ماجرای کشف‌رود و فاضلاب آن در سلسله گزارش‌هایی که در روزنامه قدس منتشر شد به اینجا رسید که با وجود اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته برای ساماندهی آن، اما هنوز فاضلاب‌هایی خطرناک راهی این مسیل می‌شود.

خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد آلوده است

نکته جالب توجه و البته تأمل برانگیز اینکه همین فاضلاب که پس از خروجی چرمشهر مرگبارتر هم می‌شود توسط برخی از کشاورزان از کشف‌رود کشیده شده و به مزارعی برده می‌شود که محصولاتی شامل خربزه، گوجه فرنگی و بادمجان در آن‌ها به عمل می‌آید!

پیگیری‌ها در مورد اوضاع کشف‌رود و آنچه پیرامون آن می‌گذرد به اینجا رسید که قرار شد به سراغ مسئولان بهداشت برویم تا از دیدگاه آن‌ها شرایط کشف‌رود را بررسی کنیم.

پس از تماس با دکتر فرهمند، قائم مقام و معاون در امور فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی، راهی دفتر کار وی شدیم. به پیشنهاد دکتر فرهمند چند نفر از همکاران وی که بیشتر در حوزه بهداشت شهرستان مشهد فعالیت دارند در جلسه حاضر شدند تا مسائل بهداشتی کشف‌رود بیان و نتیجه آن منتشر شود. جلسه با حضور مهندس حسنی، مدیرگروه بهداشت حرفه‌ای و محیط استان، دکتر امینی رئیس مرکز بهداشت شماره یک و دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مشهد، مهندس امام‌وردی‌زاده کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شماره یک و مهندس موحد کارشناس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مشهد ادامه پیدا کرد. جلسه‌ای که موارد مطرح شده در آن نشان از تأیید رهاسازی فاضلاب آلوده در کشف‌رود داشت.

پساب تصفیه‌خانه خین‌عرب، تنها پساب استاندارد

دکتر امینی با اشاره به اینکه حجم ورودی فاضلاب شهر مشهد به تصفیه‌خانه‌های موجود بیشتر از ظرفیت آن‌هاست، گفت: در حال حاضر مجموع ظرفیت ورودی تصفیه‌خانه‌های مشهد ۱۸ هزار مترمکعب است که با میزان ۲۵ هزار مترمکعب فاضلاب تولیدی همخوانی ندارد؛ به همین دلیل ابتدا به میزان ایستایی فاضلاب‌ها در تصفیه‌خانه‌ها لطمه می‌زند و زمان اکسیژن‌دهی به فاضلاب پایین می‌آید و روند تصفیه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بعد اینکه چون ظرفیت کافی برای پذیرش تمام فاضلاب‌های تولیدی وجود ندارد گذرگاه‌های فرعی دیگری به ناچار انتخاب می‌شود و آن رهاسازی مستقیم فاضلاب‌ها به صورت تانکری در برخی موارد به داخل کشف‌رود است که این امر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

وی در ادامه افزود: نتایج آزمایش‌های خروجی تصفیه‌خانه‌های مشهد به جز در مورد تصفیه‌خانه خین عرب زیراستاندارد و آلوده است.

  فاضلاب چرمشهر آلوده‌ترین نوع فاضلاب

مهندس امام‌وردی‌زاده نیز در خصوص شرایط کشف‌رود گفت: کشف‌رود از جمله رودخانه‌های فصلی است که اگر بحث ورود فاضلاب به آن وجود نداشت قطعاً در فصول کم بارش مثل تابستان خشک می‌شد، اما ورود فاضلاب‌های شهر مشهد به آن سبب شده خشک نشود. از جمله فاضلاب‌هایی که وارد کشف می‌شود فاضلاب شهرک چرمشهر است که آلوده‌ترین نوع فاضلاب و حاوی فلزات سنگین است. همه این را می‌دانند؛ در همین راستا قرار شده اولویت‌بندی شود و کارخانه‌هایی که بیشترین تولید فاضلاب و کمترین اقدام در راستای تصفیه فاضلاب خود را دارند شناسایی و با آنان برخورد لازم انجام شود.

وی افزود: پساب‌ها برای اینکه در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد حتماً باید استانداردسازی شود. پساب‌هایی که در حال حاضر کشاورزان از کشف‌رود کشیده و برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند استاندارد لازم را ندارد و می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد و خاک را تخریب و آلوده کنند.

  ورود بخش خصوصی تنها راه نجات کشف‌رود

مهندس حسنی، مدیرگروه بهداشت حرفه‌ای و محیط استان از تشکیل پرونده برای ۲۹ کشاورزی که بیشترین برداشت را از کشف‌رود برای آبیاری مزارع داشتند، خبر داد و گفت: این اقدام چندی پیش صورت گرفته تا دست‌کم از استفاده بیشتر فاضلابی که داخل کشف‌رود وجود دارد جلوگیری شود. گرچه در مورد این ۲۹ نفر باید به مورد حقابه آن‌ها توجه شود که این موضوع نیز با ایجاد شرایطی برای تصفیه و فروش پساب تصفیه شده به کشاورزان قابل حل است. این اتفاق باید بیفتد تا مشکلات موجود برطرف شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.