشه در طبیعت او. از این رو تقابل هدی و هوی پدیده‏ای مستمر و جدی در زندگی ‏انسانی بشمار مییرود.‏

‏ اسلام برای حاکمیت خط نور و هدایت در زندگی انسان و نیز محکومیت جریان جهل و هواپرستی در کشور وجود بشر، راهکارهایی ارائه ‏داده است که هر کدام در جایگاه خود از کارآیی ویژه‏ای برخوردارند.‏

‏ رمضان، از جمله آموزشگاه‏هایی است که درس هدایت در ان پررنگ و پرشور و پرحضور است، در این کلاس یک ماهه متنی تدریس ‏مییشود که جامع‏ترین کتاب عالم هستی است، این کتاب که نامش «قرآن» است زبان فطرت آدمی است، سخن اساسی که در این ‏آموزشگاه و از این کتاب می‏توان آموخت این است که: ‏

‏ «فَاَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ...‏

‏ پی روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسان‏ها را بر آن آفریده، دگرگونی در آفرینش الهی نیست. ‏این است آیین استوار.»(۱)‏

‏ ماه رمضان زمینه‏ های شکوفایی فطرت آدمی را فراهم مییسازد در این ماه بر اثر کم خوردن و منظم خوردن انسان فرشته‏ خوی می‏گردد ‏و شباهت به فرشتگان پیدا مییکند و به گفته سعدی:‏

‏ اندرون از طعام خالی دار

‏ تا در او نور و معرفت بینی‏

‏ در این ماه فرصت خودسازی و رصد کردن خویش و تقویت تقوا فراهم است نسیم ویژه الهی وزیدن مییگیرد خوشا به حال کسانی که ‏خود را در معرض این نسیم قرار مییدهند.‏

‏ ایمان درجاتی دارد ممکن است در طول سال افت و خیزهایی داشته باشد، باطری ایمان ممکن است بر اثر برخی از گناهان ضعیف و ‏کم انرژی گردد. ماه رمضان فرصت شارژ کردن باطری ایمان است. «لَعَلَّکُمْ  تَتَّقُون»(۲)‏

‏ از این رو این ماه را هم باید ماه آموزش نامید و هم ماه پرورش و هم ماه پالایش و هم ماه پویش و پویایی در مسیر تکاملی فطرت. ‏کسانی که در این دوره یک ماهه آموزشی حضور به موقع و منظم داشته باشند مجاهدان راستین هستند که در صحنه پیکار هوی و ‏هدی به فلاح و فوز دست یافته و می‏توانند در روز عید فطر با کمال جرأت این آیات الهی را زمزمه کنند که:‏

‏ «قَدْ  اَفْلَحَ  مَنْ  زَکّاها»(۳)‏

‏ و ‏

‏ «قَدْ  اَفْلَحَ  مَنْ  تَزَکّی»(۴)‏

‏ برای این دسته از مسلمانان ماه مبارک رمضان «غنیمت» است. اما کسانی که غنچه فطرت خویش را شکوفا نساختند مصداق آیه ‏شریفه‏

‏ «وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها»(۵)‏

‏ می‏شوند و این ماه برای آنان «غرامت» به شمار می رود.‏

‏ در روایات اسلامی آمده است که ماه رمضان برای افراد یکسان نیست.‏

‏ «لِلْمُؤْمِنِ غُنْمٌ وَ لِلْمُنَافِقِ غُرْمٌ‏

‏ (رمضان) برای انسان با ایمان سرمایه و غنیمت است و برای انسان منافق جریمه و غرامت.»(۶)‏

‏ انسان خداباور معادشناس در فصل روزه و رمضان انبساط روح پیدا می‏کند، سبکبار و سبکبال می‏شود، جنبه تجرد او گسترش مییابد ‏و در نتیجه احساس پیوند با ملکوتیان در او پیدا میشود و به همین دلیل نتیجه روزه او هم «جُنّه» است و هم «جَنّه» یعنی روزه او ‏سپری در برابر آتش جهنم است ‏

‏ «الصَّوْمُ  جُنَّةٌ  مِنَ  النَّارِ»(۷)‏

‏ و هم سرمایه ورود به بهشت و جنت الهی است این چنین سربازی که ابزار کارزار فراهم ساخته و از پیکار با اهریمن نفس و دیو هوی ‏غالب و پیروز بیرون آمده و «جهاد اکبر» را به خوبی سپری کرده است، قابلیت و شایستگی آن را دارد که در «جهاد اصغر» نیز ثبت نام ‏کند و با مستکبران و متجاوزان هم‏آوردی نماید.‏

‏ از این رو در فرهنگ شیعه هرکس در جبه رمضان به خوبی حضور یابد و از آزمایش رمضان سرفراز بیرون آید، شایستگی حضور در جبهه ‏عاشورا و محرم را پیدا می‏کند و شاید رمز تأخیر ماه محرم از رمضان این باشد که: تا به سلامت از ماه رمضان بیرون نروی لیاقت حضور ‏در عاشورا را پیدا نمیکنی، پس فرصت غنیمت بدان و قدر این ماه و شب‏های قدرش را بدان تا قدر و قیمتت بالا رود و عاشورایی شوی؛ ‏ان‏شاءالله.‏

‏ ‏‏ پی ‏نوشت:‏

‏۱) روم، آیه ۳۰‏

‏۲) بقره، آیه ۱۸۳‏

‏۳) الشمس، آیه ۹‏

‏۴) الاعلی، آیه ۱۴‏

‏۵) الشمس، آیه ۱۰‏

‏۶) مستدرک الوسائل، ج ۷، ص ۴۳۷ (چاپ آل البیت)‏

‏۷) میزان‏الحکمه، ج ۷، ص ۳۲۰۸‏

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.