محمد (سینا) افشار، متولد ۵ بهمن ۶۲ مشهد و دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) و مدیر هنری و طراح گرافیک است و او را با افتخارات بی‌شمارش در دنیا با پوسترهایش می‌شناسیم.

درشهر جایی برای اکران آثار گرافیکی نداریم

او در بیش از ۱۸۰ فستیوال و نمایشگاه ملی و بین‌المللی گرافیک به عنوان منتخب، مدعو حضور مستمر داشته و همچنین برگزیده و دارنده بیش از ۶۰ جایزه و افتخار داخلی و بین‌المللی و عضویت در هیئت داوری ۱۸ فستیوال ملی و بین‌المللی  در رزومه هنری خود است.

به منظور آشنایی بیشتر و شنیدن دغدغه‌هایش، گفت‌وگویی با او انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

   از ورودتان به دنیای هنر و گرافیک برایمان بگویید؟

شروع وعلاقه من به کارهای هنری به کودکی برمی‌گردد. خوشنویسی، نقاشی و دیگر کارها را ازهمان کودکی به صورت آماتور انجام می‌دادم. بعدها این علاقه‌مندی جهت دارشد و با اینکه با رشته تحصیلی‌ام غیرمرتبط بود، اما به واسطه علاقه، در این زمینه مشغول به فعالیت شدم.

از فعالیت در فضای تجاری گرافیک شروع شد و کم کم به فضای هنری و فرهنگی این رشته علاقه‌مندتر شدم.

   چرا از بین ژانرهای گرافیک، پوستر را انتخاب کردید؟

من به عنوان یک طراح گرافیک، در همه زمینه‌های گرافیکی فعال هستم، اما بیشترمرا با پوسترهایی که طراحی کرده‌ام، می‌شناسند. به نظر من یک طراح گرافیک باید توانایی به تصویر کشیدن یک ایده خلاقانه را درهمه ژانرها داشته باشد که این ممکن است در طرح یک بسته‌بندی یا طراحی یک لوگو و یا گرافیک متحرک (موشن گرافیک) و... باشد. بنابراین من در همه زمینه‌ها فعال هستم اما چون پوستر برای من جذاب‌تر است و وجهه بین‌المللی بیشتری دارد، به طراحی پوستر علاقه بیشتری دارم.

   جایگاه پوستر و طراحی پوستر در جامعه ما چگونه است؟

ما در ایران طراحان پوستر خوبی داشته و داریم اما متأسفانه از داشتن فضای اکران پوستر برای عرضه در بین عموم جامعه بی‌بهره‌ایم. شاید پوستر در نمایشگاه و یا گالری‌ها دیده شود اما در این نوع رویدادها، معمولاً مخاطب خاص و هنری به تماشای اثر می‌پردازد و ذات گرافیک و به خصوص پوستر که باید در بین مردم کوچه و بازار رسالتش رو انجام بدهد، نادیده گرفته می‌شود. پوستر صرفاً یک برگه با یکسری اطلاعات نیست. ماهیت پوستر اطلاع‌رسانی است و طراحی پوستر به صورت حرفه‌ای و هنرمندانه جایی در بین مردم ندارد. شاید به همین دلیل است که سلیقه بصری عموم جامعه در مواجهه با یک اثر گرافیکی پایین آمده است و آثار بسیار نازلی را در بین جامعه به عنوان یک اثر گرافیکی می‌بینیم. در بعضی از کشورهای صاحب سبک در پوستر مکان‌های مخصوص نصب پوستر برای عموم و حتی موزه‌هایی صرفاً برای اکران پوستر وجود دارد.

   شما به طور تخصصی در زمینه طراحی پوستر تئاتر فعال هستید. در این خصوص کمی توضیح دهید؟

به نظر من پوستر تئاتر، جذاب‌ترین گونه طراحی پوستر است. تفاوتی که یک پوستر تئاتر با دیگر موضوعات طراحی پوستر دارد، قصه‌گو بودن آن است. پوستر تئاتر دریچه‌ای برای شروع یک نمایش است و هر طراحی با توجه به وفاداری به متن و اجرای آن نمایش از موضوع، می‌تواند برداشت متفاوتی داشته باشد و پوستری موفق است که ایده‌ای پنهان داشته باشد و مخاطب بعد از دیدن نمایش، به پوستر رجوع و ارتباط اجزای آن را با نمایش کشف کند. من با توجه به این علاقه و تخصصی بودن این ژانر، در بین طراحان ایران و حتی جهان، بیشتر در این زمینه فعال هستم و تا به حال طراح گرافیک و مدیرهنری بیش از ۱۴۰ رویداد نمایشی بوده‌ام و با بیشتر کارگردان‌ها و گروه‌های شناخته شده کار کرده‌ام. ضمن اینکه سابقه عضویت در انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر را هم دارم.

   از آخرین افتخارات و جوایزی که کسب کرده‌اید کمی برایمان بگویید؟

در چند ماه گذشته چند جایزه داخلی و بین‌المللی کسب کردم که می‌توانم از تقدیر ویژه هیئت داوران از شانزدهمین دوسالانه بین‌المللی پوستر تئاتر ژشوف لهستان ۲۰۱۸، جایزه سوم بخش پوستر تئاتر از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دیپلم افتخار چهارمین دوسالانه بین‌المللی پوستر لوبلین لهستان ۲۰۱۹ اشاره کنم.

همچنین فینالیست بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ایران از آن من شد و در کنار این جوایز، در چند ماه اخیر در نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های معتبر گرافیکی از جمله بلغارستان، لهستان، قبرس، مجارستان، تایوان، پرو، چین، لیتوانی و... به عنوان طراح گرافیک مدعو از ایران حضور داشته‌ام.

   سطح گرافیک شهری مشهد و طراحان مشهدی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مشهد از قدیم تا به حال طراحان گرافیک توانا و شناخته شده‌ای دارد. این حتی در دیگر شاخه‌های هنری از قبیل کاریکاتور، نقاشی، تئاتر، سینما، ادبیات و... بوده و هست اما متأسفانه از ظرفیت بالقوه‌ای که این هنرمندان بزرگ و بومی دارند، استفاده نمی‌شود و در پاسخ به پرسش شما باید به صراحت بگویم سطح گرافیک شهری مشهد اصلاً حال و روز خوبی ندارد زیرا طبق جواب قبلی، مکان حرفه‌ای برای اکران آثار گرافیکی و دیگر هنرها وجود ندارد و متأسفانه این ضعف در دکوراسیون شهری کل کشور و کلانشهرها وجود دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.