گرگان-هم‌زمان با جاری شدن سیل بسیج نیروهای مردمی برای کمک به سیل‌زدگان دلگرمی بسیاری را برای مردم اق قلا و گمیشان به همراه داشت اما حالا باوجود کوتاه آمدن سیل حجم کمک‌ها و شور رسیدگی به مشکلات مردم نیز ظاهراً فروکش کرده است.

بازسازی در گلستان حرکت لاک‌پشتی دارد/ بانک‌ها لنگ می‌زنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارندگی شدیدی در روزهای پایانی سال گذشته و هم‌چنین فروردین‌ماه امسال در استان گستان به  بیش از ۵۰۰ روستا و چهار شهر آق‌قلا، گمیشان، گنبد و سیمین‌شهر خسارت جدی وارد کرد که عمده‌ترین خسارات‌ها در دو شهر آق‌قلا و گمیشان بود.

در جریان این سیل افزون بر ۱۸ هزار واحد مسکونی آسیب دید و گل‌ولای علاوه بر اینکه شهرکت صنعتی را در خود غرق کرد به ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز آسیب زد.

غرق شدن این دو شهر در آب موجب شد تا موجی از کمک‌های مردمی برای کمک به سیل‌زدگان راهی استان گلستان شود.

باوجوداینکه موج گرما و رطوبت زندگی در چادرهای پلاستیکی را غیرممکن و طاقت‌فرسا کرده است اما به دلایل مختلف ازجمله بروکراسی اداری و یا کارشکنی برخی از بخش‌ها هم چون بانک‌های عامل و یا بدعهدی در پرداخت خسارت‌ها بسیاری از این سیل‌زدگان بی‌پناه مانده‌اند.

درحالی‌که جاری شدن سیل فرصتی برای راه‌اندازی موج مهربانی ایجاد کرد در این میان برخی از نهادها و بانک‌ها نیز با توزیع پلو مرغ و یا نوشت‌افزار بر روی این موج دو تیر را با نشان زدند تا هم کمکی کرده باشند و هم تبلیغی اما حالا که نیاز است تا سقفی برای این سیل‌زده‌ها باشند با قوانین دست و پاگیر سد راه بازسازی شدند.

روند کند پرداخت تسهیلات

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان در همین راستا اظهار می‌کند: روند کند اداری و هم‌چنین پرداخت تسهیلات بسیاری از سیل‌زدگان را با مشکل مواجه کرده است.

محمدتقی زمانی نژاد اظهار می‌کند: در سیل استان گلستان حدود ۱۸هزار واحد مسکونی خسارت دیدند که از این تعداد برای ۱۲هزار و ۵۰۰ واحد پرونده بانکی تشکیل‌شده و به بانک‌های عامل معرفی شدند اما در عمل بانک‌ها فقط با یک‌هزارم و ۸۰۰ واحد قرارداد منعقد کردند.

روند طولانی اداری در شهرداری‌ها و نظام مهندسی و هم چنین بانک های عامل یکی از موانع ارائه خدمات به سیل‌زدگان استوی بیان می‌کند: تهیه ضامن برای دریافت تسهیلات یکی از مشکلاتی است که سیل‌زدگان با آن مواجه هستند.

وی ابراز می‌کند: پیش از دولت اعلام کرد که دریافت‌کنندگان تسهیلات با ارائه سفته و ۳ ضامن به‌صورت زنجیره‌ای می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند اما بسیاری از بانک‌ها از قبول این دستور خودداری کرده و تعداد ۵ ضامن را از مردم طلب می‌کنند که این موضوع به‌ویژه برای روستائیان مشکل‌ساز است.

زمانی نژاد  بابیان اینکه علاوه بر این موضوع روند طولانی و زمان‌بر بروکراسی اداری شهرداری‌ها و نظام‌مهندسی نیز یکی از موانع ارائه خدمات به سیل‌زدگان است می‌افزاید: تا زمانی که پروانه صادر نشود، متقاضیان نمی‌توانند قسط اول را دریافت کنند، بر همین اساس تاکنون از ۱۰۰ درصد عملیاتی که باید در استان گلستان صورت گیرد حدود ۱۵ درصد کارهای عمرانی اجراشده است.

وی ابراز می‌کند: بااین‌حال حدود ۲۵میلیارد تومان کمک بلاعوض از سوی دولت به پنج‌هزارم خانوار سیل‌زده ارائه‌شده است و در همین راستا ۱۲۰۰ واحد پی‌کنی، ۱۵۰ فونداسیون، ۵۰ ستون سقف انجام و کار چهار واحد مسکونی نیز به‌طور کامل به پایان رسیده است اما به‌طورکلی روند ارائه خدمات خیلی کند پیش می‌رود.

صنعت و کشاورزی

سیل در گلستان علاوه بر خسارت به واحدهای مسکونی به بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز خسارت زده است و تعداد ۱۳۶ واحد صنعتی گلستان را نیز به تعطیلی کشانده است.

گفتنی است باوجود گذشت ۳ ماه از وقوع سیل بنا بر گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هنوز مصوبه‌ای برای جبران خسارت بخش صنعت ابلاغ نشده است.

حسینقلی قوانلو اظهار می‌کند: واحدهای صنعتی خسارت‌دیده از سیل در گلستان همچنان چشم‌انتظار کمک‌های دولتی برای تأمین مواد اولیه هستند.

چشم‌انتظاری برای تحقق وعده‌ها در خصوص جبران خسارت سیل فقط به بخش صنعتی خلاصه نمی‌شود زیرا سرپرست استانداری گلستان در روزهای گذشته از تشکیل سه هزار و ۹۵۸ پرونده کشاورزی و پرداخت هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از کمک بلاعوض به بهره‌برداران کشاورزی خبر داد و گفت: تا چند روز آینده این رقم به ۲۴ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

میر محمد غراوی در آخرین گزارش در خصوص عملکردها و مشکلات مناطق سیل‌زده با محوریت خسارات بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: هیئت دولت ۲۵۴ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد را نزد هشت بانک عامل استان برای کشاورزان قرار داده است و پرونده‌ها در حال ارائه به بانک‌ها هستند. این در حالی است که معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: امهال وام‌های خسارت دیدگان بخش کشاورزی هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است و از هشت بانک عامل فقط بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات با نرخ چهار درصد به سیل‌زدگان گلستان اعلام آمادگی کرده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.