همزمان با ولادت باسعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) و به یمن وجود بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) انجمن حامیان اهدا و پیوند عضو «مهر رضوی» در شهر مقدس مشهد از امروز آغاز به کار می‌کند.

کمک ۱۲۱ میلیارد تومانی خیران خراسانی به حوزه سلامت

این خبر را دکتر خدایی، مشاور امور اجتماعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه نشست خبری به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز ملی اهدای عضو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد و افزود: تاکنون با اینکه خیران و نیک‌اندیشان مشهدی در کمک به حوزه سلامت و خدمت به بیماران در کشور پیشقدم بوده و در کمک‌رسانی به بیماران خدمات شایسته‌ای انجام داده‌اند با این حال به بخش اهدای عضو با وجود نیاز مبرم بیماران به دریافت عضو اهدایی در حوزه مشارکت‌ها چندان توجهی نشده و همچنان لیست بیماران در انتظار پیوند بیشتر و بیشتر می‌شود که خوشبختانه به لطف خداوند و برکت وجود بارگاه امام هشتم(ع) انجمن حامیان اهدا و پیوند اعضای «مهر رضوی» با مشارکت جمعی از خیران، روحانیون، متخصصان پیوند، مسئولان و اعضای تیم پیوند و... تشکیل و امروز در ساختمان اهدایی مهندس راجی واقع در خیابان دانشگاه روبه‌روی بیمارستان امام رضا(ع) به طور رسمی آغاز به کار می‌کند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون خیران خراسانی ۱۲۱ میلیارد تومان به صورت نقدی، تجهیزات و ساختمانی به حوزه سلامت کمک کرده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ مؤسسه خیریه مشارکت‌های مردمی بیمارستان‌ها فعال و ۶۵ سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت مشارکت دارند که در ساماندهی خانواده بیماران و حمایت از آن‌ها کمک‌های شایانی انجام داده‌اند. ولی ما باید بتوانیم از این نیروهای خودجوش برای پیشگیری از بیماری‌ها نیز استفاده کنیم تا مجبور به درمان‌های سخت مثل پیوند و هزینه‌های سنگین آن نشویم. زیرا بعضی از بیماری‌های غیرواگیردار مانند فشار خون بالا و دیابت در صورت عدم درمان لازم منجر به آسیب جدی قلب، کلیه، چشم و... می‌شوند که بیمار نیاز به پیوند عضو پیدا می‌کند در حالی که با آموزش، کنترل بیماری و مراقبت بیمار با درمان دارویی ساده نیز می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

دکتر خدایی تشکیل انجمن حامیان اهدا و پیوند اعضای «مهر رضوی» را یکی از اولویت‌های حوزه مشارکت‌های اجتماعی دانست و یادآور شد: با توجه به تعداد کم اهداکنندگان و افرادی که هر سال به لیست پیوند اضافه می‌شوند و از طرفی نیازهای حمایتی، عاطفی، مالی و معنوی گیرندگان عضو و اهداکنندگان، این انجمن کار خود را آغاز کرده و امیدواریم بتوانیم با جلب مشارکت خیران و فرهنگسازی در جامعه تعداد اهداکنندگان از مرگ مغزی را افزایش داده و مشکلات گیرندگان عضو و اهداکنندگان را کاهش دهیم.

گفتنی است در این نشست دکتر شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز خاطرنشان کرد: در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند اعضا اضافه می‌شود و به طور متوسط روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران در انتظار پیوند جان خود را از دست می‌دهند و با اینکه سالانه در کشور ۴۰۰۰ مرگ مغزی اتفاق می‌افتد تنها یک چهارم این تعداد به اهدای عضو رضایت می‌دهند. دکتر بدیعی اظهار امیدواری کرد: این دانشگاه بتواند رتبه نخست پیوند را کسب کند و در این زمینه بیماران بیشتری را از مرگ نجات دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.