عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور گفت: اگر بخواهیم نهادی را برای مقابله با پیشگیری‌ها داشته باشم آن نهاد قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و پلیس نیست بلکه آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش، ستاد مبارزه با آسیب‌ها است.

آموزش و پرورش ستاد مبارزه با آسیب‌ها است

به گزارش قدس آنلاین، غلامعلی افروز در همایش استانی هفته پیوند اولیاء و مربیان که در سالن همایش‌های شهید حاتمی برگزار شد، گفت: زیارت، مطلوب اندیشی و محبوب طلبی است همه دوست داریم با انسان‌های محبوب هم دل و همراه باشیم، از زیباترین دعاها آن است که بگوییم خدایا ما مانند امام رضا (ع) محبوب شویم.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور خاطرنشان کرد: محبوب شدن یک موهبت عرشی است، خیلی‌ها در گسترده حیاتشان شهرت پیدا می‌کنند اما اندک انسان‌هایی در بین مشاهیر به مقبولیت نسبی اجتماعی دست پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بهترین معلم‌ها کسانی هستند که محبوب دل شاگردان هستند، تصریح کرد: بهترین پیوند آن است که خانواده محبوب مدرسه و مدرسه نیز محبوب خانواده باشد.

افروز با تاکید بر این مطلب که پیوند اولیا و مربیان شعار نیست، متذکر شد: پیوند اولیا و مربیان ضرورت اجتماعی و نیاز فرهنگی جامعه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید به معلمان بیشترین بها را بدهیم زیرا پیوند اولیا و مربیان ضرورت دارد، بیان کرد: اگر این پیوند ایجاد شود، تعداد زیادی از دادگستری‌ها تعطیل و بسیاری از زندان‌ها خالی می‌شود.

وی مهم‌ترین مسأله آموزش و پرورش را ماندگاری دانش آموزان دانست و ادامه داد: باید ورودی و خروجی‌های مدارس ما یکسان باشد، نگذاریم دانش آموزان دچار بی‌اشتهایی تحصیل شوند و با وجود تمام مشکلات دانش آموزان در مدارس ماندگار باشند.

افروز اظهار کرد: آموزش و پرورشی سالم و صالح است که برنامه‌های درسی کاربردی داشته باشد، مهارت محور و خلاق پرور باشد تا دانش آموزان بتوانند ۱۲ سال زیر نظر هوشمندترین و خوش اخلاق‌ترین مربیان ماندگار شوند و دیوار بین مدرسه و خانواده شکسته شود.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور، با اشاره به اصل دهم قانون اساسی، ابراز کرد: خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی و ماندگار هستی است و تمامی نهادها باید در خدمت خانواده باشند.

وی افزود: تمام نظام باید تلاش کنند تا از معلمان بیشترین حمایت صورت گیرد و منزلت اجتماعی آنان حفظ شود، چرا باید در کشور ما قاضی‌ها با مدرک لیسانس سه برابر معلم‌ها حقوق بگیرند تا زمانی که این اتفاق می‌افتد کشور ما رشد نمی‌کند.

افروز تاکید کرد: اگر بخواهیم نهادی را برای مقابله با پیشگیری‌ها داشته باشم آن نهاد قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و پلیس نیست بلکه آموزش و پرورش است، وزیر آموزش و پرورش فرمانده ستاد مبارزه با آسیب‌ها است.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه آسیب‌ها در سه مرحله تقسیم می‌شود، ابراز کرد: در بخش اولیه پیشگیری مسؤولیت با ما است و باید بخشی زیادی از بودجه‌ها در آموزش و پرورش هزینه شود زیرا بخشی زیادی از کج روی‌ها مربوط به سنین مدرسه است.

وی اضافه کرد: کم رویی یک معلولیت اجتماعی است و نباید آن را با حیا اشتباه بگیرم، بیشترین زندانی‌های بزرگسال در کرج هستند.

افروز با تاکید بر اینکه از سنین ۶ تا ۱۸ سالگی مسؤولیت افراد با آموزش و پرورش است، اظهار کرد: دانش آموزان باید زیر چتر آموزش و پرورش باشند و خانواده‌ها نباید به دلیل کار کردن بچه‌هایشان مانع تحصیل آنها در مدارس شوند.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با اشاره به اینکه خروجی‌های مدارس ۳۰ درصد بیشتر از ورودی‌ها است، بیان کرد: خانواده محور بودن باید در همه ابعاد جلوه کند و طبق سازمان‌های جهانی بهترین کشورها از لحاظ آموزش کشورهایی هستند که میزان ماندگاری دانش آموزان در مدرسه بیشتر است.

وی ادامه داد: اولیا مربیان بالاترین اقتدار را در جهان دارد و وحدت اولیا مربیان از بسیاری از بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند و الحمدلله مشهد در این عرصه پیشتاز است.

افروز آفت آموزش و پرورش را کلاس‌های متعدد کنکور برشمرد و گفت: هر آنچه که دانش آموزان برای موفقیت در کنکور لازم دارند در کتاب‌های درسی شان موجود است و معلمان هم توانمند هستند، متاسفانه کشور ما بیشترین کلاس‌های کنکور را دارد.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور خاطرنشان کرد: باید حقوق عاطفی دانش آموزان را بپردازیم زیرا آنها حق دارند خانواده و مربیان خود را دوست داشته باشند.

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم (ص) افزود: ایشان راه رسیدن به محبوبیت را تقوا دانسته‌اند زیرا شخصیت آدم‌های بزرگ آمیخته با تقوا است.

