۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 664256

اقدام قاطع نیروهای سپاه در توقیف نفت‌کش انگلیسی عازم عربستان کافی بود تا ریاض حساب کار دستش آید و کشتی ایرانی را که ماه‌ها در بندر جده گروگان گرفته بود آزاد کند

قدس آنلاین: عربستان سعودی دیروز یک نفتکش ایرانی که که بیش از دو ماه و نیم در بندر جده این کشور گروگان گرفته بود را آزاد کرد.

این اتفاق تنها ساعاتی پس از آن رخ داد که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند نفتکش انگلیسی را در آبهای تنگه هرمز توقیف و به آبهای سرزمینی ایران در جزیره قشم انتقال دادند.

این نفتکش انگلیسی عازم عربستان سعودی بود تا در آنجا نفت بارگیری کند.

ایران اعلام کرد که توقیف این نفتکش به دلیل تخلف آن از مقررات کشتیرانی و استفاده از مسیر خروجی هنگام ورود به منطقه تنگه هرمز، ایجاد آلودگی زیست محیطی و تخلیه پسماندهای نفتی و همچنین تصادم با یک لنج ماهیگیری بوده است.

یک روز پیش از آن نیز یگان‌های گشتی نیروئی دریایی سپاه یک تانکر کوچکتر را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق برای کشتی‌های خارجی در آبهای خلیج فارس بود توقیف کرده بودند.  هر دو اتفاق با واکنش سریع لندن و واشنگتن روبرو شد.

دولت‌های انگلیس و آمریکا بدون اشاره به ماهیت اقدامات غیر قانونی و جرائم و تخلف های این دوکشتی که یکی جرم  قاچاق سوخت و دیگری عدم رعایت مقررات کشتی‌رانی و ابجاد خطر برای تردد در تنگه هرمز را رقم زده بودند اقدام ایران در توقیف این دو کشتی را خطرناک، سیاسی وموجب ایجاد تنش و ناامنی در خلیج فارس و تهدید تنگه هرمز عنوان کرده و به تهدید ایران رو آوردند.

هر دو این کشورها و البته محافل سیاسی و رسانه‌ای در جهان این اتفاق را پاسخ تهران به توقیف ابر نفتکش خود در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروهای انگلیسی می‌دانند. اقدامی که پس از روزها صبوری و مماشات تهران و تلاش‌های دیپلماتیک اما بی نتیجه برای حل ماجرا صورت گرفت

شاید این برداشت دور از واقعیت هم نباشد زیرا امروز علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز گفت که انگلیسی‌ها دزدی کردند و جوابش را  گرفتند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم در واکنش به تهدیدها و شلوغ کاری همتای انگلیسی خود در محافل رسانه‌ای و فضای مجازی  درباره این اقدام ایران در توییتی نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.

او افزود: همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.

اولین تأثیر و نتیجه این اتفاق اما برای دولت انگلیس توقف کشتیرانی این کشور در تنگه هرمز و خلیج فارس با تصمیم کابینه این کشور در جلسه‌ای فوق العاده بود.

این اتفاق البته به کشورهای متحد یا به بیان واقعی‌تر نوچه و پادوی انگلیس و آمریکا این بود که در صورت بروز هرگونه تنشی متضرر بزرگ آنها خواهند بود که اقتصادشان با تنش و ضربه جدی روبرو خواهد شد.

این تلنگر کوچک کافی بود تا عربستان سعودی  نفتکش متعلق به کشورمان را که بیش از دو ماه و نیم به بهانه‌های مختلف عملا در توقیف نگه داشته و گروگان بود و به این وسیله سعی داشت ایران را تلکه کند را آزاد سازد.

این در حالی است که در این مدت با وجود افشاگری رسانه‌ها در مورد ماجرای نفتکش ایرانی دربند عربستان که پس از ایراد فنی و رسال پیام امداد به بندر جده منتقل و در آنجا گرفتار شده بود، و صورت هزینه و باجگیری 10 میلیون دلاری سعودی‌ها، وزارت نفت عملا در بازپس‌گیری این کشتی ناکام مانده بود.

دو هفته پیش هنگامی که خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت از زنگنه در مورد این کشتی سوال کردند او فقط گفت: گفت: مقامات ایرانی از طریق شرکت ملی نفتکش دنبال این موضوع و بازگرداندن کشتی به ایران هستند، زیرا علاوه بر هزینه‌های مالی، حضور نیروهای ما در آنجا و احتمال فاجعه زیست‌محیطی نیز مطرح است.

در این شرایط یک اقدام نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس ورق را برگرداند در واقع وقتی سعودی‌ها دیدند نیروهای ایران در منطقه از مواجهه و رویارویی با بزرگترین قدرتهای نظامی ابایی ندارند و پهپاد امریکایی را به راحتی ساقط کرده و نفتکش انگلیس را با وجود اسکورت ناوهای جنگی بریتانیا توقیف می‌کنند به سان کودکی که از رویارویی و شانه کشیدن دو بزرگتر خود را باخته است، کشتی ایران را بی سر و صدا  آزاد کرد. آنها نشان دادند که جز زبان زور چیزی نمی‌فهمند.  البته ایران قدرتی بزرگ‌ و صبور و با متانت است و الا یک تشر برای آنها کافیست. این اتفاق ناخودآگاه ذهن را به یاد ماجرای فاجعه منا در سال 94 و امتناع حکومت ریاض از تحویل پیکر حجاج ایرانی می‌اندازد. تنها یک تشر و خط و نشان رهبر معظم انقلاب ایران کافی بود تا سعودی‌ها حساب کار دستشان بیاید و کارشکنی را تمام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.