سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه حضور هیئت از نمایندگی از طالبان را در تهران برای مذاکره با مقامات کشورمان تأیید کرد. این همان هیئتی است که پس از شکست و توقف مذاکرات طالبان با آمریکا در قطر در روزهای گذشته برای رایزنی با مقامات روسیه به مسکو سفر کرده بود و حالا به تهران آمده است. اتفاقی که بانگر تغییرات مهم در راهبرد این گروه سیاسی- مذهبی و مدعی جدی حکومت در افغانستان است..

هیئت طالبان در تهران،تحولات مهم و تعیین کننده در روند صلح در افغانستان

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با تأیید سفر هیأتی از گروه طالبان افغانستان به ایران،  اظهار داشت: اخیرا و در چارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در افغانستان هیأتی سیاسی از گروه طالبان با سفر به کشورمان در خصوص آخرین تحولات جاری در افغانستان با مقامات ذیربط ایرانی گفتگو و تبادل نظر کردند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که این هیأت روز گذشته ( ۲۵  شهریور) به ریاست عبدالسلام حنفی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به ایران سفر کرده است.

او افزوده که روند صلح افغانستان، تحولات اخیر، پیشرفت و مصونیت پروژه های اقتصادی ایران در افغانستان و راهکارهای صلح پایدار از موارد بوده که با مقام‌های ایرانی درباره گفتگو شده است.

آقای شاهین گفته که طالبان به نقش تمام کشورها در روند صلح افغانستان از جمله کشورهای همسایه به دیده قدر می‌نگرد.

این سفر از چندین جهت بسیار مهم  و مورد توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی در جهان است زیرا پس از شکست مذاکرات صلح با دولت ترامپ و در غیاب دولت مرکزی اشرف غنی در کابل صورت می‌گیرد، دوم اینکه بیانگر تغییر محسوس و مهم در راهبرد گروه طالبان و بی اعتمادی آنها به ترامپ است و سوم انکه دومین سفر یک هیئت رسمی طالبان به تهران است. طالبان پس از توقف مذاکرات و امضای توافقنامه صلح از سوی ترامپ در پی کشته شدن یک سرباز این کشور در حمله طالبان در بیانیه‌ای خروج از مذاکرات صلح، نشانه "عدم بلوغ و بی‌تجربگی" طرف آمریکایی خواند.

این دیدار از تهران اما دومین سفر دیپلماتیک هیئت طالبان در منطقه پس از شکست و توقف مذاکرات صلح با آمریکا نیز به شمار می‌رود. عبدالسلام حنفی و هیئت همراه او در روزهای گذشته مشغول رایزنی‌های فشرده با مقامات روسیه در مسکو بوده اند و به گزارش خبرگزاری تسنیم از مسکو به تهران آمده‌اند. بر اساس این گزارش  گروه طالبان تصمیم گرفته است پس از لغو مذاکراتش با طرف آمریکایی به دیپلماسی خود جهت رسیدن به صلح در افغانستان ادامه دهد.

نهم دیماه سال گذشته همزمان با آغاز پروژه مذاکرات دولت ترامپ با طالبان نیز هیئتی از این گروه برای انجام مذاکرات و رایزنی با مقامات کشورمان به تهران آمده و با سید عباس عراقچی دیدار کردند.

گفتنی است پس از ۹ دور مذاکره میان آمریکا و این گروه در حالی که نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان از دستیابی به توافق “در اصول” با طالبان خبر داده بود،هفته گذشته رییس جمهور این کشور با لغو برنامه دیدار با طالبان در امریکا اعلام کرد از نظر او مذاکره با طالبان منتفی است.

گفته شده اعضای دفتر سیاسی طالبان در تهران با برخی مقامات وزارت امور خارجه و همچنین مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرده‌اند.

روند صلح، مذاکرات بین‌الافغانی و توقف مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا از جمله موضوعات مورد بحث میان اعضای دفتر سیاسی طالبان و مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد طالبان به دنبال برقراری روابط سیاسی و ایجاد کانال‌های ارتباطی با بازیگران و کشورهای اصلی تعیین کننده تحولات در منطقه هستند. اقدامی که می‌تواند واکنشی به رفتار ترامپ و شکست مذاکرات با او تلقی شود.

از وجه دیگر سفر نمایندگان این گروه به ایران در حالی انجام شده است که براساس جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار است انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا ۱۲ روز دیگر (۲۸ سپتامبر) برگزار شود.

طالبان اما انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تحریم کرده و اخطار داده است، پروسه انتخابات مورد حملات این گروه قرار خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با نزدیک کردن دولت و گروه طالبان به یکدیگر ضمن کاهش درگیریهای خونبار در این کشور زمینه برقراری صلح در این کشور را فراهم کند.

