خراسان شمالی-به گفته رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی، این استان بیش از ۵۷ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی دارد که، ۵۲ درصد ناوگان این بخش فرسوده است.

۵۲ درصد ناوگان بخش کشاورزی خراسان شمالی فرسوده است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل جهادکشاورزی خراسان شمالی، مهندس سیدمجید بهشتی اظهار داشت: از سال ۹۲ خط اعتباری برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما طرح ویژه ای برای خارج کردن ناوگان فرسوده و اسقاط آن از بخش کشاورزی وجود ندارد.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون، یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف خط مکانیزاسیون و مبلغ  ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اشتغال پایدار روستایی برای خرید ماشین آلات بخش کشاورزی جذب شده است.

وی با بیان اینکه ناوگان فرسوده بخش کشاورزی باید اسقاط و از رده خارج شود اظهار داشت: اما هم اکنون ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی با عمر بالای ۲۰ سال از چرخه فعالیت خارج نشده اند، بخشی از سوخت به این دستگاه ها که کاربری مفیدی ندارند اختصاص می یابد.

بهشتی افزود: سالانه در این استان حدود ۳۰۰ دستگاه تراکتور خریداری و به ناوگان بخش کشاورزی افزوده می شود اما امسال به علت مشکلاتی که برای کارخانه تراکتورسازی ایجاد شده تنها ۵۲ دستگاه خریداری شده است.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ضریب مکانیزاسیون استان در ابتدای سال ۹۲، ۱.۲ اسب بخار بوده و هم اکنون به ۱.۸ اسب بخار  رسیده است که از این نظر در مقایسه با میانگین کشور برابر هستیم.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون یکهزار و ۸۲۰ دستگاه تراکتور، ۷۴ دستگاه کمباین غلات، برنج و کمباین خودگردان چغندرقند، ۷۰۰ دستگاه انواع خاک ورزی، ۴۴۰ دستگاه بذرکارهای کشت غلات و کلزا و  چهار دستگاه بذر کار کشت مستقیم برای این استان تامین شده است.  

بهشتی کل ماشین‌های خودگردان کشاورزی با احتساب فرسوده را ۱۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه و ماشین‌های خودگردان کشاورزی موجود استان بدون احتساب فرسوده را هشت هزار و ۶۶۸  دستگاه عنوان کرد.

وی افزود: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار زمین غلات یک دستگاه کمباین در این استان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.