زنجان- برداشت گوجه فرنگی که از اوایل تیرماه سال جاری در دو هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان طارم آغاز شده بنا بر گفته مسئولان جهاد کشاورزی افزون بر ۱۲۶ هزار تن محصول را نصیب کشاورزان خواهد کرد اما این داستان به همین جا ختم نشده و به کابوس کشاورزان تبدیل شده است.

وضعیت گوجه فرنگی از حالت قرمز خارج شد

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: شهرستان طارم به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی استان زنجان محسوب می شود و مناطق زیادی از این شهرستان هر ساله در فصل پائیز و زمستان به زیر کشت این محصول می‌رود.

طبق اذعان کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان طارم، در سال زراعی جاری سه هزار بهره بردار مشغول برداشت محصول گوجه فرنگی بوده و از محل فروش این محصول سه هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال نصیب کشاورزان خواهد شد.

همزمان با فصل برداشت و افزایش عرضه طبق روال گذشته دلالان برای خریداری محصول ارزان دندان تیز می کنند که امسال نیز این مشکل حتی حاد تر از سال گذشته در این شهرستان پدیدار بود.

با وجود اینکه قیمت کارگر برای برداشت و هم چنین ملزوماتی مانند جعبه میوه به دو الی سه برابر قیمت سال گذشته رسیده است اما امسال به دلیل ازدیاد محصول، عدم صادرات و هم چنین نبود کارخانه های رب سازی و صنایع تبدیلی گوجه فرنگی به ازای هر کیلو ۵۰۰ تومان افت کرد به گونه ای که حتی گوجه کاران حاضر به برداشت محصول خود نشدند.

علت ارزانی گوجه؟

در همین راستا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم توضیح می دهد: همه ساله صادرات این محصول به کشور های همسایه علاوه بر رونق کشاورزی موجب ارز آوری برای اقتصاد کشور بوده است که امسال به دلیل عدم درخواست دولت عراق به منظور خرید این محصول لذا بازار به حالت اشباع درآمد و با افت قیمت همراه شد.

 مجتبی اسکندری اظهار می کند: افزایش سطح زیر کشت در سراسر کشور و عرضه بیش از حد آن به بازار متاسفانه با تقاضای پایین مواجه شد که به طور مستقیم بر کاهش قیمت این محصول تاثیر گذاشت.

وی همزمانی برداشت گوجه فرنگی طارم با برداشت این محصول در دشت مغان را یکی دیگر از دلایل افت قیمت برشمرده و می افزاید: در صورت سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و ورود سرمایه گذاران به طور حتم این مشکل قابل حل است.

مشکل حل شد

گفتنی است پس از کش و قوس های فراوان با ورود دولت در راستای حمایت کشاورزان با طرح خرید تضمینی گره کور این مشکل صبح امروز باز شد.

مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان زنجان در این رابطه بیان کرد: طرح خرید حمایتی گوجه‌فرنگی از کشاورزان استان از نخستین روز مهر ماه آغاز شده و تا پایان تنظیم و اصلاح قیمت گوجه فرنگی در زنجان ادامه دارد.

 نوری با اشاره به اینکه خرید تضمینی گوجه فرنگی از کشاورزان فقط در محل کارخانه رب«پایا» و با قیمت مصوب ۱۱۵۰ تومان انجام می شود، افزود: حواله های خرید گوجه فرنگی  از طریق جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تخصصی ذیربط صادر می‌شود و محصول گوجه فرنگی با هماهنگی سازمان تعاون روستایی در کارخانه خریداری می شود.

وی گفت: به هیچ وجه خرید گوجه فرنگی از دلالان انجام نمی شود و در راستای تحقق این امر نماینده سازمان های ناظر در محل خرید حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.