معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همکاری نهادهای فعال در حوزه ارائه آموزش پیش دبستانی با این اداره کل برای ساماندهی آنها مطلوب و قابل قبول نیست.

روند ساماندهی مراکز پیش دبستانی در خراسان رضوی مطلوب نیست

به گزارش قدس آنلاین، ابوالحسن حقیقی سطح کنونی پوشش تحصیلی پیش دبستانی را در خراسان رضوی ۵۰.۳ درصد اعلام و بیان کرد: مطابق قانون، صدور مجوز برای فعالیت مراکز آموزش پیش دبستانی بر عهده آموزش و پرورش است. گرچه این قانون دو سال پیش به همه نهادهای و مجموعه های فعال در این عرصه ابلاغ شده اما تاکنون روند واگذاری و معرفی مراکز آموزش پیش دبستانی به آموزش و پرورش مطلوب نبوده است.  

وی افزود: از دیدگاه آموزش و پرورش فعالیت مراکز پیش دبستانی وابسته به نهادهایی همچون سازمان بهزیستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مساجد غیرمجاز است. فعالیت اینگونه مراکز پیش دبستانی موجب شده عدد واقعی میزان پوشش تحصیلی پیش دبستانی غیرقابل احصا باشد و همین امر آمار رسمی آموزش پیش دبستانی را در خراسان رضوی بسیار پایین تر از میانگین کشوری نشان می دهد.  

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در صورت اعلام دقیق آمار نوآموزان، اخذ مجوز و رصد مراکز فعال در ارائه آموزشهای پیش دبستانی به طور حتم میزان پوشش آموزشی این عرصه در خراسان رضوی به بیش از ۸۰ درصد می رسد. شاخص پوشش تحصیلی مقطع پیش دبستانی در سطح کشور به طور میانگین افزون بر ۵۴ درصد است.  

وی گفت: اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در قالب تفاهمنامه ای با دیگر نهادهای فعال در زمینه ارائه آموزشهای پیش دبستانی، به منظور رفع این نقص آنها را موظف کرده تا اسامی نوآموزان ثبت نام شده در مقطع پیش دبستانی را در "سامانه سناد" ثبت کنند تا عدد واقعی جمعیت کودکان شاغل به تحصیل در این مقطع مشخص شود.  

سامانه نام‌نویسی الکترونیکی دانش‌ آموزان که به اختصار "سناد" نامیده می شود وظیفه جمع آوری اطلاعات دانش آموزان زیرپوشش وزارت آموزش و پرورش و ثبت نام آنها را در مدارس کل کشور بر عهده دارد.

حقیقی افزود: به همه نهادهای دخیل در ارائه آموزش پیش دبستانی ابلاغ شده بود تا ۳۱ خرداد ماه گذشته مراکز زیر پوشش خود را به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرده نسبت به اخذ مجوز فعالیت آنها اقدام نمایند.

وی ادامه داد: نوآموزانی که در مراکز پیش دبستانی فاقد مجوز از اداره کل آموزش و پرورش تحصیل می کنند باید آموزشهای دوره فشرده آمادگی تحصیلی را پیش از ورود به کلاس اول مقطع ابتدایی پشت سر گذاشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سال تحصیلی گذشته ۷۰ هزار و ۱۰۰ نوآموز در سطح این استان در مقطع پیش دبستانی ثبت نام و تحصیل کردند. امسال نیز پیش بینی می شود با افزایش پنج هزار نفری، جمعیت نوآموزان مقطع پیش دبستانی در خراسان رضوی به ۷۵ هزار نفر برسد.  

وی افزود: سطح پوشش تحصیل پیش دبستانی در خراسان رضوی می بایست به ۷۰ درصد افزایش یابد. مطابق برنامه ریزی صورت گرفته به منظور تحقق این هدف، در صدد ایجاد هماهنگی بیشتر میان نهادهای صادرکننده مجوز آموزشگاههای پیش دبستانی هستیم.

هزار و ۴۰۰ واحد آموزش پیش دبستانی در سطح خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش فعالیت دارند.

استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی یک میلیون و ۲۳۰ هزار دانش آموز دارد که حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور را تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.