معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در جدیدترین نتایج اعلام شده نظام رتبه بندی بین المللی شانگهای، دانشگاه فردوسی مشهد با ۲۰۰ پله صعود به رتبه های ۶۰۱ تا ۷۰۰ در میان دانشگاه های برتر جهان دست یافت.

دانشگاه فردوسی در نظام رتبه بندی شانگهای ۲۰۰ پله صعود کرد

به گزارش قدس آنلاین، احمد رضا بهرامی افزود: در این نظام، عملکرد دانشگاه‌ ها و مؤسسات پژوهشی جهان بطور سالانه مورد بررسی قرار می گیرد و این مراکز بر اساس شاخص های کیفیت آموزش و پژوهش مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند.  
وی اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته دانشگاه فردوسی مشهد در ابعاد مختلف  علمی و کیفیت تحقیقات پیشرفت های بسیار خوبی داشت که نشان از بهبود کیفیت پژوهش ها در این دانشگاه دارد.

وی گفت: این دانشگاه شهرت بسیار خوبی در دیپلماسی علمی و ارتباط با دانشگاه ها و موسسه های خارج از کشور به دست آورده و در طول یک سال گذشته توانسته است در زمینه  مرجعیت علمی و تاثیر گذاری اجتماعی فعالیت های خوبی از خود نشان دهد.

بهرامی افزود: از مهم ترین فعالیت های سال تحصیلی گذشته در این دانشگاه تحقیق در زمینه مدیریت آب، خشکسالی و بررسی معضلات سیلاب ها بود،  همچنین قرارداد چند میلیون دلاری در پروژه های اکتشاف نفت و گاز با شرکت ملی نفت به امضا رسید.
وی اظهار داشت: از دیگر موفقیت های دانشگاه فردوسی مشهد، استقرار واحد های تحقیق و توسعه صنایع مادر و خوش نام استان در مرکز فناوری پیشرفته دانشگاه است.

وی گفت: با توجه به ناهماهنگی بین صنایع و دانشگاه ها شیوه ای از تعامل که ویژه دانشگاه فردوسی مشهد است انجام شده که حضور و استقرار صنایع مادر در محل دانشگاه است، به عبارت دیگر دانشگاه منابع و تجهیزات فنی خود را در اختیار صاحبان صنایع قرار می دهد تا بتوانند خطوط تولید خود را ارتقا دهند.

بهرامی افزود: همچنین ایجاد و استقرار خطوط آزمایشی و پروژه های صنایع غذایی در دانشگاه فردوسی مشهد از این دست اقدامات به شمار می رود.

وی اظهار داشت: در زمینه توسعه پژوهشکده ها توانستیم مجوزهای مورد نیاز وزارت علوم را کسب کرده و تعداد آنها را افزایش دهیم و به ثبت برسانیم ، همچنین تعداد قطب های علمی از هفت به یازده قطب ارتقا یافته است.

وی گفت: یکی دیگر از فعالیت های این دانشگاه در زمینه ورود به مسائل جامعه و صنعت، حضور اساتید در کارخانه ها و صنایع و حضور صاحبان صنایع در دانشگاههاست تا صنایع با کمک دانشگاهیان و به صورت علمی بتوانند برای بهبود و رفع مشکلات خط تولید خود اقدام کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: مهم تر از کسب منافع مالی برای دانشگاه این است که بتوانیم کارآفرینی را به عنوان یک اتفاق مناسب به جامعه معرفی کنیم، همچنین مشارکت با شرکت ها باعث می شود دانش آموختگان دانشگاه نیز در قسمت R@D (واحد تحقیق و توسعه) شرکت ها و صنایع حضور یافته و ایده های خود را به مرحله فروش برسانند.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی صورت گرفته با صنایع، برخی از دوره های پسا دکتری در قالب مشارکتی طراحی شده تا دانشگاهیان و شرکت های بزرگ استان نیز در راستای فعالیت های تحقیقی به تعامل بیشتری دست پیدا کنند که به عنوان مثال می توان به قرارداد همکاری با معاونت حمل و نقل شهرداری، شرکت ایران خودرو در بینالود، شرکت فولاد خراسان در نیشابور اشاره کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.