البرز - رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: از زمان آغاز طرح سنجش فشار خون ۱۴۸ هزار نفر در البرز مورد پایش قرار گرفته اند.

البرز با کمبود سونو گرافی روبروست

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حسین کریم پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی استان البرز  با بیان اینکه در طرح سنجش فشار خون در استان تا کنون ۱۴۸ هزار نفر مورد پایش قرار گرفته‌اند، گفت: ۴۱.۳ درصد از این افراد در مرحله پیش فشاری خون قرار دارند  و ۱۰ درصد افراد می بایست ۲ تا ۳ مرحله دیگر سنجش فشار خون انجام دهند.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان البرز بالای ۳۰ سال  سن دارند این در حالی است که بیماری فشار خون سن خاصی ندارد  وحتی یک نوزاد نیز می تواند در معرض فشار خون قرار بگیرد.

دکتر رحیم با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از بیماران فشار خون در سنین بالای ۳۰ سال قرار دارند و علت مشخصی ندارد، گفت: فقط ۵ درصد ازاین بیماران علت فشار خون مشخص دارند. فشار خون هر چه پایین تر باشد فرد سالمتر خواهد بود و افراد با فشار پایین و ضربان پایین طول عمر بالاتری دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در بخش دیگری از سخنانش در خصوص عدم رعایت بهداشت فردی و ابزار کار در اماکن عمومی و مراکز عرضه مواد غذایی گفت: ۴۷ هزارواحد تحت پوشش برای نظارت داریم که این واحدها از کارخانجات تولید مواد غذایی، سامانه های آبرسانی، مراکز تولید و عرضه مواد غذایی، صنوف مختلف و دانشگاه ها و... را شامل می شود.

وی افزود: بر اساس استاندارد وزارت بهداشت به ازای هر ۳۰۰ واحد ما یک نفر کارشناس و بهداشت محیط باید داشته باشیم  و هر واحد بایستی فصلی یک بار بازدید شود ولی بیشتر توسط مردم و مشتریان گزارش می شود از اینرو سامانه ۱۹۰ پل ارتباطی بین مردم و دانشگاه علوم پزشکی است که شکایات مردم در این حوزه ثبت می شود.

دکترکریم در خصوص روند احداث بیمارستان حضرت سید الشهدا (ع) البرز گفت: این بیمارستان درمرحله اول قرار بود توسط اداره کل راه و شهرسازی احداث شود اماروند ساخت آن به کندی پیش رفت و همین امر سبب شد تا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه عملیات احداث را برعهده بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه سال گذشته مصوبه ای در مجلس به تصویب رسید که تمام پروژه هایی مانند بیمارستان حضرت سید الشهدا (ع) دوباره به اداره کل مسکن و شهرسازی سپرده شود، گفت: روند ادامه احداث بیمارستان متوقف شد و در حال حاضر۴۰ بیمارستان در کشور نیمه کاره با این وضعیت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه البرز به دلیل مهاجر پذیری در موقعیت خاصی قرار دارد و نیازمند راه اندازی این بیمارستان است، گفت: استاندار، نمایندگان مجلس، مسئولان و متولیان امر می بایست در خصوص این موضوع ورود کنند واولویت ادامه احداث بیمارستان را در دستور کار قرار دهند.

دکتر کریم درخصوص کمبود سونوگرافی در البرز گفت: به طور کلی کشور با کمبود سونوگرافی در کشور مواجه هستیم و این به دلیل سیاست گذاری های غلطی است که وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد.

 وی در پایان گفت: در تمام دنیا سونوگرافی را رادیولوژیست انجام نمی دهد بلکه یک تکنسین رادیولوژی این کار را انجام می دهدو اطلاعات را به پزشک در مرکز ارائه می دهد ولی متاسفانه درکشورما اینگونه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.