خوزستان- بنا بر گفته مسئولان شرایط در منطقه زلزله زده مسجد سلیمان عادی و تحت کنترل است و جای هیچگونه نگرانی نیست؛ اما مگر می توان از واردن آمدن خسارت جدی به تعداد یک هزارخانه در این شرایط اقتصادی نگران نبود!

مسجد سلیمان نیازمند نگاه دولت در زیرساخت ها است

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ یک روز پس از زلزله ای که در مسجد سلیمان افتاد دوباره به این شهر می روم تا دور از تب و تاب برو بیای مسئولان استانی و کشوری حال و روز شهر را ببینم، گفته شده کانون زمین لرزه ای که دیروز مسجد سلیمانی ها را بهت زده کرد شهر کوچک گلگیر است اما خسارات به بار آمده در این زلزله،   اگر خودروی سمندی که در بیشتر رسانه ها با عکاس های مختلف کار شده! کنار بگذاریم، سنگی است که باز قسمت پاهای لنگ شده، است.

خانه های محقر و دور از ایمنی دیوارهایشان فرو ریخته و بیمارستان قدیمی شهر آسیب دیده، هم زمان با بازدید اخبار را می بینم،  علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته: برآورد اولیه نشان می‌دهد که با توجه به تنک و کم بودن جمعیت منطقه رخداد، نباید انتظار داشت که زلزله خسارت زیادی وارد کرده باشد!

چیزی از این حرف نگذشته، ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه مسجد سلیمان خوزستان برای بیست و یکمین بار در ۲۴ ساعت گذشته می لرزد، شهری که دلش خواسته سرش را به در و دیوارهای کهنه و قدیمی بکوبد تا شاید کسانی یادشان بیاید بسیاری از مناطق آن غیر قابل سکونت است و سالهاست حرف از بازسازی یا جابجایی شان به گوش می رسد.

روز قبل خبرنگاران استان به دور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور جمع می شوند تا اسماعیل نجاربگوید: شرایط در منطقه زلزله زده مسجد سلیمان عادی و تحت کنترل است و مردم با هوشیاری کامل در اماکن امن، چادرهای اسکان اضطراری و موقت یا کنار منازل خود حضور دارند و جای هیچگونه نگرانی نیست!

می دانیم باز هم رئیس جمهور دستور داد که تمام امکانات استان خوزستان و شهرستان‌های آن برای کمک رسانی به مصدومان بسیج شوند و امکانات لازم در اختیار افرادی که منازلشان آسیب دیده، قرار گیرد، کارشناسان خبره سازمان مدیریت بحران به همراه سایر نیروهای عملیاتی و ویژه دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح برای ارزیابی به منطقه زلزله زده اعزام شدند، مسئولان استانی با وجود حال نزار خود مردم را تنها نگذاشتند.

تن مسجد سلیمان سالهاست می لرزد

عسگر زاهدی مغازه داری که زلزله را با  فرو ریختن  قفسه های مواد خوراکی  دیده می گوید: ترس ما از این است زلزله ادامه داشته باشد، استاندار گفته شب را در خانه ها نباشیم اما با گرمای این فصل چطور می توانیم بیرون بمانیم، او فیلمی از لرزیدن لامپ های بیرون مغازه نشانم می دهدو اضافه می کند: خونه های اکثر شهرهای اطراف امن نیست خیلی ساله می گویند باید فکری برای انتقال مردم کنند ولی بعضی ها راضی نیستند و مسئولان نمی خواهند اجبار در کار باشد.

۴۰ دقیقه ای طول می کشد تا به گلگیر برسیم، خسارات در این شهر کمی بیشتر از مسجد سلیمان است اما مردم به روال عادی برگشته و هر شخصی مشغول کار خودش است، علاسوند پیرمردی که کنار یک پراید خسارت دیده تکیه داده، سری تکان می دهد و می گوید: این شهر نفرین شده از وقتی پای نفت به زیر فرش های خانه ها هم رسید روز خوش ندیده ایم، پدرم تعریف می کرد مسجد سلیمان قدیم مردم پویاتری داشت و زندگی بهتری، نفت سرمایه داران را به اینجا کشید سبک شهر تغییر کرد، خانه های شهر  به خاطر حفر چاه های زیاد اکثرا سست است، بوی نفت دیوانه کننده است، حالا مردم نه دل بریدن از خاک ابا اجدادیشان را دارند نه یارای ماندن در آن را، دخترجان؛ مسجد سلیمان سالهاست تنش می لرزد اما پابرجاست چون شهر نفت و سرمایه است.

