رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه تولید را اقتصادی کرده‌ایم، عملا مجبور به افزایش قیمت شده‌ایم یعنی در حال حاضر قیمت تمام نهاده‌ها و بازار آزاد آن مشخص است.

قیمت تمام شده شیر برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست
به گزارش قدس آنلاین ؛ فرشید صراف ، در خصوص علت افزایش قیمت شیر اظهار کرد: طبیعتا افزایش قیمت هر کالایی وابسته به بهای تمام شده آن است و گاوداران ما همچنان با قیمت 2390 تومانی که دولت تعریف کرده ضرر می‌کنند ولی به دلیل تقاضا برای تولید و مصرف، به هر نحوی که شده تولید را انجام می‌دهیم.
وی افزود: با وجود اینکه تولید را اقتصادی کرده‌ایم، عملا مجبور به افزایش قیمت شده‌ایم یعنی در حال حاضر قیمت تمام نهاده‌ها و بازار آزاد آن مشخص است و بهای تمام شده شیر تولیدی نیز مشخص است، اما ما یکی از معدود ترین شغل‌هایی هستیم که بهای تمام شده در قیمت فروشمان تاثیرگذار نیست.
رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی بیان کرد: دلیل این امر این است که شیر محصولی است که نمی‌توان به مدت طولانی از آن نگهداری کرد و تولیدات ما تابع شرایط بازار است لذا تولیدکننده مجبور است که شیر خود را براساس قیمت بازار به فروش برساند و نمی‌تواند آن را براساس قیمت تمام شده به فروش برساند و این موضوع بزرگترین مصیبت این صنف است.
صراف خاطرنشان کرد: در کنار این مشکل شاهد این هستیم که اولا ما راضی به سود نکردن کارخانه‌جات تحویل شیر از گاوداران نیستیم بلکه آنان نیز باید سود خود را داشته باشند اما اتفاقاتی رخ می‌دهد همچون صادرات و واردات که سبب می‌شود برخی صنایع لبنیات جذب شیر یا افزایش تولیدات لبنی داشته باشند.
وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر بحث واردات کره با ارز دولتی مطرح بود و متاسفانه همچنان صادرات شیر خشک و پودر آب پنیر ممنوع است و اخیرا  صادرات پودر آب پنیر آزاد شده و به طور کلی این سری از این اتفاقات سبب شده که بهای تمام شده برای تولیدکننده، مقرون به صرفه نباشد و دولت نیز در این قضیه بر اساس همین اتفاقات به دلیلی اینکه متوجه مقرون به صرفه نبودن تولید شد، اقدام به افزایش قیمت کرده است. طبیعتا اگر این افزایش قیمت از سوی دولت شکل نمی‌گرفت، بسیاری از گاوداران از چرخه تولید خارج می‌شدند.
رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در خصوص میزان تولید شیر در استان تصریح کرد: سالانه یک میلیون تن شیر در استان تولید می‌شود و این مقدار حاصل 310 تا 320 هزار گاو استان است، به طور کلی 30 هزار بهره‌بردار زیر مجموعه ما هستند و مجموعه‌های دیگری نیز به صورت آزاد فعالیت می‌کنند که آماری از آنان نداریم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.