سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توافق آمریکا با رهبران طالبان در غیاب دولت افغانستان موجب افزایش تنش در این کشور و منطقه می‌شود و از نظر ایران نیز مردود است.

گفت‌وگو بین گروه‌های افغانی باید با حضور دولت افغانستان باشد/تهران اقدام یکجانبه آمریکا را رد می‌کند/بنایی برای مذاکره با آمریکایی‌ها در مورد افغانستان نداریم

قدس انلاین: سید عباس موسوی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و سانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس آنلاین در مورد توافق اخیر میان دولت ترامپ و رهبران طالبان در قطر برای اتش بس و شکل گیری روند صلح با این گروه در حالی که دولت قانونی افغانستان در این مذاکرات حضور و دخالتی نداشتهو موضع رسمی ایران در مورد این اقدام دولت ترامپ اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران همیشه از برقراری صلح و ثبات و امنیت در افغانستان حمایت کرده و می‌کند. ایران همچنین حامی  از گفت‌وگوهای بین گروه‌های افغانی بوده و هست اما معتقد است این گفت‌وگوها باید بدر چارچوب و با حضور دولت مرکزی افغانستان باشد.

موسوی افزود: هرگونه مذاکرات مستقل نیز باید با اطلاع دولت کابل یا حضور آنهاصورت گیرد و امیدواریم کشورهای ثالث و فرامنطقه‌ای که تجربه نشان داده به دنبال آرامش و امنیت در منطقه به ویژه افغانستان نیستند، به این مسئله توجه داشته باشند و حاکمیت ملی افغانستان را خدشه دار نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تأکید کرد:مذاکرات بدون اطلاع دولت افغانستان نه تنها موجب ثبات نخواهد شد بلکه موجب گسترش بیش از پیش ناامنی و بی‌ثباتی می‌شود.به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران این اقدام یکجانبه را رد می‌کند.

وی درباره ادعای رویترز مبنی بر رد و بدل شدن پیام میان ایران و آمریکا در موضوع افغانستان بیان کرد: خبر را دیده‌ایم ولی اینکه پیامی رد و بدل شده باشد، بی‌اطلاعم و به نظرم بعید است. در موضوع افغانستان، ‌دولت این کشور محور کار است و ایران بنایی برای گفت‌وگو با آمریکایی‌ها در این رابطه ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.