اسکات آ. اسنایدر، تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی تحت عنوان «کشمکش هوایی کره جنوبی و روسیه؛ چه چیزی باید بدانیم؟» نوشت: روسیه و چین چند روز پیش در حالی از اجرای نخستین گشت مشترک هوایی دو کشور خبر دادند که این عملیات سبب افزایش تنش ها با کره جنوبی و ژاپن شده است.

خالدی/

اسکات آ. اسنایدر، تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی تحت عنوان «کشمکش هوایی کره جنوبی و روسیه؛ چه چیزی باید بدانیم؟» نوشت: روسیه و چین چند روز پیش در حالی از اجرای نخستین گشت مشترک هوایی دو کشور خبر دادند که این عملیات سبب افزایش تنش ها با کره جنوبی و ژاپن شده و با شلیک صدها تیر اخطار از سوی نیروی هوایی کره جنوبی مواجه شد. بر اساس گفته مقامات دفاعی کره جنوبی، هواپیمای A-50 روس دو بار تا 12 مایلی دریایی جزایر دوکتو و توکتو که ژاپنی ها آن را تاکه‌شیما و لیانکورت می نامند، نفوذ کرده است.

در ادامه به پیامدهای این درگیری هوایی پرداخته شده و آمده است: در حالی که این حادثه به طور موقت نگاه‌ها را از تهدیدهای کره شمالی منحرف کرده است، اما این امر همچنین می‌تواند صلح میان سئول و پیونگ یانگ را تضعیف کند. از سوی دیگر توکیو و سئول به تازگی وارد دوره ای از تنش لفظی و اقتصادی شده‌اند. حال اقدام اخیر می‌تواند تنش سرزمینی میان دو کشور که میراث جنگ جهانی دوم است را نیز دوباره زنده کند؛ چراکه بر سر حاکمیت دو جزیره ذکر شده بین ژاپن و کره جنوبی مناقشه وجود دارد. صرف نظر از اینکه تهاجم روسیه و چین عمدی بوده یا حادثه‌ای اتفاقی، اختلاف میان دو متحد کلیدی آمریکا می‌تواند ترتیبات امنیتی مورد نظر واشنگتن در جنوب شرق آسیا را متزلزل کند. از سوی دیگر تشدید رقابت منطقه‌ای می‌تواند آسیای شرقی را از یک مرکز رشد اقتصادی به یکی از مراکز درگیری‌های ژئوپلتیک سوق دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.