نشست ظرفیت ارتباطاتی و رسانه ای اربعین به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در کربلای معلی برگزار شد.

۳ رویکرد رسانه‌های جهان در مواجهه با اربعین/ مردم دست به کار شوند

قدس آنلاین؛ به گزارش ستاد خبری فضای مجازی ستاد اربعین، در این نشست، اساتید و فعالان رسانه ای چون محمد اسعد الغنی از عراق، سید حسن خان از افریقای جنوبی، هالی دیکو از ساحل عاج، سید ضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، شفیعی مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران، سعید صمیمی نژاد، فراس الیاس از عراق، عادله گریتس از افریقای جنوبی، مصیب نعیمی سردبیر روزنامه الواق، سیدمحمد رضا خوشرو پژوهشگر و مدرس دانشگاه صداوسیما، فتلاوی از عراق، امیر خوراکیان معاون فرهنگی ومحتوایی مرکز ملی فضای مجازی و.. به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در این نشست گفت: ماجرای کربلا یک رویداد بود و حماسه حضرت زینب سلام الله علیها یک اقدام رسانه ای برای رساندن پیام عاشورا  که در اربعین به سرانجام رسید.

سیدضیا هاشمی افزود: هرفرد در راهپیمایی اربعین یک رسانه است و می تواند حصر رسانه ای غرب رابشکند. اگر گفتمان عاشورای ۶۱ منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شد، نهضت جهانی اربعین موج عدالتخواهی را در جهان گسترش داده و تاثیر رسانه ای خود را در فراگیر کردن گفتمان عدالت گذاشته است.

سیدمحمدرضا خوشرو مدرس دانشگاه صداوسیما نیز گفت: ۹۵درصد رسانه های دنیا برخورد صحیحی با بزرگترین اجتماع تاریخ ندارند و ۳مواجهه با اربعین را در دستور قرار می دهند.

خوشرو در تشریخ ۳رویکرد رسانه های غربی افزود: در این اجتماع، ۲۵میلیون نفر شرکت می کنند و بخش عمده ای از رسانه ها سعی در بایکوت خبری این رویداد بزرگ رسانه ای دارند.

وی افزود: در حرفه خبرنگاری و رسانه، ۷ارزش خبری وجود دارد که عمده آن ها شامل دربرگیری، شگفتی، شهرت و.. در این رویداد وجود دارند اما رسانه هایی که ادعای حرفه ای بودن دارند سعی در ندیدن آن دارند.

مدرس دانشگاه صداوسیما مواجهه دوم رسانه های عمده جهان با اربعین را تخفیف این رویداد دانست و گفت: تعدادی از رسانه ها واقعه سالانه راهپیمایی اربعین را پوشش می دهند اما در حد یک اجتماع کوچک چند ده نفری تقلیل می دهند.

وی مواجهه سوم را خطرناک تر از دو مورد قبل دانست و در تشریح آن گفت: برخود سوم، تحریف این اتفاق بزرگ خبری است در حدی که اجتماع را یک واقعه سیاسی یا فرقه گرایی جلوه دهند.

خوشرو وظیفه رسانه ها و مردم را فعال شدن در امر رسانه دانست و گفت: بهترین شیوه برخورد با تحریف، تقلیل و بایکوت خبری اربعین، فعال شدن مردم به عنوان شهروند خبرنگار و کنشگران فعال اجتماعی است.

وی افزود: اگر تنها یک پنجم زائران اربعین در شبکه های اجتماعی فعال باشند، با ۵میلیون رسانه و خبرنگار مواجه می شویم و فعالیت آن ها در شبکه های اجتماعی اربعین را به ترند جهانی تبدیل خواهد کرد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز در این نشست گفت: برای بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی در حادثه اربعین ابتدا باید شرایط کنونی رابسنجیم و سپس نسبت به تکمیل آن برنامه ارائه کنیم.

امیرخوراکیان افزود: ۵مرحله در شناخت وضع فعلی مهم است که اولین مورد آن، استخراج موضوعات است. به عنوان نمونه، رهبرمعظم انقلاب می فرمایند اگر اربعین شناخته شود، قرآن و احکام اسلامی شناخته شده اند. از سخن رهبر انقلاب می توان به اهمیت موضوعات مرتبط با اربعین پی برد.

خوراکیان، تولید محتوا و پشتیبانی محتوایی از تولیدات کاربران و فعالان فضای مجازی در مساله اربعین را مرحله دوم حرکت در وضع موجود دانست و درباره مرحله سوم گفت: محیط شناسی در کار فعلی خیلی مهم است. ظرفیت های رسانه ای مانند توییتر، فیس بوک و.. با هم تفاوت هایی دارند و باید برای هریک برنامه خاص خود داشت.

شبکه سازی و شناخت قابلیت های فنی نیز محورهای دیگر مورد اشاره خوراکیان در این نشست بود که در تشریح آن ها گفت: اگر موضوعات شناخته شد، محتوای خوب تولید شد و محیط شناسی صورت گرفت اما شبکه سازی و شناخت قابلیت های فنی مورد توجه قرار نگرفت، کار به سرانجام نمی رسد. با شبکه سازی، پیام تولید شده پخش و تکثیر می شود و قابلیت های فنی چون ربات ها و بات ها می تواند در این زمینه موجب تسریع و تسهیل انتقال پیام شود.

خوراکیان گام اصلی و اثربخش را با توجه به شناخت وضع موجود در تاسیس و مدیریت بسترهای ارتباطی بومی و متعلق به جوامع اسلامی و شیعی دانست و گفت: حرف حق را نمی شود با ابزار استعمار بیان کرد.

مخالف استفاده از فناوری های نوین نیستم اما وقتی نظام سلطه که ابزارهای ارتباطی را دراختیار دارد با حرف حقی که مخالف نظاراتش است مواجه شود، بایکوت، تحریف و حذف را در دستور قرار می دهد و حتی می تواند یک نرم افزار را از گوشی شخصی کاربری که خلاف نظر او دارد حذف کند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: تا ابزار و وسایل ارتباطی  یا اصطلاحا پلت فورم بومی و متعلق به نظام اسلامی و شیعی در اختیار نداشته باشیم نمی توانیم با اطمینان از عملیات رسانه ای برای نشر نظرات حق خود مطمئن شویم و برای جهانی تر شدن پیام اربعین در فضای مجازی، باید نسبت به این مساله اهتمام ورزیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.