رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: حاشیه کشف‌رود برای سرمایه‌گذاری جهت احداث گلخانه می‌تواند استفاده شود، برای ۷۱ هکتار متقاضی احداث گلخانه وجود دارد اما به این علت که این رودخانه در سال 92 عنوان حفاظتی دریافت کرد، نمی‌توانیم از ظرفیت سرمایه‌گذار استفاده کنیم.

ضوابط زیست‌محیطی مانع جذب سرمایه‌گذار در حاشیه کشف‌رود می‌شود
به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا اورانی در جلسه شورای اداری استان در محل سالن اجتماعات استانداری، اظهار کرد: تولید انواع محصولات کشاورزی ما در استان بالغ بر ۷.۵ میلیون تن است. ما 3 هزار و 334 روستا داریم، سهم اشتغال بخش کشاورزی 19.6 درصد بوده و سهم این بخش از فضای کسب و کار استان ۳۴ درصد است.

وی بیان کرد: امروز برای اولین بار در استان با هدایت و مدیریت استاندار سند مشترکی در حوزه مدیریت و کاهش مصرف آب به نام سند همیاران آب با محوریت دانشگاه فردوسی داریم تا در یک افق مشخص بتوانیم تراز منفی آب در سفره‌های زیرزمینی استان را کاهش داده، به صفر برسانیم و بعد به سمت جبران کسری‌ها حرکت کنیم.

اورانی با بیان چند درخواست از سازمان محیط زیست، عنوان کرد: برای صدور مجوز در واحدهای پرورش کبک مساعدت کنید. سرمایه‎‌گذاران متعددی در شهرستان‌های کوهپایه و کویری داریم که در مراجعه به ‌محیط زیست با عدم موافقت مواجه می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: بعدی ‌مساعدت برای استفاده از ظرفیت پارک‌ها و مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست استان برای پرورش و قرار دادن کندوهای زنبور عسل برای تولید عسل است. ۲۵ درصد مساحت استان مناطق حفاظت شده و پارک بوده که اگر این ۲۵ درصد و این ضوابط را در نظر بگیریم، در برخی شهرستان‌ها مانند کلات، درگز و شهرستان‌های کوهپایه‌ای عملا سرمایه‌گذاری نمی‌شود. محیط زیست باید مردم‌پایه باشد، با نگاه صرف ضوابط مردم را به سمت انجام ‌پروژه‌هایی سوق می‌دهیم که مجوز نگیرند.

وی ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت منابع استان به ویژه چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی برای پرورش ماهی تیلاپیلا کمک کنید. در استان خراسان رضوی در شهرستان‌هایی مانند گناباد، بحستان و شهرستان‌هایی که شرایط مساعد دارند برای پرورش تیلاپیلا تدبیر شود. برای بازنگری در حریم جهت پرورش ماهی در مناطق روستایی به ویژه در روستاهای کوهپایه مساعدت کنید.

اورانی اضافه کرد: مورد بعدی مساعدت برای احداث گلخانه در حاشیه کشف‌رود برای سرمایه‌گذاری است. برای ۷۱ هکتار متقاضی احداث گلخانه وجود دارد اما به این علت که این رودخانه در سال 92 عنوان حفاظتی دریافت کرد، نمی‌توانیم از ظرفیت سرمایه‌گذار استفاده کنیم. در ضوابط زیست‌محیطی در مورد حریم مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای بازنگری انجام شود. در روستاها باید 600 متر و در شهرها 1200 متر فاصله داشته باشد. گلخانه ضد محیط زیست نیست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در استان بالغ بر ۹۵ هزار هکتار سطح کشت پسته وجود دارد، ۷۰ واحد صنعتی پوست‌گیری، فرآوری و بسته‌بندی پسته داریم که ۳۰ واحد حدود 5، 6 سال پیش مجوز گرفتند، فعال هستند و از تمام امکانات دولت برخوردارند، به حدود ۴۰ واحد نیز جواز تاسیس دادیم اما اکنون که می‌خواهند پروانه بهره‌برداری بگیرند می‌گویند فلزات سنگین دارد. از مرکز تحقیقات کشاورزی کشور دعوت کردیم، آن‌ها نمونه‌گیری کردند و به این نتیجه رسیدند فلزاتی که ایراد گرفته بودند زیر حد مجاز است. برای این حوزه کمک کنید تا مشکلات بخش کشاورزی برطرف شود.

در ادامه علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، تصریح کرد: هر کشوری برای افتخارات و فداکاری‌های فرزندان خود ایام و روزهایی به عنوان بزرگداشت و ستایش از آن فداکاران نامگذاری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی دفاع مقدسی دارد که در طی هشت سال بر اساس هجوم دشمن در جنگی که بر ما تحمیل شد و ما داوطلب جنگ و جنگجو نبودیم، جوانان دفاع کردند و هشت سال پایمردی در این مسیر انجام شد، بنابراین لازم است همواره یاد شهیدان و فرزندان کشور که بی‌ادعا و بی‌منت رفتند و برای سربلندی کشور دفاع کردند را گرامی بداریم.

رزم‌حسینی گفت: لازم است در ایام هفته دفاع مقدس مسئولان مربوطه از این فداکاری‌ها به نسل امروز گزارش دهند، یاد کنند و بگویند در زمانی که همه پشتیبان صدام حسین بودند، ایران روی پای خود ایستاد و موفق شد دفاع کند تا بتوانیم کشور را با سربلندی اداره کنیم. امروز نیز در شرایط خاصی قرار گرفتیم، همواره کشورهای قدرتمند با فشارها و جنگ اقتصادی دنبال این هستند ما را تسلیم کنند تا به خواسته‌های خود برسند. امیدواریم با همبستگی ملی به اهداف خود دست یابیم.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.