همه می‌نالند از شرایط موجود. چه پدر و مادری که دختر دم بخت دارند و آرزویشان دیدن دخترشان در لباس عروسی است، چه آن‌هایی که در حسرت دامادی گل پسرشان مانده‌اند!

پیوند دو زوج فیض‌آبادی در مسجد

ازدواج در واقع پیوند دو نفر است برای تشکیل یک زندگی در تمام عمر. سهل‌تر از این مگر می‌شود؟ ساده‌تر از این چیزی داریم؟ چه کرده‌ایم که آسان‌ترین سنت دینی و نبوی را به درجه‌ای از سختی رسانده‌ایم که هفت‌خان رستم شده برای جوانانمان؟

در جامعه دینی که شرایط تشکیل خانواده برای دختر و پسر در پایین‌ترین حد یعنی همان رضایت طرفین در ابتدا ملاک قرار می‌گیرد چه اتفاقی افتاده که باید هر روز منتظر وقایع هنجارشکنی در جامعه باشیم؟

پاسخ تمام موارد و موضوعات مرتبط با این پرسش در دو کلمه خلاصه می‌شود؛ ازدواج آسان. اگر به باورسهل‌گیری در مقدمات تشکیل خانواده برسیم، نه پدر و مادری که دختر دم بخت دارند دیدن دخترشان در لباس عروس برایشان آرزو می‌شود، نه والدینی که حسرت به دل برای دامادی گل پسرشان مانده‌اند جوش مجرد ماندن فرزندشان را می‌زنند. باید اعتراف کنیم که هنوز باورهایمان غلط است و دسته بزرگی از ما ملاک‌ها را موانع ازدواج فرزندانمان ساخته‌ایم، اما در همین شرایط هستند خانواده‌هایی که ازدواج آسان و سهل را باور دارند. نمونه‌اش را همین یکی دو روز پیش در یکی از شهرهای استان خودمان نظاره‌گر بودیم. مسجد جامع شهر فیض‌آباد محل پیوند آسمانی دو زوج جوان مه‌ولاتی شد. سفره عقد مختصری از هر آنچه برای برپایی مراسمی در شأن لازم بود به همت و همراهی بسیجیان پایگاه شهید محلاتی و الزهرا مسجد جامع فراهم شد.

امام جمعه شهر هم شد عاقد این دو زوج. به همین سادگی پیوند آسمانی چهار جوان دم بخت در فضایی روحانی بسته شد.

مردم هم سنگ تمام گذاشتند. صفر تا ۱۰۰ هزینه مراسم، هبه خیران به این دو زوج جوان بود. مشارکت مردم بی‌نظیر در این عقد آسمانی. آقا دامادها و عروس خانم‌ها هر چهار نفرشان مسرور از مراسمی اینچنین بودند. چه حس خوبی داشت این با هم و در کنار هم قرار گرفتن، آن هم در ساده‌ترین و روحانی‌ترین جشن ازدواجی؛ جشنی که یک‌بار دیگر همین مردم چند ماه پیش با تشکیل زندگی هشت زوج تجربه کرده بودند.

  سهل‌گیری در ازدواج؛ مقدمه خروج جوانان از بن بست تجرد

نظر امام جمعه شهر فیض آباد را که جویا شدیم، ازدواج را سنت دینی و آسمانی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین اسلامی وقوع این پیوند روحانی آن هم در مکانی مقدس را مقدمه‌ای برای متوجه شدنمان به آن قسم از آسمانی بودن پیوند ازدواج عنوان کرد و از ترویج ازدواج آسان در جامعه برای سهولت بخشیدن به این امر دینی به عنوان راهکاری برای خروج از بن بست موجود در راه ازدواج جوانان یاد کرد.

دکتر اسلامی اشاره‌ای به نکته‌ای کلیدی داشت، آن هم اینکه رواج تجمل و متحمل نمودن هزینه‌های سنگین بر دوش خانواده‌ها برای ازدواج جوانان به هیچ عنوان تضمین تداوم زندگی‌ها نبوده و نیست، اما اگر تجمل جایش را به مراسمی اینچنین ساده دهد و پایه و ستون تشکیل زندگی بر مبنای اعتقادات دینی دختران و پسرانمان گذاشته شود، تردیدی نیست که دوام آن تا آخر عمر باقی خواهد ماند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.