پیشنهاد سردبیر

نویسنده کتاب «سیاه چال مستر» یکی از دلایل علاقه‌مند شدن مردم به خواندن خاطره‌نگاری را، مستند بودن این کتاب‌ها می‌داند.

دلیل اقبال مخاطب به خواندن خاطره‌نگاری‌ها چیست؟

محبوبه عزیزی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین شاخصه و ویژگی خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی مستند بودن این نوشته‌هاست و از آن جایی که مردم روی مستندات تأکید دارند و این نوع نوشته بیش از تخیل‌نویسی مؤثر است، به خواندن این کتاب‌ها روی آورده‌اند.

به گفته این نویسنده آمار فروش کتاب‌هایی که تاریخ شفاهی هستند و یا در گونه خاطره‌نگاری یا خودنوشت‌ها نوشته شده‌اند، نشان می‌دهد علاقه مردم در سال‌های گذشته به سمت این نوع کتاب‌ها بوده و برای همین هم ناشران و هم نویسنده‌ها در پی این علاقه به نوشتن و انتشار این کتاب‌ها بیشتر توجه کرده‌اند.

عزیزی معتقد است به خاطر همین اعتماد مخاطب، خاطره‌نویس‌ها باید بر مستند بودن آثارشان و آنچه راوی نقل می‌کند، دقت کنند. نویسنده باید تلاش کند به خاطر جذابیت‌های روایی در روایت راوی دخالت نکند و سعی کند محتوا را همان‌طور که نقل می‌شود، مکتوب کند.

او می‌گوید: در جریان نوشتن «سیاه چال مستر» بر مستند بودن وقایع تأکید زیادی داشتم و در مصاحبه‌های تکمیلی با راوی می‌خواستم بر ابهاماتی که برای من وجود داشته متمرکز شود و با پرس‌وجو و یا رجوع به خاطرات، آن‌ها را دقیق پاسخ دهد تا ابهامی برای مخاطب هم وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.