ورزش کوهنوردی از جمله محبوب‌ترین ورزش‌ها در بین اقشار مختلف جامعه است. چه آن‌ها که آماتور و تفریحی کوه‌روی و کوهنوردی می‌کنند چه کوهنوردان حرفه‌ای که همیشه برای فتح بلندترین نقاط دنیا تلاش می‌کنند و نام و آوازه‌ای حتی جهانی دارند. همه کوه و طبیعتش را طوری خاص دوست دارند.

با گروه‌های بدون مجوز، کوهنوردی نروید

با این وجود چه حرفه‌ای‌های کوهنوردی که حسابشان جدا از بقیه است و چه خیل عظیم کوه‌روها و طبیعت دوستان که معمولاً در فصول خاص به دل کوه و کمر می‌زنند تا در جدال با سنگ و صخره به ورزش بپردازند همگی ابتدا موظف به رعایت نکات ایمنی هستند. نکاتی که چشمپوشی از آن‌ها حتی می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود.

کوهنوردان حرفه‌ای البته نسبت به این گونه موارد توجیه شده‌ و همه چیز را حرفه‌ای می‌بینند و موظف به رعایت آن هستند و آنچه باقی می‌ماند طیف دوم است، آماتورها و طبیعت گردان. این گروه قطعاً حفظ جانشان در گرو نفراتی است که گروهشان را سرپرستی می‌کنند. موردی که متأسفانه کمتر به آن توجه شده و هر کسی به خودش اجازه می‌دهد برنامه‌ای برای کوهنوردی ترتیب دهد، فراخوان بزند و افرادی را به کوه و طبیعت ببرد! در چنین شرایطی هر اتفاقی که بیفتد، چون مجوزی برای فعالیت در بین نیست، همان سرپرست قطعاً از زیر بار مسئولیتی که بر دوشش هست، شانه خالی خواهد کرد و دست اعضای گروه از زمین و زمان کوتاه خواهد ماند و نمونه این گونه اتفاقات را معمولاً هر چند وقت یکبار شاهدیم.

 رشد بی‌رویه گروه‌های کوهنوردی بدون مجوز

رستمی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی باشگاه‌های کوهنوردی خراسان رضوی در این خصوص می‌گوید: متأسفانه با اینکه فعالیت باشگاه‌های کوهنوردی رصد می‌شود، اما فعالیت گروه‌های غیرمجاز بدون مجوز بشدت زیاد شده که بعضاً برنامه‌های تخصصی را برگزار می‌کنند که به هیچ عنوان نه تخصص آن را دارند و نه به عواقب کار واقفند.

وی با اشاره به این موضوع که با بالارفتن نرخ ارز و کم شدن مسافرت‌های خارج از کشور، اقبال مردم به کوه‌روی و طبیعت‌گردی بیشتر شده است، اظهار داشت: آژانس‌های گردشگری به اسم تورهای گردشگری گاهی اوقات بدون اینکه مجوزی در حوزه کوهنوردی داشته باشند، اقدام به ثبت‌نام از مردم می‌کنند و برنامه کوهنوردی برایشان ترتیب می‌دهند، آن هم با دریافت هزینه‌هایی بیشتر از آنچه عرف یک برنامه کوهنوردی است. این در حالی است که آژانس گردشگری نه مجوز لازم و نه تخصصی در این کار دارند و در این شرایط هر اتفاقی که بیفتد قطعاً عواقب آن گریبانگیر مردم خواهد شد و آژانس لیدر تا جایی که بتواند از زیر بار مسئولیتی که برعهده‌اش بوده، شانه خالی می‌کند.

 دبیر انجمن صنفی کارفرمایی باشگاه‌های کوهنوردی خراسان رضوی همچنین گفت: برخی از باشگاه‌های کوهنوردی هم هستند که متأسفانه بدون در نظر گرفتن مشکلاتی که ممکن است بعداً برایشان ایجاد شود، مجوزی را که برای آن‌ها صادر شده است را در اختیار آژانس‌های گردشگری یا سایرین می‌گذارند که این هم خلاف است و هم اینکه اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، بدون تردید قانون صاحب امتیاز مجوز را مقصر این جریان تلقی خواهد کرد واینجاست که مشکلاتی گریبانگیر آن‌ها خواهد شد که با هیچ پول و رقمی شاید نتوانند از پس آن برآیند.

رستمی با اشاره به اینکه حیطه فعالیت هر صنفی باید مشخص شود، عنوان کرد: حیطه گردشگری چارچوبی خاص دارد و باید در همان چارچوب فعالیت کند. همچنین در مورد کمیته‌های کوهنوردی که بعضاً ذیل برخی از فعالیت‌های ورزشی و تفریحی قرار می‌گیرند، این جریان صادق است. باشگاه‌های کوهنوردی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و باید مجوزدار فعالیت کنند و برنامه‌هایشان چارچوب خاص خودش را داشته باشد. در همین راستا مقام‌قضایی و دادستانی خیلی با جدیت پیگیر این جریان‌ها هست تا مشکلاتی که وجود دارد، رفع شود.

ابتدا باید نهادهای مربوط حیطه فعالیت‌ها را مشخص کنند پس از این است که گروه‌های غیرمجاز شناسایی می‌شوند و براحتی می‌شود با آن‌ها برخورد نمود. وقتی حیطه‌ها مشخص نیست همان طور که عنوان شد، تداخل صنفی به وجود می‌آید و مشکلات بیشتر و بیشتر می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.