قوچان - خدمتگزار- قدس ویژه خراسان - آرامگاه‌های امامزاده‌ها و بزرگان دینی جزو مکانهای زیارتی در کشور محسوب می‌شود و مردم علاقه شدیدی به زیارت این اماکن دارند بعلاوه مردم مشتاق برگزاری مراسم دینی و همچنین برگزاری نمازهای روزانه در این مکانها می‌باشند.

 در مزار آقانجفی قوچانی روی مشتاقان بسته شد

 

مسؤولیت نگهداری و آماده سازی جهت استفاده عمومی این مکانها در هر شهر بر عهده اداره اوقاف و امور خیریه آن شهر می‌باشد که این مسؤولیت جزو وظایف اصلی این سازمان در کشور و ادارات زیر مجموعه آن در شهرها می‌باشد.
آرامگاه عالم ربانی آقا سید محمد حسن نجفی معروف به آقا نجفی قوچانی در شهرستان قوچان واقع شده است. آقا نجفی قوچانی در 30 سالگی به مقام اجتهاد رسید و از تألیفات و آثار ایشان می‌توان به کتابهای سیاحت شرق، سیاحت غرب، شرح ترجمه رساله تفاحیه ارسطو، رساله عذر بدتر از گناه، شرح کفایه الاصول و شرح دعای صباح اشاره کرد.
این آرامگاه طی سالیان متمادی از دید مسؤولان شهری به دور مانده بود، اما با تلاش مسؤولان در سال جاری انتظارات مردم را فراهم کرده است و علاوه بر اینکه در یکی دو سال اخیر در آن روی مردم بازگشایی شد و مشتاقان علاوه بر زیارت قبر این عالم ربانی به برگزاری نماز و مراسمشان در این مکان می‌پرداختند ولی دوباره به حالت قبلی بازگشته و این در صورتی است که اگر جایگاه آقا نجفی قوچانی را از یاد برده‌ایم نباید فراموش کرد که هزینه بالایی جهت بازسازی گنبد و صحن این مقبره صرف شده است که این هزینه‌ها از محل اعتبارات دولتی می‌باشد و در واقع بیت‌المال است؛ می‌توان نتیجه گرفت که مردم انتظار درستی از دستگاه‌های دولتی در بازگشایی و رونق دادن به این مکان دارند.
برخی معتقدند مشکلات فوق به جهت همکاری نکردن و ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مربوط در قوچان می‌باشد.
در گفت و گو با اعضای یک پایگاه مقاومت بسیج که در محل مزار آقا نجفی مستقر است متوجه این موضوع شدیم که بسیجیان این پایگاه با همکاری یکدیگر و اداره اوقاف شهرستان خود را مجاب به مراقبت از مزار و بازگشایی آن در تمام طول روز کرده‌اند و این کار مردم شهر و زوار را راضی نگه داشته بود تا اینکه از حدود یک ماه قبل ریاست اداره اوقاف شهرستان وظیفه نگهداری از مزار و بازگشایی آن را از بسیجیان گرفته و اقدام به قرار دادن فردی از طرف خود اداره اوقاف در محل کرده است که با کارشکنی‌هایی در مزار روبرو شده‌ایم.
در گفت و گو با یکی از زائران مزار که به علت بسته بودن در مزار به همراه خانواده خویش در پیاده‌روی مزار اقدام به نشستن کرده بود، وی اذعان داشت: بنده مسافری از شهر مقدس مشهد هستم و در هر بار عبورم از شهرستان قوچان برنامه ریزی‌ام را طوری قرار می‌دهم که حتماً به زیارت مزار این عالم دینی بیایم و از ابتدای سال تاکنون 2 بار به اینجا آمده‌ام و بدون هیچ مشکلی به زیارت پرداخته‌ام، ولی این بار در ساعت 11 قبل از ظهر با در بسته روبه رو شده‌ایم و بهمراه خانواده‌ام در پیاده رو نشسته‌ایم و از پشت در بسته به خواندن فاتحه بسنده کرده‌ایم.
مشاهده این صحنه قلب هر رهگذری را از بی‌توجهی مسؤولان به درد می‌آورد که برای پیگیری موضوع به سراغ حجت الاسلام رحمانی، رئیس اداره اوقاف شهرستان رفتیم، ولی وی خبرنگار ما را به حضور نپذیرفت و از ارایه پاسخ خودداری کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي طرف IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
    0 0
    سلام اگر مسئولين قوچان دست از کارهاي حاشيه اي بردارند و سواد خودشان را در مديريت که در آن مسئول هستند بالا ببرند آنگاه وضع قوچان با اين همه جمعيت اينطور نبود . قوچان برعکس شهرهاي ديگر بجاي ترقّي دارد ، ترقّست ميکنه .