افروز با بیان اینکه طهارت مقدمه نماز است، خاطرنشان کرد: خیلی از مشکلات از مسائل کوچک پدید می‌آید به عنوان مثال باید در مدارس به تعداد کافی سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور تصریح کرد: همسران نباید برای تلفن‌های همراه خود رمز بگذارند و لوازم صوتی را در اتاق‌هایشان پنهان کنند، انسان سالم نباید بیشتر از ۱۲۰ دقیقه در معرض تکنولوژی باشد و خانواده ها باید تلاش کنند با فرزندان خود مهربان باشند.

وی ادامه داد: ما مسؤول دانش آموزان هستیم و ناحیه‌ای موفق است که تعداد ورودی و خروجی آنها با یکدیگر یکسان باشد و انشالله با همکاری یکدیگر بتوانیم از بروز آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

 باید مهارت‌های اجتماعی را در دل مدارس آموزش دهیم

در ادامه این مراسم، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همکاری، مشارکت و تعامل مربیان و خانواده ها باعث هم افزایی در رسیدن به اهدافی است که دستگاه تعلیم و تربیت برایمان مشخص کرده است.

قاسمعلی خدابنده با اشاره به اینکه اگر این هم‌افزایی و هم‌گرایی بین ما و خانواده‌ها نباشد، دانش آموزان بیشترین آسیب را می‌بینند، بیان کرد: شما اولیا دغدغه دارید تا فرزندانتان در بهترین شرایط و مدارس تحصیل کنند و به درجات و توفیقات عالی برسند، ما نیز به عنوان متولیان این حوزه در تلاشیم که سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها به نحوی باشد که دانش آموزان در راه رسیدن به اهدافی که دستگاه تعلیم و تربیت مشخص کرده موفق باشند.

وی خطاب به اولیا حاضر در مراسم افزود: هرچقدر همکاری، هم‌افزایی و درک متقابل بین ما و شما بیشتر باشد قطعا دانش آموزان موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند، این هم‌گرایی یک هم‌افزایی ایجاد می‌کند که باعث افزایش انرژی و توان ما می‌شود و در نتیجه بیشتر می‌توانیم به دانش آموزان رسیدگی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه اگر درک متقابل بین مدرسه و خانواده شکل نگیرد، باعث هدر رفتن انرژی در بخش‌های مختلف می‌شود، متذکر شد: ارکان سهیم در تعلیم و تربیت، همکاران ما در مدارس و اداره‌ها، خانواده‌ها و خود دانش آموزان هستند، هر چقدر که این هم فکری، مشارکت و تعامل با یکدیگر بیشتر باشد قطعا توفیقات ما در رسیدن به اهداف بیشتر می‌شود.

خدابنده شعار سال جاری آموزش و پرورش را امید آفرینی، مشارکت پذیری و مهارت آموزی عنوان کرد.

وی دلیل بسیاری از کج روی‌ها، آفت‌ها و آسیب‌های اجتماعی را ناامیدی دانش آموزان دانست و ابراز کرد: وظیفه ما و شما این است که امید را در بین دانش آموزان القا کنیم، مشارکت پذیری به این دلیل که بتوانیم از برنامه‌ها، هم فکری‌ها، کنترل و نظارت بر برنامه‌های آموزش و پرورش اولیا بهره ببریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مهارت آموزی یعنی دانش آموزان را در راستای اهداف آموزش و پرورش مجهز و مسلح کنیم، مسلح به فکر، خلاقیت، پرورش استعدادها، آگاهی و خودشناسی که توانایی خود را بشناسند و این نیازمند همکاری شما است تا به نتیجه مطلوب برسیم.

خدابنده با اشاره به اینکه کارکرد نهاد تعلیم و تربیت متفاوت و متعدد است، اضافه کرد: در سند تحول بنیادین برای ما که متولی تعلیم و تربیت هستیم تکلیف شده است که شرایط و بستر را به گونه‌ای فراهم کنیم تا دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه برسند.

وی جامعه‌ای را که اخلاق انسانی در آن رعایت شود و افرادش متعهد، درستکار، مسوولیت پذیر و راستگو باشند را از ملزومات حیات طیبه برشمرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: برای رسیدن به این جامعه باید از کلاس درس استفاده کنیم زیرا یکی از اهداف ما رسیدن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است.

خدابنده با اشاره به ویژگی‌های آموزش و پرورش تصریح کرد: باید بستری را فراهم کنیم که دانش آموزان بتوانند هویت اسلامی، اجتماعی، ایرانی، انقلابی و ملی را فرا بگیرند و هویت ترکیبی کاملی داشته باشند.

وی یادگیری آدب و رسوم کشورهای دیگر را امری مهم دانست و اظهار کرد: باید زمینه‌ای برای کسب شایستگی‌های اخلاقی، حرفه‌ای و شغلی در مدارس فراهم کنیم تا دانش آموزان در حرفه‌های تخصصی موفق شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی همکاری تمامی نهادها از جمله، نهادهای فرهنگی، سیاسی، رسانه ها، مردمی، مدنی، اقتصادی و امنیتی را برای رسیدن به تربیت عمومی در جامعه ضروری دانست.

خدابنده با اشاره به اینکه باید اعتماد عمومی را در جامعه گسترش بدهیم، عنوان کرد: پیوند میان مدرسه و خانواده قطعا اتفاق مبارکی است.

وی افزود: در دل مدارس باید مهارت‌های اجتماعی را آموزش بدهیم، امروز در دنیا مدارس بدون دیوار و کلاس مطرح است زیرا معتقدند مدارس را نباید با یک دیوار فرضی از جامعه جدا کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.