شعیب بهمن با بیان اینکه نمونه خالی کردن پشت متحدان از سوی آمریکا را در قبال کردهای شمال عراق و در مورد همه پرسی برای استقلال اقلیم کردستان از عراق مشاهده می‌کنیم، گفت: در مورد کردهای سوریه هم همین اتفاق افتاده است؛ اگرچه آمریکایی‌ها مدت‌ها کردها را در راستای مقاصد خودشان تسلیح و حمایت می‌کردند اما می‌بینیم که در بزنگاه تاریخی پشت آنها را خالی کردند.

خیانت؛ سنت آمریکایی

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در حالی فرمان خروج نیروهای نظامی کشورش را از خاک سوریه صادر کرد که به گفته او "این جنگ‌های بی‌پایان و قبیله‌ای ربطی به آمریکا ندارد".

این موضع ترامپ اما انتقادهای بسیاری را در پی داشته است. منتقدان ترامپ اما این بار از هر دو حزب مطرح این کشور هستند. از هیلاری کلینتون و نانسی پلوسی دموکرات گرفته تا  لیندسی گراهام و مارک روبیو سناتورهای جمهوری خواه تصمیم ترامپ بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه را فاجعه و خیانت توصیف کرده اند؛ خیانتی که در نهایت به نفع ایران تمام خواهد شد.

در میان خیل انتقاداتی که این تصمیم ترامپ در پی داشته نکته‌ای که مارک روبیو سناتور جمهوری خواه به آن اشاره می‌کند قابل تامل است؛ به گفته روبیو "تصمیم ترک سوریه توسط ترامپ تائیدی بر دیدگاه ایران در مورد بدعهدی دولت آمریکا خواهد بود."

اعلام عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از مواضع خود در خطوط مرزی شمال سوریه که در واکنش به تصمیم ترکیه برای حمله به مواضع شبه‌نظامیان کرد در این منطقه یادآور وعده‌ای بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی که حدود دو سال قبل – شازندهم فرویه ۲۰۱۸ به مناسبت یادبود «فرماندهان شهید» داد.

در این سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان ضمن هشدار به کردها در مورد اینکه آمریکا در نهایت آنها را تنها خواهد گذاشت، از آنها خواست به آمریکا اعتماد نکنند و مشکلات خود را با دولت سوریه حل و فصل کنند.

نصرالله در آن سخنرانی گفته بود، آمریکا فقط در حال سوءاستفاده از کُردهاست تا برنامه‌ها و طرح‌های خود را در منطقه اجرا کند و زمانیکه کارش تمام شد آنها را خواهد فروخت.

او خطاب به کردهای سوریه گفته بود:‌ می‌دانیم که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) بودجه‌ای حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار تحت عنوان حمایت از کُردها دارد؛ این بودجه برای چیست؟ برای برقراری دموکراسی در سوریه؟ یا حمایت از کُردهایی که باید از تجارب گذشته، درس بگیرند. شما باید بدانید که آمریکا شما را الان به عنوان ابزاری برای پیشبرد طرح‌های خودش از جمله در جنگ‌شان با سوریه و جمهوری اسلامی، با روسیه و محور مقاومت به خدمت گرفته‌اند اما در نهایت، فکر منافع خودشان هستند و از شما صرف‌نظر می‌کنند و شما را در بازار برده‌فروشان می‌فروشند.

ترامپ اما روز دوشنبه در توئیتی در مورد تحولات ترکیه و شمال سوریه که به نظر میرسد تحت فشارهای منتقدان داخلی منتشر کرد ترکیه را به فروپاشی اقتصادی تهدید کرد.  

تهدید ترامپ اما تا لحظه انتشار این گزارش هیچ واکنشی از سوی مقامات رسمی ترکیه در پی نداشته است و در عین حال گزارش‌ها حاکی از ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه و قریب الوقوع بودن آغاز عملیات نظامی است.

چنانکه به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» یگان‌های زرهی ارتش ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی کیلیس، به منطقه جرابلس وارد شده و در حال حرکت به سمت ریف شمالی منبج هستند.

شعیب بهمن کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین مواضع متناقض ترامپ و برخی مقامات کنگره آمریکا در قبال تحرکات ترکیه در شمال سوریه ناشی از سردرگمی جدی در سیاست خارجی در قبال منطقه غرب آسیا دانست و گفت: درواقع ما می‌توانیم روند رها کردن متحدان توسط آمریکا را از زمان شروع قیام‌های عربی موسوم به بهار عربی مشاهده بکنیم. در آن موقع آمریکا متحدان سنتی خودش مثل بن علی در تونش و مبارک در مصر را رها کرد و عملا با اقدامی که انجام داد نشان داد که میتواند به صورت خلق الساعه سیاست خارجی خودش را تغییر بدهد و حتی از رهبرانی که سالها از نزدیکترین متحدانش بودند چشم پوشی کند. این روند طی سال‌های اخیر دست‌کم در منطقه غرب آسیا بارها از سوی آمریکایی ها اتفاق افتاده است. آمریکایی‌ها بارها عربستان سعودی را در بزنگاه های تاریخی رها کرده‌اند یا دست‌کم حمایت‌های لازم را از آنها انجام نداده‌اند. مسئله کردها مسئله پیچیده‌تری است آنها در سابقه تاریخ آنها هر بار که تکیه بر آمریکا کردند دچار مشکل شدند و آمریکایی‌ها در بزنگاه های تاریخی پشت کردها را خالی کرده اند.

بهمن با اشاره به اینکه نمونه خالی کردن پشت متحدان از سوی آمریکا را در قبال کردهای شمال عراق و در مورد همه پرسی برای استقلال اقلیم کردستان از عراق مشاهده می‌کنیم، گفت: در مورد کردهای سوریه هم همین اتفاق افتاده است ؛ اگرچه آمریکایی‌ها مدت‌ها کردها را در راستای مقاصد خودشان تسلیح و حمایت می‌کردند اما می‌بینیم که در بزنگاه تاریخی فعلی پشت آنها را خالی کردند.

تحلیلگر مسائل ترکیه با بیان این مسئله که سیاست خارجی آمریکا در منطقه غرب آسیا دچار چالش جدی تصمیم گیری است و یا دستکم همچون گذشته نمی‌تواند نقش خود را به عنوان یک بازیگر فرامنطقه‌ای تاثیرگذار ایفا کند، افزود: واقعیت این است که این سردرگمی در خصوص مسئله ترکیه و کردهای سوریه نیز مشاهده می شود؛ چرا که حمایت و تسلیح چند ساله کردها توسط آمریکا نارضایتی ترکیه را به عنوان یکی از سنتی‌ترین متحدان استراتژیک آمریکا و عضوی از ناتو در پی داشته است.

وی در باره اینکه تصمیم دولت ایالات متحده در قبال بحران اخیر چه خواهد بود نیز گفت: در نهایت مشخص نیست که آمریکا چه تصمیم خواهد گرفت آیا خروج نیروهای آمریکا از سوریه منتج به شکل گیری منطقه امنی که ترکیه  سال‌ها در پی آن بوده خواهد شد یا نه آمریکایی‌ها از طریق فشارهای سیاسی و اقتصادی ترکیه را ناگزیر خواهند کرد از مواضع خود کوتاه بیاید. در حال حاضر موضوع به این دلیل که آمریکایی ها از یک طرف در برابر متحد سنتی خود قرار گرفتهاند و از سویی دیگر پشت کردها متحد دیگر خود را خالی کردهاند با پیچیدگی خاصی مواجه شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.