سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مصوبه مجلس برای حذف ۳ دهک بالا از جمع یارانه بگیران به معنای حذف ۳۰ میلون نفر است، اظهار داشت: اگر فرض کنیم که این سه دهک به راحتی می‌توانند حذف شوند، تصور ساده‌ انگارانه‌ای است و مجلس باید در این باره تصمیم بگیرد.

حذف ۳ دهک یعنی حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر/ تصور حذف راحت این تعداد ساده‌انگارانه است/ اگر امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کردیم زندگی مردم دچار مشکل می‌شد

قدس آنلاین: در حالی که نمایندگان مجلس از به دلیل آنکه با گذشت ۵ ماه از سال مصوبه آنها در بودجه ۹۸ برای حذف ۳ دهک بالا و مرفه از جمع یارانه بگیران را اجرا نکرده، گلایه دارند و خواستار اقدام دولت در این زمینه هستند، علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه حذف ۳ دهک به معنای اقدام برای حذف ۳۰ میلیون نفر دیگر از جمع یارانه بگیران است، تلویحا گفت که دولت نگران تبعات اجتماعی این تصمیم است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اعتراض و نارضایتی نمایندگان از اجرا نشدن این مصوبه گفت: در آن دهک هایی که می شد حذف کرد یک بار نزدیک به ۵ میلیون نفر از یارانه بگیران حذف شدند و حذف سه دهک یعنی حذف حدود ۳۰ میلیون نفر. 

ربیعی افزود: روز گذشته در ملاقاتی که با دکتر  میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  که مسئول این کار هستند داشتم و ایشان گزارشی از دهک‌ها ارائه دادند.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور تصریح کرد: باید این گزارش را به مجلس ببریم تا تصمیم گیری کنند  با وضعیتی که از دهک‌ها وجود دارد آیا، به سمت حذف سه دهک برویم یا نه؟ 

وی با بیان اینکه دولت مراقب زندگی، معیشت و مسائل اجتماع مردم است ضمن اینکه این تصمیم در عرض یک سال، کاری است که بایستی ابزار شناسایی آن کاملا مشخص شود تأکید کرد: اگر فرض کنیم که این سه دهک به راحتی می‌توانند حذف شوند، تصور ساده‌ انگارانه‌ای است.  با این وجود،  آن تعدادی که امکانپذیر بود، تا کنون حذف شده‌اند. الان هم هر کس با توجه به شاخص‌هایی که در آن گذاشته شده در این طبقه قرار بگیرد، حذف می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در مورد توصیه مرکز پژوهشهای مجلس و کارشناسان و نهادهای اقتصادی دیگر از جمله اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی به دولت برای استفاده از فرصت ثبات نسبی در بازار ارز و کاهش فاصله قیمت بازار ارز با سامانه نیما برای حذف ارز ترجیحی و دلار 4200 تومانی و حرکت به سمت سیاست تک نرخی کردن ارز هم گفت: : آقای همتی در جلسه یکشنبه هفته قبل ستاد اقتصادی دولت، بحث بازار متشکل ارزی را مطرح کردند. این بازار مانند بازار بورس خواهد بود که صرافان و بانک‌ها در آن عضو هستند و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت.

ربیعی خاطرنشان کرد: این بازار به وسیله خود صنف شکل گرفته و هدایت می‌شود و به ما کمک می‌کند تا یسک قیمت متعادل ارزی بدست آید و دیگر نه دوبی، نه سلیمانیه  و نه هرات تاثیری بر وضعیت بازار ارز ایران نداشته باشند و  وضعیت ارز متعادل شود. 

وی اظهار داشت:  وقتی این گزارش مطرح شد برخی از ابعاد آن نیازمند تامین بیشتر برخی زیرساخت‌ها است و اینکه آن بازار خودش به مکانی برای جابجا کردن نرخ ارز تبدیل نشود. مقرر شد آقای همتی آرام آرام این مسئله را بررسی کند و زیرساخت‌های بیشتری را فراهم کند. بنای دولت تشکیل بازار متشکل ارزی است و  ما فکر می‌کنیم تشکیل این بازار کمک کننده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما امسال هم ارز نیمایی را برای کالاها حفظ کردیم و خیلی‌ها به ما نقد داشتند  که چرا سخنگوی دولت از این موضوع دفاع کرده است، گفت: اولا بخش اعظم این پول اختصاص داده شده بود و کالاهایش در راه بودند. ضمن اینکه قولی که داده بودیم که وزارتخانه به وزارتخانه عملکرد آنها بررسی می‌شود را انجام دادیم. الان ‌وزارت بهداشت و درمان، پنج شرکت متخلف را به ما معرفی کرده است.  وزارت جهاد کشاورزی نیز  گزارشش کامل شد و یا در مورد واردات لاستیک(وزارت صمت) این کار انجام داده است.

دستیار رئیس جمهور تصریح کرد:اگر ما امسال می‌خواستیم مابقی این ارز را به ارز نیمایی نزدیک کنیم زندگی مردم دچار مشکل می‌شد. بنابراین به رغم انتقادهایی که وجود داشت ما سعی کردیم این فسادپذیری ارز را در هر وزارتخانه‌ای کاهش دهیم. علاوه بر این آقای همتی هم خودشان یک کمیته خاص در این زمینه تشکیل داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.