این دیدگاه عیسی مزاری کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان است که می‌گوید امیدواریم تحرکات و رازنی‌های انها در روسیه و حضورشان در تهران صادقانه باشد و فقط به دنبال ان نباشند که از برگ ایران و روسیه به عنوان اهرم فشار و ابزار تحریک در برابر آمریکا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عدم حضور ایران در تحولات افغانستان همواره به ضرر مردم ما بوده است تأکید می‌کند:  اگر قرار است صلحی در افغانستان برقرار شود باید  مبنایش بین الافغانی باشد و همسایگان از جمله ایران در کمک به این روند و تضمین آن در اولویت باشند.

پروژه خلع سلاح طالبان به نفع داعش

مدیر خبرگزاری صدای افغان با یادآوری اینکه آمریکا از مذاکره با طالبان دو هدف دارد می‌گوید: نخست اینکه طالبان را از ایران و روسیه دور نگه دارد چون تصورشان این است که ممکن است تجربه جنگ مجاهدین علیه روسیه این بار علیه آمریکا و با حضور طالبان تکرار شود و دوم ایکه در صورت توافق با این گروه، طالبان را از یک گروه جنگجو  با دادن سهمی در دولت و ساختار حکومت به یک جریان سیاسی بدل کنند که این مسئله صحنه افغانستان را دگرگون خواهد کرد. بدین معنا که با خروج طالبان از صحنه نظامی، عملا فضا برای داعش باز شده و این گروه جایگزین طالبان خواهد شد.

عیسی مزاری با بیان اینکه آمریکا با این رویکرد شکاف در درون و تضعیف طالبان را در مذاکره و با هویج توافق صلح دنبال می‌کند ، می‌افزاید:  آمریکا اهداف بلند مدت منطقه‌ای دارد و حضور در افغانستان در راهبرد این کشور یک پایگاه منطقه‌ای تعریف شده. بر این اساس آمریکا معتثد است طالبان به درد پیشبرد این اهداف منطقه ای نمی خورد چون نگاهی داخلی دارد و صرفا به دنبال حکومت در افغانستان است در حالی که داعش نگاهی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و زمینه مداخله در کل منطقه را فراهم می‌کند.

وی تأکید می‌کند: آمریکایی‌ها راهکاری ندارند جز اینکه زمینه تثبیت حضور خود را فراهم کند که راهکار آن میدان دادن به داعش است و از این مسیر همچنین بتوانند ایران و روسیه و چین هند را که ۴ قدرت اقتصادی منطقه هستند تضعیف کنند.

عیسی مزاری می‌گوید: آمریکا به دنبال صلح واقعی نیست. اگر مردم افغانستان به دنبال صلح واقعی هستند باید از همکاری و کمک همسایگان بهره ببرند. ایران صداقت خودش را در طول جهاد و مقاومت به مردم افغانستان نشان داده و ثابت کرده است و در طول ۱۸ سال گذشته نشان داد کشوری است که به دنبال صلح و تامین امنیت ما است از دو جهت اول اینکه مردم افغانستان مسلمان هستند و جمهوری اسلامی امنیت و صلح را بر اساس تکالیف و اهداف دینی و اسلامی دنبال می کند دوم اینکه امنیت دو کشور ایران و افغانستان به هم پیوند خورده است و مشکلات افغانستان تاثیرات منفی بر ایران نیز دارد.

صلح در افغانستان بدون تضمین ایران برقرار نمی‌شود

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی مسائل افغانستان با تأکید بر اینکه طالبان قرار بود کلاه گشادی در مذاکره با ترامپ سرشان برود، می‌افزاید: امیدواریم متوجه این موضوع شده باشند ضمن اینکه باید بدانند هیچ فرآیند سیاسی در این سطح بدون موافقت و همراهی ایران در افغانستان قابلیت اجرا ندارد حتی اگر صلح با آمریکا باشد.

وی درباره نگاه و هدف ایران از پذیرش هیئت طالبان و مذاکره با آنها هم در آغاز مذاکرات این

روه با آمریکا و هم پس از شکست آن می‌گوید: جمهوری اسلامی  نگاه کاملا منفی و بدبینانه به مذاکرات طالبان با آمریکا دارد اما امیدوار است بتواند از طریق تماس با طالبان زمینه های مذاکره صلح بین گروه‌های افغانی و همچنین مذاکرات وردرو بین طالبان و دولت و حکومت مرکزی افغانستان را که در مذاکرات قطر کنار گذاشته شده بود را فراهم کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.