حال تأسیسات نفتی خوب است

در جلسه ستاد بحران این شهرستان که با حضور محسن رضایی و  کیامرث حاجی زاده برگزار شد فرماندار مسجد سلیمان تاکید دارد: با وجود مطالعات وزارت نفت مبنی بر آلوده به نفت و گاز بودن برخی مناطق مسجدسلیمان؛ طی سالیان متاسفانه از ۵هزار خانوار فقط ۵۰۰ خانوار جابجا شده اند. همین موضوع باعث مشکلات فراوان شهرستان شده و مسجدسلیمان نیازمند نگاه ویژه دولت در خصوص زیرساخت ها است.

البته اهمیت این شهر از لحاظ نفت خیز بودن را می توان به عینه از صحبت های مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان دریافت وقتی میان اخبار زلزله شبکه های خبری معاند که کارشان را خوب بلدند راهکارهای ایمنی ماندن در زلزله را منتشر می کنند و او اظهار می کند: همه تأسیسات فرآورشی و خطوط لوله انتقالی و جریانی این شرکت از زمین لرزه مسجدسلیمان هیچ گونه آسیبی ندیده و کلیه فعالیت ها در شرایط ایمن انجام می شود!

از تنهایی و غربتم می لرزم

یکی از فعالان اجتماعی معتقد است: مسجدسلیمان وضعیتی بسیار خاص و پیچیده و متفاوت با سایر شهرها دارد، دچار تنهایی و غربت شده است.

حلالی می گوید: در واقع این شهر روی نوعی بمب ساعتی ست. از آنجا که استحصال از منابع نفتی این شهر صیانتی نبوده و توپوگرافی زمین در این منطقه طاقدیسی شکل است لذا در حدود ۱۱۰ سال استحصال بی رویه بخش زیادی از مخازن نفت و گاز همراه خارج شده است وحالا زیر زمین حالتی تهی داشته و از طرفی منابع نزدیک پوسته زمین اند یا به عبارتی پوسته زمین نازک تر از سایر مناطق و شکننده تر است.

وی ادامه می دهد: در چنین شهر و منطقه ای زلزله و پس لرزه و شکاف و گسل به نظر بسیار خطرناک است و در صورت وقوع حادثه خطر ریزش به اعماق و خدای نکرده انفجار و ... را دارد.

این روزنامه نگار با تاکید بر اینکه مسائل عنوان شده البته استنباط و برداشت شخصی هستند و عقلای فن در اظهارنظر سزاوارترند، تصریح می کند: شایسته تر آن است که علاج واقعه را قبل از وقوع کرد تا خدای نکرده مدیران دوباره در صورت بروز فاجعه کاسه ی چه کنم در دست نگیرند.

جان کندن یک شهر برای بقا

شاید بهترین راه جابجایی شهروندان از مناطق آلوده به گاز و اسکان در مناطق امن مسطح به نظر بیاید تا نیروهای امدادی  هم مجبور نباشند هرازگاهی چادرهای اسکان در سالن‌های ورزشی برپا کنند هرچند در این مقوله رضایت مردم این شهر از واجبات است.

آری؛ آجرهای گنبد مسجد، مسجد سلیمان در زلزله می ریزند تا سندی باشد به افرادی که هر روز و شاید به زبان تلخ طنزمی گفتند، مسجدسلیمان، مسجد ندارد تا بگوید اولین شهر نفت و فوتبال ایران را به رسم مسلمانی یاری دهید تا شاید زمین لرزه ای که خوشبختانه با این که می توانست دردناکتر باشد و نشد، تلنگری باشد برای اینکه اینبار کمی زودتر راه چاره ای پیدا کنند وگرنه جان کندن یک شهر برای بقا که دیدن ندارد.

.................................

عکس: مریم جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.