گلستان-باوجوداینکه همه‌ساله یکی از گلایه‌های کشاورزان هم‌زمان با فصل برداشت کمبود تعداد مراکز خرید گندم و پرداخت مطالبات ناشی از فروش این محصول بود اما امسال چنین گلایه‌ای از طرف زارعان گلستانی مطرح نیست زیرا بسیاری از آن‌ها رغبتی برای فروش گندم و دسترنج خود به قیمت‌های دولتی ندارند.

گندم گلستان خریدار دارد فروشنده ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته مسئولان در سال زراعی جاری ۳۷۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گلستان زیر کشت گندم رفت که با توجه به جاری شدن سیل اخیر و مطابق اعلام سازمان جهاد کشاورزی اما بازهم پیشبینی میشود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم  تحویل مراکز خرید تضمینی شود اما این پیش‌بینی ظاهراً درست از آب درنیامد!

هرساله خرید تضمینی گندم در گلستان از میانه خردادماه آغاز و تا اوایل شهریور ادامه دارد و امسال هم خرید تضمینی گندم پاییزه به قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال از کشاورزان گلستان با ایجاد ۱۱۰ مرکز در ۱۴ شهرستان توسط دستگاه‌های شرکت غله و خدمات بازرگانی استان در حال انجام است اما به نظر می‌رسد که کشاورزان رغبتی برای تحویل گندم به مراکز دولتی ندارند.

نارضایتی کشاورزان

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی از سال گذشته تاکنون بسیاری از تولیدکنندگان را بر آن داشت تا به‌تبع افزایش قیمت‌ها  آن‌ها نیز بر قیمت محصول خود بیفزایند.

افزایش قیمت نهادهها  و هم‌چنین دستمزدهای کارگر و حمل بار و کمباین به‌گونه‌ای است که زارعان قیمت اعلام‌شده از طرف دولت را به‌صرفه نمی‌دانند افزایش قیمت نهادهها  و هم‌چنین دستمزدهای کارگر و حمل بار و کمباین به‌گونه‌ای است که زارعان قیمت اعلام‌شده از طرف دولت را به‌صرفه نمی‌دانند و لذا امسال استقبالی از طرح خرید تضمینی گندم در این استان نشد.

امسال دولت بهای خرید گندم را مبلغ ۱۶۰۰ تومان تعیین کرد اما این قیمت با توجه به تورم و افزایش هزینه‌های تمام‌شده کشاورز، آن‌قدر کم بود که اعتراض نمایندگان و کشاورزان را به دنبال داشت.

هرچند که دولت از سال گذشته مبلغ ۱۳۰۰ تومان را به ۱۶۰۰ تومان در سال جاری افزایش داد و درنهایت این قیمت با  پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰۰ تومان دیگر افزوده و به رقم ۱۷۰۰ تومان رسید اما بازهم این قیمت انگیزه‌ای برای کشاورزان در تحویل گندم برداشت‌شده به دولت ایجاد نکرد است.

این در حالی است که کشاورزان انتظار داشتند با افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها لذا محصول آن‌ها نیز حداقل دو برابر قیمت سال گذشته از طرف دولت خریداری‌شده و به بهای بیش از ۲۰ هزار ریال برسد.

گندم‌ها در معرض تضییع

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بابیان اینکه برخی از کشاورزان به سودای فروش محصول خود به بخش خصوصی و یا افزایش قیمت مجدد توسط دولت در برخی انبارها احتکار و از فروش آن به دولت خودداری می‌کنند افزود: متأسفانه این تصمیم موجب تضییع این محصول خواهد شد زیرا کشاورزان و انبارهای سنتی شرایط نگهداری این محصول را در درازمدت ندارند.

مختار مهاجر با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن گندم در انبارها شخصی ذخیره‌شده باشد ضمن  درخواست از کشاورزان برای تحویل محصول برداشت‌شده عنوان کرد: در حال حاضر افزایش قیمت در دستور کار دولت نیست اما اگر در این میان افزایش قیمتی هم اعمال شود به تمام کسانی که از ابتدا گندمشان را به دولت تحویل دادند، تعلق خواهد گرفت.

وی بابیان اینکه افزون بر ۲۱۲ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان  و نیمی از مطالبات آن‌ها پرداخت‌شده است بیان کرد: توصیه می‌شود کشاورزان محصول برداشت‌شده را به مراکز خرید تحویل دهند و نسبت به دریافت وجه آن اقدام کنند.

خروج گندم ممنوع

به نظر می‌رسد که قیمت پایین گندم در ایران از یک‌سو و کاهش نسبی ارزش ریال در سال جاری شرایطی به وجود آورده که احتمال سوءاستفاده برخی سودجویان و قاچاق این محصول را بیش‌ازپیش فراهم کرده است.

قاچاق کالایی بااهمیت گندم که مشتقات آن بخش جدایی‌ناپذیر سفره‌های ایرانی است، می‌تواند مشکلات جدی را متوجه اقتصاد و معیشت ما کند.

در همین رابطه مدیرکل غله استان گلستان می‌گوید: بخش خصوصی به شکل پررنگ برای خرید گندم امسال وارد عمل شده و گندم کشاورزان را خریداری میکند هرچند محدودیتی برای خرید ندارد اما انتقال این گندم به خارج از استان جرم است.

حمیدرضا علیمحمدی  بابیان اینکه خروج گندم از استان گلستان بدون مجوز غله ممنوع است افزود این مهم به‌صورت جد پیگیری و بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه ذهنیتی در بین کشاورزان به وجود آمده که دولت به دنبال گران کردن گندم است به همین دلیل در بحث تحویل آن شاهد اختلال  هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.