لاهیجان - رئیس سازمان چای کشور گفت: در چین بهاره امسال ۵۸ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز بهاره به ارزش اقتصادی ۱۹۶میلیارد تومان برداشت شدکه از نظر وزنی ۱۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

افزایش ۱۰ درصدی برداشت برگ سبز چین بهاره

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سازمان چای کشور،حبیب جهانساز با اشاره به اینکه از این میزان برگ سبز برداشت شده ۵۵ هزار تن آن چین بهاره درجه یک محسوب می شود افزود: ۸۴ درصد برگ سبز برداشت شده درجه یک و ۱۶ درصد درجه دو است.

وی خاطرنشان کرد: از این مقدار برگ سبز ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن چای خشک کیفی با درصد مرغوبیت بالا استحصال و روانه بازار شده است.

جهانساز اظهار داشت: امسال از خرید چای تولید داخلی به دلیل کیفی سازی چای و شناختی که مردم پیدا کرده اند و نیز به لحاظ کیفی سازی، استقبال خوبی شده و بازار فروش چای ایرانی بسیار مناسب است.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش شدت گرما احتمال کاهش برگ سبز در تابستان وجود دارد و کشاورزان باید به توصیه های کارشناسان توجه داشته باشند تا کیفیت تولید چای داخلی افت نکند.

جهانساز از چایکارانی که شرایط آبیاری تحت فشار در مزرعه آنها وجود دارد، خواست برای سیستم آبیاری از تسهیلات بلاعوض استفاده کنند که ابتدا باید نسبت به اخذ مجوز آبیاری تحت فشار از طریق آب منطقه ای اقدام و برای تجهیز به آبیاری تحت فشار ۸۵ درصد در پرداخت تسهیلات از سوی سازمان چای بصورت بلاعوض به آنها کمک می شود.

وی درباره قیمت جدید برگ سبز نیز اظهارداشت: از سوی شورای اقتصاد افزایش قیمت برگ سبز چای مصوب و توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز ابلاغ شده و بر اساس نرخ جدید واحدهای چایسازی عمل می کنند.

به گفته جهانساز، نرخ هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک ۳۶ هزار ریال و هر کیلوگرم برگ سبز درجه دو ۲۲ هزار ریال تعیین شده است.

در استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان واقع است.

برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.

لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور و پژوهشکده چای در این شهرستان مستقر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.